יו"ר ארגון המורים, רן ארז, אמר כי המשא ומתן שהתקיים היום (שלישי) עם משרד האוצר שוב הסתיים ללא התקדמות - והשביתה בתיכונים תימשך גם מחר. "הגיע הזמן ששר האוצר יבין שעתיד מערכת החינוך במדינת ישראל הוא לא כלי משחק פוליטי והוא זה שאשם בשביתה", טען ארז. במשרד האוצר מפנים אליו האשמות דומות, וטוענים כי התנגדותו לחוזים אישיים ולתגמול מורים מצטיינים פוגעת במערכת החינוך.
(צילום: ירון ברנר)

2 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
"רן ארז וארגון המורים מנותקים". קיש
(צילום: יאיר שגיא)
בינתיים, ובעוד הצדדים מתבצרים בעמדותיהם, משרד החינוך נערך לתת מענה לתלמידי התיכון באמצעות מערכת החינוך הבלתי פורמלית ברשויות המקומיות ותנועות הנוער. הכוונה להקצות תקציב מיוחד שיאפשר מתן מסגרות פעילות בלתי פורמלית החל מיום ראשון הקרוב, בעקבות פיצוץ המשא ומתן הבוקר.
שר החינוך, יואב קיש, זעם על ארגון המורים שבחר לטענתו לחזור בו מההסכמות. "ביקרתי אתמול בצפון וראיתי את הנזק שמייצרת השביתה לנוער", אמר. "רן ארז וארגון המורים מנותקים. ישראל במלחמה, תרדו מהעצים. המשרד ייערך לתת מענה חוסן לנוער החל מיום ראשון".
במשרד החינוך העריכו היום כי לאור "התבצרות" ארגון המורים סביב סוגיית החוזים האישיים, השביתה תימשך עוד ימים רבים נוספים. לאור זאת, נערכים כאמור במשרד להפעלת החינוך הבלתי פורמלי, ומשלימים הכנת תוכניות בשיתוף עם השלטון המקומי. במסגרת זו, יתקצבו משרדי האוצר והשלטון המקומי את יחידות הנוער בשלטון המקומי וייפתחו מסגרות לפעילות חברתית, פעילויות תרבות והעשרה וטיולים.
2 צפייה בגלריה
רן ארז יו"ר ארגון המורים בכנס היערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים
רן ארז יו"ר ארגון המורים בכנס היערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים
מאשים את סמוטריץ' בשביתה. ארז
(צילום: שרון צור)
בשבוע שעבר הניח קיש הצעה למתווה בניסיון להביא לפשרה והסכמות עקרוניות במשבר בין ארגון המורים העל-יסודיים למשרד האוצר, בסוגיית הסכם השכר וחוזים אישיים למורים. המתווה נותן בין היתר תוספת של 2,000 שקלים לכל מורה כפי שהוסכם לפני שנה, ומחזיר רטרואקטיבית את כל הסכומים שעליהם סוכם ב-31 באוגוסט 2023. מנגד, ארז לא התרשם מההצעה, ומסר כי "ככה נראה שר חינוך כושל שחיכה עד היום כדי לפרסם תוכנית יחסי ציבור 'חדשה', שנכתבה על-ידי פקידי האוצר כדי להגיד 'הנה, אנו מציעים משהו וארגון המורים לא מסכים'. מדובר בספין תקשורתי".
סגן יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, אור שמיסיאן, התייחס הבוקר לשביתה בריאיון ל-ynet. "אנחנו בעיקר שומעים הרבה האשמות בין משרד החינוך, ארגון המורים ומשרד האוצר", אמר. "אנחנו בעיקר לא שומעים פתרונות, וכרגע הנוער יושב בבית למרות שהוא צריך מסגרת אחרי מה שעברנו בשנים האחרונות - משבר הקורונה ומה שעברנו בשנה האחרונה על המלחמה והשפעותיה. כמעט שלוש שנים שהסיפור הזה לא נגמר, תשבו כמו אנשים בוגרים ותפתרו את זה".
הוא הוסיף: "דווקא אחרי כל מה שקרה בשנים האחרונות, הנוער רוצה להאמין במערכת החינוך. הוא צריך לסמוך עליה, והדבר הזה לא מוסיף אמון. כשבתי הספר היסודיים והגנים מושבתים, אז כל המדינה על הרגליים, אבל כשאנחנו נשארים בבית זה ממש לא מעניין אף אחד".
עוז מאיר, מפונה מקריית שמונה שעולה לכיתה י', אמר ל-ynet: "אנחנו נהנים מהחופש, אבל כן מחפשים עוגן כדי לתפוס בו שגרה מסוימת. אנחנו מחפשים שגרה וכרגע אין לי מושג אם אני אלמד השנה ואם יהיו לי ציונים בגלל העיצומים. כולם צריכים להתאפס על החיים ולחשוב על הכלל, ושנתחיל כבר את הלימודים בצורה טובה ויציבה. כבר בשנה שעברה נוצרו פערים בלימודים בגלל המלחמה, וזה שעכשיו אנחנו לא מתחילים ללמוד מצמצם לנו את הכמות זמן שאנחנו יכולים לסגור את הפער".