בדר מאדי (22), אסיר מהשבט הבדואי אעצם שהורשע ביידוי אבנים לעבר כלי רכב של יהודים בשנה שעברה, עתר לבית המשפט בבקשה שלא יסווגו אותו כאסיר ביטחוני - בטענה שאנשי חמאס והג'יהאד האיסלאמי מתנכלים לו בכלא.
מאדי הורשע בפברואר האחרון יחד עם שלושה בני אדם נוספים, במסגרת הסדר טיעון עם הפרקליטות, ביידוי אבנים, חבלה בכוונה מחמירה, תקיפה בנסיבות מחמירות ועבירות נוספות - כשהעבירות הלאומניות נמחקו.
1 צפייה בגלריה
יידוי אבנים פלסטינים יהודה ושומרון כפר קדום
יידוי אבנים פלסטינים יהודה ושומרון כפר קדום
אילוסטרציה
(צילום: EPA)
לפי כתב האישום שהוגש נגדם, מאדי ושלושת שותפיו צפו בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות שבהם הוצגו שוטרים מכים מוסלמים בהר הבית, ולאחר שהתוודעו לאירוע במרץ 2023 שבו צעיר בדואי נורה למוות לאחר שנחשד כי ניסה לחטוף נשק מלוחם בירושלים - הם החליטו לנקום ביהודים. הארבעה החליטו לפי האישום ליידות אבנים לעבר כלי רכב במטרה לפגוע בנוסעים יהודים, וביצעו זאת סמוך לכביש 25.
מכתב האישום עולה כי כאשר העריכו הארבעה שרכב שנוסעים בו יהודים מתקרב למקום, המתצפתים נהגו לצעוק ליתר, שיידו אבנים, בעוד במקרים שבהם היה נדמה למתצפתים שמדובר ברכב ששייך לערבים אבנים לא יודו. פעם אחת פגעה אבן במונית, פעם נוספת ברכב ובו הורים ושלושה ילדים במקרה אחר אבן פגעה בשמשה, והרסיסים פגעו בעינו של הנהג. במקרה אחר פגעה אבן בבטנה של אישה בהיריון.
פרקליטות מחוז דרום הגישה את כתב האישום ביוני אשתקד וייחסה להם, כל אחד לפי חלקו, עבירות של חבלה במזיד בנסיבות מחמירות ממניע גזעני, ועבירות של מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה ותקיפה בנסיבות מחמירות ממניע גזעני.
בפברואר האחרון הגיעו הצדדים להסדר טיעון, ולפיו בדר ושותפיו ירצו 55 חודשי מאסר בפועל, ואילו אחד הקטינים שהיה איתם ירצה 25 חודשים. במסגרת ההסדר ירדו כאמור סעיפי הטרור והגזענות.
בדיון בבית המשפט אמר בדר: "אני מאוד מצטער על מה שעשיתי. אני מתנצל בפני האנשים שפגעתי בהם וגם בפני מדינת ישראל. אני מוחזק בכלא עם עצירי חמאס והג'יהאד האיסלאמי וזה קשה לנו. מתנכלים לנו". אחד משותפיו אמר: "אני מצטער על מה שעשיתי. אני יושב עם אנשי חמאס והם מרביצים לנו. קשה לי מאוד בכלא. אני מאוד מתנצל בפני מדינת ישראל, ואני מתנצל בפני אלה שזרקתי עליהם אבנים".
שופט בית המשפט המחוזי, אליהו ביתן, ציין עם מתן גזר הדין כי "העובדה שבשנת 2023, בתוככי מדינת ישראל, אנשים צעירים אזרחי המדינה, המתחנכים במדינה וחיים בה, מתארגנים יחד ומבצעים מעשים בעלי פוטנציאל פגיעה קשה בבני אדם, בהיותם יהודים - מעוררת חלחלה וזעזוע".
הנאשמים, בינתיים, החלו לרצות את מאסרם בכלא אבו נפחא, אך שניים מהם ביקשו לשנות את סיווגם כאסירים ביטחוניים, ובשירות בתי הסוהר סירבו. ראש חטיבת הכליאה כתבה בתגובה לפנייתו של בדר כי למרות שאכן לא הורשע בעבירה ביטחונית מובהקת, הרי שהוא הורשע בעבירה ביטחונית שהמניע לה הוא לאומני.
בעקבות הסירוב של שב"ס, עתר בדר כאמור באמצעות סנגורו לבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע, מכיוון שלטענתו סיווג כאסיר ביטחוני משפיע רבות על תנאי הכליאה. עוד הוא ביקש לשלב אותו בהליכים טיפוליים בכלא.