המנצחת במרתון ירושלים - פליטה שנמלטה מהמלחמה באוקראינה לפולין
(צילום: אלי מנדלבאום)

לפני כמה שבועות התקבלה בתיבת ההודעות הנכנסות בחשבון האינסטגרם של עיריית ירושלים הודעה מהרצה האוקראינית ולנטינה ורצקה (32). אחרי שנמלטה מהמלחמה בארצה לפולין, ביקשה ורצקה ממארגני מרתון ירושלים להתחרות בישראל. בעיר הבירה עשו בשבילה הכול וארגנו מיד כרטיס טיסה, מלון וצוות שילווה אותה. הבוקר (שישי) הגיע המאמץ לשיא כשהאוקראינית עצרה את השעון על 2:45:54 שעות וזכתה במקום הראשון במקצה הנשים במרתון ה-11 של ירושלים.
"אני מקדישה את הניצחון לתושבים באוקראינה", אמרה ורצקה ל-ynet. "אני מאוד שמחה פה. סיימתי מרתון ויש לי המון אנרגיה בגלל אנשים פה שהם מאוד חברותיים ואנרגטיים. האמת, שזה היום הראשון החיובי שלי מאז הפלישה של רוסיה לאוקראינה ב-24 בפברואר".
3 צפייה בגלריה
ולנטינה ורצקה לאחר הזכיה
ולנטינה ורצקה לאחר הזכיה
ולנטינה ורצקה לאחר הזכייה
(צילום: אלי מנדלבאום)
3 צפייה בגלריה
ולנטינה ורצ'קה
ולנטינה ורצ'קה
(צילום: Sportphotography)
3 צפייה בגלריה
ולנטינה ורצ'קה
ולנטינה ורצ'קה
עם דגלי אוקראינה וישראל אחרי חציית קו הסיום
(צילום: Sportphotography)
בן זוגה של האצנית, שהוא גם המאמן שלה, נשאר באוקראינה כמו כל הגברים בארצם על מנת לקחת חלק בלחימה מול הצבא הרוסי. בתם בת ה-11 נשארה בפולין. מיד לאחר המרוץ בירושלים, התקשרה ורצקה למשפחה באוקראינה שנותרה מאחור.
"פתחתי את הווידאו והראיתי לבעלי שזכיתי", סיפרה ורצקה בהתרגשות. "כולם חייכו ואמרו 'יש, ולנטינה ניצחה. הדבר הכי חשוב עבורי זה שבן זוגי גאה בי. בריצה אני מרגישה כאבים, אבל יש לי מטרה אחת - אני רוצה להיות ראשונה בכל מקום, כי אם אנצח כל העולם יוכל לשמוע את הקול שלי בנוגע לשלום ולאהבה שאני רוצה לשלוח לכל העולם. אני מרגישה שאנחנו יכולים להתאחד ולחיות כולנו ביחד".
- יש לך מסר כלשהו לעולם? "אני רוצה להגיד שבאוקראינה יש מלחמה. יש כאלו שחושבים שזה לא אמיתי, אבל זה כן, והמסר שלי הוא שלום. אני מאחלת לכולם שנחיה בשלום, שנתאחד ונהיה ביחד".

"הזכייה - הדובדבן שבקצפת"

עם האחראים בעיריית ירושלים להבאתה של ורצקה לעיר נמנה מנהל אגף הספורט איציק קורנפיין. "היא פנתה אלינו לפני שלושה שבועות. היא סיפרה שברחה מאוקראינה לפולין עם הבת שלה ושבעלה נשאר להילחם שם, ואמרה שאחד מהחלומות שלה זה לבוא לרוץ במרתון ירושלים", אמר קורנפיין. "מיד יצרנו איתה קשר, סידרנו לה טיסה, בית מלון, אירוח, הכול עלינו.
"כמובן שהדובדבן שבקצפת הוא הזכייה שלה במרוץ. לא היינו יכולים לחשוב על תסריט כזה, זה מאוד מרגש שהיא זכתה. מבחינת האישיות שלה היא מאוד חיננית וורבלית, מדברת אנגלית ומעבירה מסר שהספורט מאחד. התמונה שלה עם דגלי אוקראינה וישראל זו תמונה מנצחת. זה מרתון ירושלים, פה קורים ניסים".