טקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל נערך כעת (רביעי), במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה וראש הממשלה בנימין נתניהו, שאיחר לטקס "בשל תקלה במסוקו". הטקס מתקיים ברחבת קבר הרצל, בהר הרצל שבירושלים.
הרצוג: "בלב האומה פצע כואב"
(צילום: תדמית הפקות בע״מ באדיבות משרד העלייה והקליטה)

בטקס, שבו יציינו גם 40 שנים למבצע משה, נוכחים גם שופטת בית המשפט העליון רות רונן, שר העלייה והקליטה אופיר סופר, שרים נוספים, חברי כנסת , אישי ציבור הקייסים ונכבדי הקהילה.
נשיא המדינה יצחק הרצוג פתח את דבריו באמהרית, וסיפר על דרכם של יהודי אתיופיה מאפריקה לישראל. לדבריו, "כבכל שנה אנו מתכנסים ביום המקודש הזה, יום הזיכרון לנספי עליית יהודי אתיופיה, בהר התקומה, הזיכרון והגעגועים של מדינתנו. להרכין ראש, לזכור ולהזכיר אלפים מהם – מיקיריכם, מאהוביכם. תינוקות, ילדים, קשישים, נשים וגברים, חדורי אמונה ואהבת ציון, אשר לא זכו להשלים את המסע, ונספו בדרכם אל ארץ הקודש. משאירים בלב משפחותיהם ובלב כולנו, לב האומה כולה, פצע כואב ופתוח – לתמיד".
הנשיא התייחס לעיתוי של הטקס, בצל המלחמה, והוסיף כי "השנה אל גבורתם של הנספים במסע מאתיופיה, מצטרפת גבורתם של בניהם, נכדיהם, צאצאיהם ובני משפחותיהם של הנספים והעולים - בני הדור השני והשלישי, גיבורי ישראל ומגיניה, אשר נפלו במערכה הכבדה".
4 צפייה בגלריה
טקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל בהר הרצל, ירושלים
טקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל בהר הרצל, ירושלים
טקס האזכרה הממלכתי לזכר יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל
(צילום: תדמית הפקות בע״מ באדיבות משרד העלייה והקליטה)
4 צפייה בגלריה
טקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל בהר הרצל, ירושלים
טקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל בהר הרצל, ירושלים
נתניהו איחר "בשל תקלה במסוק"
(צילום: תדמית הפקות בע״מ באדיבות משרד העלייה והקליטה)
הוא סיפר על כך שלפני שלוש שנים נאם בהר הרצל סמ"ר אוריה איימלק גושן, אז תלמיד כיתה י"ב, שנפל בחודש ינואר האחרון בקרב בחאן יונס. "אוריה סיפר על המסע של הוריו ומשפחותיהם מאתיופיה לישראל. על סבו ואימו שחלו והחלימו בדרך נס ועל אחותה הצעירה של אימו, שחלתה, נפטרה ונקברה במדבר. כאשר נשאל מה הוא לוקח להמשך, לשירותו הצבאי כחייל בצבא ההגנה לישראל, מסיפור עלייתם של יהודי אתיופיה, השיב אוריה: 'אומץ, כוח ואמונה'. וכך היה", אמר הרצוג.
לדבריו, "סמל ראשון אוריה איימלק גושן, זכרו לברכה, נפל בקרב גבורה ברצועת עזה, ונקבר כאן, על ההר. כמוהו עוד רבים-רבים מקרב קהילת העולים מאתיופיה ודורות ההמשך, לוחמות ולוחמים מכל רחבי הארץ אשר נפלו במערכה, שעה שלחמו והגנו בגבורה עילאית על העם והמדינה; נישאים על אותה נחישות, תעוזה, אמונה ואהבת ישראל שינקו מדורי דורות, מבית". הוא הוסיף כי "כולם מופת לנחישות, לדבקות במטרה ולמסירות נפש. לאהבת העם והמולדת. כולם כתבו פרק נוסף, משמעותי וחשוב, בהיסטוריה של העם היהודי ושל מדינת ישראל. כולם עמלו להפוך את חלום הדורות - למציאות חיים".
הרצוג נשא תפילה לשובם של כל החטופים, בהם אברה מנגיסטו שנמצא בשבי חמאס כמעט עשר שנים, והדגיש: "אני חוזר על מאמר אבותינו: 'אין מצווה גדולה כמצוות פדיון שבויים'. אנחנו חייבים לממש את הברית הבסיסית ביותר בין מדינה לאזרחיה, ולהחזיר הביתה בדחיפות את כל החטופים - האזרחים והחיילים, אלה שבחיים ואלה שעלינו להביא לקבר ישראל".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"השנה יש תוספת של גבורה על גבורה והקרבה על הקרבה". נתניהו
(צילום: תדמית הפקות בע״מ באדיבות משרד העלייה והקליטה)
ראש הממשלה נתניהו התייחס גם הוא למצב במדינה, ואמר בפתח דבריו כי "בכל שנה בטקס הזה אנחנו נפעמים מסיפור המסע של אלפים מבני עמנו. מסעם של יוצאי אתיופיה לישראל הוא סיפור מעורר השתאות של גבורה והקרבה. אבל השנה יש תוספת של גבורה על גבורה, תוספת של הקרבה על הקרבה - לאחר מתקפת הטרור הנפשעת של אויבנו בשמחת תורה ב-7 באוקטובר".
על נפילתו בקרב של סמ"ר אוריה איימלק גושן, הוסיף נתניהו: "שלושה חודשים בלבד לפני שנפל בקרב מול מחבלים בחאן יונס כתב לוחם סיירת גבעתי אוריה כי 'המראות שכולנו ראינו לא יוצאים לכם מהראש - אבל אסור לנו ליפול לתהום של ייאוש. ההפך אנחנו צריכים להיות חזקים וגאים - שאנחנו אלה שנזכה להגן על עם ישראל". ראש הממשלה ציין כי "לצערנו אוריה הוא לא הנופל היחיד מקרב משפחות אתיופיות ויוצאות העדה. עשרות לוחמי צה"ל ושוטרי משטרת ישראל בני העדה נפלו על משמר המדינה ב-7 באוקטובר ועד היום, לכך יש להוסיף את נרצחי הטרור ואת פצועי המערכה, זה מחיר כבד מאוד, מספר החללים יוצאי אתיופיה גבוה מהשיעור היחסי שלהם באוכלוסייה.
"כחיילים מעולים וכמפקדים מעולים - הם מגלים מחויבות, נחישות ואהבת הארץ", הוסיף נתניהו. "הם ינקו את הערכים הללו עם חלב אימם ועל ברכי אביהם". על החטופים שמוחזקים בשבי חמאס, אמר ראש הממשלה כי "אנחנו מחויבים להחזיר את חטופינו עד האחרון שבהם, החיים והחללים כאחד".
4 צפייה בגלריה
הטקס שנערך בהר הרצל
הטקס שנערך בהר הרצל
טקס הוספת השמות החדשים ללוח הזיכרון בהר הרצל
בתחילת השבוע הודיעה הוועדה הממלכתית לזכר הנספים כי 30 שמות חדשים נוספו ללוח הזיכרון בהר הרצל. הפעם האחרונה שבה נוספו שמות הייתה בשנת 2015. חקיקת השמות על אבני הזיכרון התבצעה במסגרת שיפוץ שביצע משרד העלייה והקליטה באנדרטה.
בשנות ה-80 של המאה הקודמת יצאו אלפי יהודים מקהילת ביתא ישראל מאתיופיה למסע מסוכן דרך מדבריות סודן, במטרה להגשים את חלום העלייה לארץ ישראל. המסע, שהחל מתוך תקווה ואמונה, הפך לעיתים רבות למסע של תלאות, סבל ומוות. רבים מהעולים נתקלו במכשולים רבים, החל ממחסור במזון ובמים ועד להיתקלויות עם כוחות עוינים ומחלות.
הוספת 30 השמות החדשים ללוח הזיכרון מגיעה בעקבות עבודה יסודית של הוועדה הממלכתית לזכר הנספים. הוועדה, שעובדת בשיתוף פעולה עם קהילת יוצאי אתיופיה, נציגי משרד העלייה והקליטה וחוקרים מהאקדמיה, בוחנת באופן מתמיד עדויות חדשות ומחפשת אחר מידע שיאפשר להכיר בעוד נספים.
הטקס המיוחד להוספת השמות החדשים התקיים ברחבת הזיכרון בהר הרצל, בהשתתפות שר העלייה והקליטה, אופיר סופר, נציגי המשרד, אנשי מרכז המורשת ליהדות אתיופיה ומשפחות הנספים. במהלך הטקס נחשפו השמות החדשים שנוספו ללוח, ונאמרו דברים מרגשים לזכרם.