עיריית יוהנסבורג שבדרום אפריקה הודיעה על כוונתה לשנות בקרוב את שם הרחוב שבו שוכנת הקונסוליה האמריקנית, רחוב סנדטון, ולקרוא לו על שמה של ליילה חאלד - המחבלת הפלסטינית שהייתה מעורבת בשתי חטיפות מטוסים בסוף שנות ה-60.
3 צפייה בגלריה
ליילה ח'אלד
ליילה ח'אלד
ליילה חאלד
ההחלטה עוררה ביקורת נרחבת, הן על ידי ארה"ב והן על ידי הקהילה היהודית במדינה, שכן ברחוב שוכנים בתים של יהודים רבים. בכירים בארה"ב אמרו שמדובר בניסיון להשפיל את הדיפלומטים האמריקנים, שיצטרכו לשאת כרטיסי ביקור עם שמה של חאלד. המתנגדים למהלך בדרום אפריקה הזהירו כי החלטה כזו עלולה לפגוע ביחסים בין שתי המדינות ולהרתיע השקעות אמריקניות באזור.
חאלד, שהפכה לדמות סמלית עבור המאבק הפלסטיני, השתתפה ב-1969 בחטיפת טיסת TWA מרומא לאתונה, שעליה היו שישה ישראלים, ושנה לאחר מכן ניסתה לחטוף טיסה של אל על מאמסטרדם לניו יורק - ניסיון שסוכל על ידי מאבטחי המטוס. היא נעצרה, ושוחררה לאחר פחות מחודש במסגרת עסקת חילופין.
לאחר שחרורה, היא שבה לפעילות בחזית העממית לשחרור פלסטין והשתלבה בפוליטיקה הפלסטינית. פעולות הטרור שלה זיכו אותה בהכרה עולמית כאחת המחבלות המפורסמות בהיסטוריה, והיא נתפסת כגיבורה בקרב פלסטינים ובקרב אנשים בדרום אפריקה שמזדהים עם המאבק הפלסטיני. גם היום היא ממשיכה להיות מרואיינת מבוקשת בעולם, במיוחד בבריטניה, ולטענתה היא פיתחה קשרים מיוחדים עם המדינה מאז מעצרה שם. היא אם לשניים ומתגוררת בעמאן, בירת ירדן, שם נישאה בשנית.
3 צפייה בגלריה
ליילה חאלד
ליילה חאלד
חטפה מטוס שעליו ישראלים, וניסה לחטוף מטוס של אל על. חאלד
(צילום: GettyImages)
3 צפייה בגלריה
המטוס אותו ניסתה ליילה חאלד לחטוף
המטוס אותו ניסתה ליילה חאלד לחטוף
המטוס שאותו ניסתה חאלד לחטוף
(צילום: מייק ורזובסקי)
הצעת שינוי שם הרחוב הוגשה כבר ב-2018, אך כעת העייריה פרסמה הזמנה לציבור להגיש את התנגדויותיו עד אמצע אוקטובר, ולאחר מכן אם לא יהיו שינויים - השם יוחלף. רחוב סנדטון נמצא בלב אזור יוקרתי ביוהנסבורג שמאכלס מספר מוסדות יהודיים מרכזיים כמו בתי כנסת, מרכזי קהילה וחנויות בבעלות יהודים, מה שמוסיף למורכבות ההצעה.
הקהילה היהודית בדרום אפריקה כינתה את ההצעה "צעד עוין ומסוכן" עבור היחסים עם ארה"ב והקהילה הבינלאומית. בקהילה טוענים שבחירת רחוב שבו ממוקמת קונסוליה אמריקנית לשאת את שמה של מחבלת שנמצאת ברשימת הטרוריסטים המוכרזת של ארה"ב היא לא רק פוגענית, פרובוקטיבית ומסוכנת - אלא גם ניסיון להכשיל את המאמצים לשיפור היחסים בין דרום אפריקה לארה"ב, שמוגדרת כשותפת סחר מרכזית של המדינה.
היחסים בין דרום אפריקה לישראל, נזכיר, נמצאים בשפל חסר תקדים, ובדצמבר האחרון הדרום אפריקנים הגישו תביעה נגד ישראל לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. דרום אפריקה טוענת בתביעה כי ישראל מבצעת רצח עם ברצועת עזה.
ההליך המהותי סביב הטענה צפוי להימשך זמן רב, אולי שנים, אך בינתיים ניצלה דרום אפריקה את התביעה על מנת לבקש שורת צווי ביניים בניסיון להגביל ואף להפסיק לחלוטין את הפעולות הצבאיות של ישראל בעזה. בית הדין לא נעתר בפועל לדרישותיה, אך כן פרסם בחודש מאי האחרון צו שהורה לישראל להגביל את המבצע ברפיח – ובירושלים פירשו אותו באופן שמאפשר להמשיך את הפעילות בעיר שבדרום הרצועה. בית הדין גם הורה לישראל לספק לחוקרים מטעם האו"ם "גישה חופשית" לרצועה, על מנת לבדוק את הטענות לרצח עם.