ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש שהוא מוכן להגיע עם חמאס ל"עסקה חלקית שתחזיר חלק מהחטופים" - בזמן שעל השולחן מונחת הצעה ישראלית שתכליתה להחזיר את כולם. בכך, למעשה, חשף נתניהו - אולי בטעות - את ה"בלוף" הישראלי שממנו חששו בחמאס: העסקה שתוכננה בשלושה שלבים, ולפיה כבר בשלב ב' יצטרך צה"ל לסגת מהרצועה, תסתיים בשלב א' ואחריו תמשיך המלחמה. מחרתיים הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס בתל אביב, ללא נוכחות שר הביטחון יואב גלנט שנמצא בוושינגטון, אך עמדת מערכת הביטחון תימסר.
1 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
(צילום: AFP, דובר צה"ל, מארק ישראל סלם)
ישראל, נזכיר, הציעה לנהל משא ומתן על פרטי הנסיגה והפסקת הלחימה תוך כדי חילופי השבויים בשלב א' של העסקה. בשלב ב' אמורים להשתחרר החיילים החטופים וגברים צעירים נוספים, שעבורם תצא לחופשי המסה העיקרית של המחבלים מהכלא הישראלי - ולאחר מכן, בשלב ג', ישוחררו גופות החטופים שיוותרו.
חמאס, מצידו, דרש ערבויות לכך שישראל אכן תמשיך לשלב ב' שכולל את עצירת הלחימה - וגורמים המעורים בפרטים אמרו אתמול שישראל ניסתה לשמור על עמימות מכוונת, שתאפשר למעשה את המשך הלחימה. אבל כאשר נתניהו דיבר על עסקה חלקית בלבד שבסיומה תמשיך המלחמה הוא למעשה אישר את החששות של חמאס, ולפחות בינתיים סתם את הגולל גם על האפשרות ששלב א' ייצא לפועל.
הזעם של משפחות החטופים
(צילום: ערוץ כנסת )

עסקה חלקית? איזנקוט מגיב לדברי נתניהו: "מה שאמר מנוגד להחלטת קבינט המלחמה"
(צילום: ערוץ כנסת )

ארגון הטרור, שמתעקש על הפסקה מוחלטת של המלחמה כבר במשך חודשים, הדגיש כי אין לו כוונה לצאת לעסקה שלא תשיג את היעד הזה. אם אכן שני הצדדים יישארו בעמדותיהם אלה לא תהיה עסקה, וגם שלב א' שבו היו אמורים להשתחרר הנשים שנותרו, לצד גברים מבוגרים וחולים, לא ייצא לפועל.
ראש הממשלה אף הגדיל לעשות ואמר כי עמדתו היא "לא סוד". עוד לפני דבריו אתמול, נזכיר, היו שמתחו עליו ביקורת בשל העובדה שחזר שוב ושוב על כך שישראל לא תהיה מוכנה לסיום המלחמה במסגרת העסקה. אבל נתניהו מעולם לא דיבר על עסקה "חלקית" שמשמעותה למעשה קיום שלב א' בלבד - כמו שטען חמאס שישראל מתכננת.
בישיבת ועדת חוץ וביטחון הבוקר, התייחס ח"כ גדי איזנקוט לאותה אמירה של נתניהו ופירט את שתי החלופות שעליהם דנו בקבינט המלחמה שבו היה חבר עד לפני שבועיים. "על הפרק עמדו עמדו שתי חלופות בלבד - או עסקה בשלב אחד, מה שנקרא הכול תמורת הכול, או עסקה כוללת בשלושה שלבים. על זה הקבינט הצביע פה אחד, ולכן אמירת ראש הממשלה על עסקה חלקית היא בניגוד להחלטת קבינט המלחמה", הבהיר.
( צילום: ירון ברנר)

הסרטון של נתניהו, שהוביל לזעם אמריקני
(צילום: דוברות רה"מ)

גם בבית הלבן הקפידו לומר שההצעה הישראלית - שעליה חתום מן הסתם גם נתניהו - אכן כוללת הפסקת אש מוחלטת. בישראל אמרו אתמול שעד אמש, היה ניתן להאשים רק את חמאס בכך שהעסקה לא יוצאת לדרך - אך במילותיו המפורשות אתמול, ותוך ויתור על העמימות, נתן נתניהו "פרס" לחמאס. ה"פרס" הזה, הדגישו, הוא שכעת ארגון הטרור קיבל ראיית זהב לטעון שלא הוא שמונע את העסקה והפסקת האש - אלא ישראל ונתניהו.
חמאס קפץ כצפוי על הדברים של נתניהו ואמר שהדבר מוכיח שהוא לא מקבל את החלטת מועצת הביטחון ולא מעוניין בעסקה. כעת נשאלת השאלה מה יעשו האמריקנים ואם יתקפו את נתניהו - אחרי שהם ממילא בעימות איתו סביב הסרטון שאותו פרסם בטענה לעיכוב חימושים, דבר שאותו הכחישו שוב ושוב.
וכראייה לשימוש שעושה ארגון הטרור בהצהרה, בכיר חמאס עיזאת א-רישק אמר היום: "העמדה האמיתית של נתניהו היא לא להגיע להסכמה, אלא להתחמק כדי לבזבז זמן ולהמשיך במלחמת ההשמדה. התברר לעולם שנתניהו הוא זה שדוחה ומשבש את מה שנאמר בנאומו של ביידן ובהחלטת מועצת הביטחון האחרונה, ולא תנועת חמאס. דבריו של נתניהו על 'עסקה חלקית' והמשך התוקפנות מאשרים כי הוא משקר למשפחות החטופים, ואינו דואג לחיי ילדיהם. כעת על ממשל ביידן להרים את מסך השתיקה ולהפעיל לחץ על נתניהו וממשלתו כדי להפסיק את מלחמת ההשמדה".