במסיבת העיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם התקשורת הזרה, שנערכה בדיוק יומיים אחרי אירוע דומה לתקשורת הישראלית, פסח נתניהו על אחת ממטרות המלחמה שפירט בהצהרה בעברית - ומפה שהציג שוב הובילה לעימות עם מרוקו.
נתניהו מציג את מפת "ישראל הקטנטנה" במסיבת העיתונאים באנגלית
(צילום: לע"מ)

בהצהרה ביום שני בערב, בעברית, אמר כי נתניהו כי "הצבנו ארבע מטרות - לחסל את חמאס, להשיב את כל חטופינו, להבטיח שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל ולהשיב בבטחה את תושבינו לגבול הצפון".
באנגלית אמר נתניהו כי אין ארבע מטרות מלחמה, אלא שלוש בלבד: "אנחנו מחויבים להשגת מטרותינו, כל שלוש המטרות - להשמיד את יכולותיו הצבאיות והשלטוניות של חמאס, להשיב את כל חטופינו ולהבטיח שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל". השבת התושבים לגבול הצפון? זו כבר לא נכללה באותה הצהרה.
במהלך הצהרתו באנגלית אמר ראש הממשלה: "אתם יודעים מתי בחמאס הרגישו את הלחץ? כשנכנסנו לרפיח, כשנכנסנו לפילדלפי. הלחץ שהכנסנו במבצע הצבאי הוא שהביא לנו את חטופינו. אם נעזוב את רפיח, אם נעזוב את פילדלפי, לא יהיה לחץ ולא נקבל את החטופים". אבל החטופים שוחררו בעסקה אחרי כ-50 יום בשבי, בזמן שהתמרון התמקד בצפון הרצועה - וחודשים ארוכים לפני תחילת הפעולה בפילדלפי וההשתלטות על מעבר רפיח.
בנוסף אמר נתניהו כי "אנחנו הרבה יותר קרובים לניצחון מכפי שהיינו לפני כמה חודשים. עוד כמה זמן נעשה את זה? כל עוד תושבי ישראל סומכים עליי". אבל בחלק לא קטן מהסקרים בחודשים האחרונים נראה שלחלק לא קטן מהישראלים אין אמון בראש הממשלה - ועם זאת הוא לא הביע שום כוונה ללכת לבחירות בקרוב.
במפה שהציג, ושבה רצה להראות עד כמה ישראל קטנה לעומת שכנותיה, נראתה סהרה המערבית באזור השייך למרוקו - מדינה שחתמה על הסכם שלום עם ישראל לפני ארבע שנים, כחלק מהסכמי אברהם. לפני שנתיים הכריזה ישראל כי היא תומכת בריבונות מרוקו על סהרה המערבית, ואשתקד הודיע נתניהו למלך מרוקו על הכרתה הרשמית של ישראל בכך.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו מציג במפה את סהרה המערבית כמדינה נפרדת
בנימין נתניהו מציג במפה את סהרה המערבית כמדינה נפרדת
המפה שהובילה לזעם. סהרה המערבית מסומנת בצהוב
הכיתוב הזה על המפה הוביל לזעם במרוקו, ולשכת ראש הממשלה מיהרה לפרסם הודעת התנצלות. עומר דוסטרי, דובר ראש הממשלה, צייץ ברשת X (טוויטר לשעבר): "במפת האטלס שהוצגה בהודעת ראש הממשלה, השם 'סהרה המערבית' הוצג בטעות באזור של מרוקו. חשוב לציין שבמפת ראש הממשלה, רק השם של מרוקו מופיע באזור זה. ישראל מאשרת מחדש את הכרת מרוקו בסהרה המערבית".
וזו ממש לא הפעם הראשונה שאירעה טעות שכזו. רק לפני ארבעה חודשים נתניהו הציג בריאיון טלוויזיה לערוץ צרפתי מפה של מרוקו ללא סהרה המערבית, וגם אז לשכת ראש הממשלה נדרשה לפרסם התנצלות. אז נטען כי "מדובר במפה ישנה שהוגשה לראש הממשלה רגעים לפני תחילת שידור ריאיון בטלוויזיה הצרפתית".
ברשת ובתקשורת המרוקאית הגיבו בכעס לדברים: "אני מזועזע לראות כי שוב בחוצפתו, ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הציג מפה של מרוקו ללא הסהרה שלנו. זו הפעם הרביעית תוך שישה חודשים! לא עוד תירוצים ריקים של טעויות טכניות. ההתעלמות הבוטה הזו מהשלמות הטריטוריאלית שלנו היא עלבון ישיר ומכוון לאוטונומיה שלנו. זו פרובוקציה שערורייתית, עלבון בלתי נסבל למרוקו וכל מרוקאי", מסר ל-ynet פייסל מרג'אני, הנשיא והמייסד של "אגודת דו-קיום מרוקו".
עוד הוסיף: "זה נותן הזדמנות פז לכל אלה שמתנגדים לנורמליזציה לבקר את ממשלת מרוקו, ידידי ישראל וכל מי שתומך ביחסי ישראל-מרוקו. אני לא מבין איפה היועצים, האחראים לגיאופוליטיקה ולתקשורת שלו, שצריכים לשים לב לפרטים האלה. אנחנו, ידידי ישראל, קוראים לאחינו ואחיותינו הישראלים ובעיקר המרוקאים לעמוד נגד הפגיעה באוטונומיה שלנו. העלבון הזה חסר היגיון ויש להוקיעו. נתניהו צריך להבין שהאוטונומיה של מרוקו לא ניתנת להפרה. היא לא תיפגע, ונגן עליה בנחישות".
אותה מפה שהוצגה במסיבת העיתונאים של ראש הממשלה העלתה שאלות נוספות. אחד הכתבים הפנה את תשומת ליבו של נתניהו שבמפה נמחק למעשה אזור יהודה ושומרון, וישראל נראתה כשולטת בכולו - ונתניהו השיב כי במפה אין גם את ים המלח ואת הכינרת.