דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אמר אמש (ראשון) בהצהרתו כי "אנחנו מחויבים למטרת מלחמה אחת ומרכזית - השבת החטופים" - ועורר את זעמו של גורם מדיני. בהודעה חריגה למדי נמסר כי "הבחירה של דובר צה"ל להזכיר בהצהרתו הערב רק מטרת מלחמה אחת - תוך התעלמות מיתר מטרות המלחמה - היא בניגוד גמור להגדרות והנחיות הדרג המדיני".
הצהרתו של דובר צה"ל הגרי, הערב
(צילום: דובר צה"ל)

לדבריו הגורם, "מטרות המלחמה היו ונותרו: השבת חטופינו, השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, הבטחה שעזה לא תהיה שוב איום על ישראל, והשבת תושבי הצפון בבטחה לבתיהם".
הגרי הבהיר ברשת החברתית X כי "בהצהרתי הערב אמרתי כי 'אנחנו ממשיכים להיות מחויבים למטרת מלחמה אחת, מרכזית, השבת החטופים'. מיותר לציין כי השבת החטופים היא מטרה נעלה, אך היא לא מטרת המלחמה היחידה. באותה מסיבת עיתונאים התייחסתי בדברי גם להשמדת הזרוע הצבאית של חמאס, גם היא אחת ממטרות הלחימה. צה"ל פועל לילות כימים להשגת מטרות המלחמה - כולן".
זו לא הפעם הראשונה שהדרג המדיני מגיב לדברים שאמר הגרי. ביוני האחרון הוא אמר כי אף שצה"ל קרוב להכרעה צבאית של חמאס, אי-אפשר להשמיד את ארגון הטרור. "חמאס זה רעיון", הסביר, "מי שחושב שאפשר להעלים אותו - הוא טועה. זה האחים המוסלמים". במסר לדרג המדיני, ציין כי "מה שאפשר לעשות זה להצמיח משהו אחר. משהו שיחליף אותו (את חמאס). משהו שיגרום לאוכלוסייה לדעת שמישהו אחר מחלק את האוכל, אחראי על השירותים הציבוריים. מי זה המישהו הזה? מה זה הדבר הזה? זה הדרג המדיני יחליט. אבל בשביל להגיע למצב שרוצים באמת להחליש את חמאס, זאת הדרך".

כשנשאל אם הרשות הפלסטינית יכולה להוות חלופה לחמאס ולהיכנס לרצועת עזה, השיב כי "אני לא מתייחס לחלופות, זה הדרג המדיני צריך להחליט - וצה"ל יישם. אבל העניין שאפשר להשמיד את חמאס, להעלים את חמאס, זה פשוט לזרות חול בעיני הציבור. אם לא נביא משהו אחר לעזה, אז בסופו של יום נקבל את חמאס".
לשכתו של ראש הממשלה נתניהו מסרה אז בתגובה כי "הקבינט המדיני-ביטחוני הגדיר כאחת ממטרות המלחמה את השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. צה"ל כמובן מחויב לכך".
חודש לפני, במאי, הגרי העביר מסר לראש הממשלה כשנשאל בהצהרה ממעבר כרם שלום על היעדר החלטה של הדרג המדיני על חלופה שלטונית לחמאס, והשיב: "זו שאלה לדרג המדיני. אין ספק שחלופה לחמאס תייצר עליו לחץ, אבל זו שאלה לדרג המדיני".
פורסם לראשונה: 22:31, 25.08.24