מדי שנה עשרות אלפי משפחות בישראל לא יכולות לחגוג את חג הפסח באופן ראוי ללא תרומות מעמותות המספקות מזון, מצרכים וביגוד. השנה המצב חמור הרבה יותר, ועל רקע המלחמה המתמשכת והמצב הכלכלי בישראל נוספו למעגל מבקשי הסיוע גם משפחות מפונות.
תרומות מזון ברחבי הארץ לקראת פסח
(צילום: אביהו שפירא, עמותת ״יד ביד״, שרון צור)

בלוד עמדו בעיניים מושפלות, בתור ארוך ומתפתל, מאות בני אדם שהגיעו לקבל סלי מזון ובהם מוצרי מזון שמהם תורכב ארוחת ליל הסדר. ארגון החסד "יד ביד" חילק בימים רביעי וחמישי 6,000 סלי מזון שהיו מורכבים מירקות טריים, עופות, דגים, מצות ומנות יבשות שחסכו מאות שקלים למשפחות שהיו זקוקות להשלמה של מוצרי המזון שקנו ברשתות, בצמצום גדול - מכיוון שהם התייקרו בעשרות אחוזים.
יו״ר "יד ביד", הרב יעקב גלויברמן, רואה כבר יותר מ-20 שנה, בעצב ובכאב גדול, את התורים הארוכים של המשפחות הנזקקות שמגיעות לקבל סלי מזון. "השנה במיוחד הגיעו משפחות חדשות לקבל סלי מזון. לצערנו יש משפחות רבות שזה יהיה המזון היחיד שממנו ירכיבו את סעודת החג", הוא אמר.
6 צפייה בגלריה
חלוקת סלי מזון לנזקקים בלוד
חלוקת סלי מזון לנזקקים בלוד
חלוקת סלי מזון לנזקקים בלוד. "יש משפחות רבות שזה יהיה המזון היחיד שממנו ירכיבו את סעודת החג"
(צילום: עמותת "יד ביד")
6 צפייה בגלריה
חלוקת סלי מזון לנזקקים בלוד
חלוקת סלי מזון לנזקקים בלוד
(צילום: עמותת "יד ביד")
למחסני העמותה בלוד הגיעו מתנדבים בקבוצות מאורגנות ממקומות עבודה, שסייעו באריזת סלי המזון ששוויו מוערך במאות שקלים. לדברי הרב גלויברמן, "חילקנו סלי מזון עבור משפחות של מחלקות רווחה ביישובים בכל רחבי הארץ, בהן משפחות של מפונים מבתיהם".

״השנה הרבה עקורים מבתיהם הגיעו"

בתור הארוך שהשתרך בעמותת "מאיר פנים" שבאור עקיבא קשה היה שלא להבחין בתור צדדי של מפונים מאזור הצפון, שהגיעו השנה לקבל סלי מזון, מצרכים וארוחת חג לחג הפסח שבפתח.
"יש כאן באור עקיבא וחדרה משהו כמו 200 משפחות מפונים מהצפון", הסבירה מנהלת עמותת "מאיר פנים", אילנית חפוטה. "הם עקורים בגלל שהם מפונים כבר שמונה חודשים. הם הרחק מהבית שלהם ומהפרנסה שלהם, וחובה לסייע להם. זה נורא מה שהם עוברים הרחק מהבית שלהם ביישובי הצפון, הרחק ממסגרת החינוך וממקומות העבודה, ואנחנו מסייעים עם מזון לחג ומצרכים שמעט יקלו עליהם במהלך ימי החג".
במטבח של העמותה עוזרים בני נוער מקיבוץ מעגן מיכאל, שמסייעים לשף ומכינים מנות לחג: בשר, דגים סוגי סלטים, קציצות ועוד - ואז אורזים הכול ומחלקים את המנות לנזקקים. "אין חשק לחגוג השנה. זה לא חג החירות, זה חג עם המון המון עצב", אמרה שרה, שעומדת בתור הארוך לקבלת חבילות ומצרכים בחג. "כמה אנשים עצובים כאן בתור הארוך, כמה אנשים עומדים כאן. היכן המדינה שלנו?"
6 צפייה בגלריה
חלוקת מזון ומצרכים לנזקקים לחג הפסח באור עקיבא
חלוקת מזון ומצרכים לנזקקים לחג הפסח באור עקיבא
סלי המזון באור עקיבא. "אין חשק לחגוג השנה, זה חג עם המון עצב"
(צילום: שרון צור)
6 צפייה בגלריה
חלוקת מזון ומצרכים לנזקקים לחג הפסח באור עקיבא
חלוקת מזון ומצרכים לנזקקים לחג הפסח באור עקיבא
חלוקת מזון ומצרכים לנזקקים באור עקיבא
(צילום: שרון צור)
6 צפייה בגלריה
חלוקת מזון ומצרכים לנזקקים לחג הפסח באור עקיבא
חלוקת מזון ומצרכים לנזקקים לחג הפסח באור עקיבא
(צילום: שרון צור)
מנהלת עמותת "מאיר פנים" חפוטה הוסיפה: "קפצנו במספר הנזקקים, מעל 200 משפחות של אנשים שהגיעו אלינו הם מפונים. השנה נחלק מעל עשרת אלפים מנות לתושבי האזור, ואנחנו דואגים לחלוקה. יש ניצולי שואה, נזקקים, מפונים, אנשים שאיבדו עבודה ובתים. עקורים מהבתים שבגלל המלחמה המדינה לא מטפלת בהם. זה הכול התנדבות שלנו ואנשים טובים ובני נוער מדהימים שמסייעים לנו להגיע לנזקקים, למשפחות ולמפונים, שגם ככה הם עקורים מבתיהם וחובה לסייע להם עתה בתקופה הקשה. בערב החג אנחנו מנסים להמתיק להם קצת את המצב עם מעט מצרכים".
בתור חלוקת המזון יש קשישים, משפחות מפונים ומשפחות שהגיעו מפרדס חנה-כרכור, בנימינה וחדרה. "זו תקופה קשה מאוד לכולנו, יש שאיבדו מקום עבודה בגלל המלחמה ויש שאיבדו בני משפחה בקרבות המלחמה", אמר אבי מחדרה. "לכולם מכנה משותף כאן - שאנחנו זקוקים לארוחת חג, לסלי מזון לטובת חג הפסח, כדי שנוכל לעבור את הימים הקרובים בצורה נעימה יותר. עצוב מאוד שזה המצב שאליו הגענו, אבל מזל גדול שכאן בעמותה מסייעים לנו".

"יש אנשים שבאים להתנדב פעמיים-שלוש בשבוע״

"מבצע חבילות המזון לנצרכי העיר עכו היה השנה מאתגר במיוחד", סיפרה רעות גץ, מנכ"לית "גרעין אומץ". מקרב שורות המתנדבים ב"מרכז החסד" של העיר היו רבים שגויסו למילואים בחצי השנה האחרונה, בהם גם מנהל המרכז. לדברי גץ, "היינו צריכים להמציא את עצמנו מחדש ולעמוד ביעדים שרק עולים. יש עלייה הרבה יותר גדולה במשפחות שפונות אלינו, ולנו יש קושי גדול מאוד בגיוס, כי כל הקרנות והתקציבים הממשלתיים פונים לעוטף ולמלחמה, ולמרות כל הקושי אני גאה שעמדנו ביעדים שהעמדנו לעצמנו".
בכל שבוע מחלקים מתנדבי "מרכז החסד" של גרעין אומץ מרשת "קרן קהילות", ובתמיכת ארגון "לתת", כ-350 חבילות מזון היישר לבתיהן של משפחות במצב כלכלי קשה, בכל רחבי העיר. המשפחות משלמות מחיר סמלי פעוט כדי לא לפתח בהן "תחושת חולשה ונזקקות", כשבפסח ובראש השנה מרחיבים אנשי הגרעין והמתנדבים את היקף הנתינה.
6 צפייה בגלריה
חלוקת סלי מזון לנזקקים בעכו
חלוקת סלי מזון לנזקקים בעכו
(צילום: אביהו שפירא)
ֿבין המתנדבים במרכז יהודים וערבים, דתיים וחילונים, ילדים וזקנים. "במיוחד בימים כאלו של מלחמה, אנחנו שמחים להביא את המתנדבים ולהניע אותם לעשייה למען הציבור, וזה אחד המניעים הגדולים שלנו", תיארה גץ. "היו לנו אנשים שמקבלים מנות ומגיעים פעמיים ושלוש בשבוע כדי להתנדב ולסייע. יש לנו קבוצת מתנדבים שיצאו לפנסיה, ובמקום לשרוף את הזמן בקאנטרי מגיעים לכאן".
יעקב עוזר הוא אחד העוזרים המשמעותיים במרכז החסד. "אני העוזר האישי הצמוד של נריה בנימיני, המנהל פה", הוא סיפר בגאווה. בכל יום הוא מגיע ומסייע בגיוס תרומות ובסידור המתחם. על מבחר המוצרים שמקבלות המשפחות בעיר סיפר: "יש פה שמונה סוגי ירקות, ארגז עם מוצרי היגיינה וניקיון, מצות, בשרים ועופות, מוצרי יסוד וממתקים. זה עצוב שיש לנו בעכו כמות כזאת של נזקקים, ואנחנו משתדלים לתת לכל בית נזקק את מה שמגיע לו, והלוואי והיינו יכולים לתת יותר. בסוף הכול תלוי בהיקף התרומות שאנחנו מגייסים".
נריה בנימיני, מנהל מרכז החסד, שב לאחרונה משירות מילואים ארוך בחזית. בין מבצע מעצרים אחד לאחר, הוא ניהל את גם מבצע החסד העירוני. "כל המבצע הזה, כל השנה ובייחוד בפסח, מנוהל בידי מאות מתנדבים, מגיל תשע ועד 80 פלוס, שהגיעו לכאן כל השבוע. יצאנו מפה לפעמים ב-21:00 וב-22:00 בלילה. הם הגאווה הגדולה, ולהם מגיעה כל התודה", הוא אמר.