נשיא המדינה יצחק הרצוג פרסם בערב החג את רשימת מקבלי "אות הנשיא להתנדבות" לשנת תשפ"ד. השנה, בעקבות אירועי 7 באוקטובר, הוחלט שהאות יוענק ל-20 יחידים, עמותות, עסקים או קבוצות שגילו רוח התנדבות מרשימה ופעלו לחיזוק החוסן של העורף הישראלי. כמו כן, עקב ההירתמות האזרחית המפעימה בשבועות הראשונים למלחמה, הוחלט להעניק אות ייחודי לחמ״לים אזרחיים שפעלו למען האזרחים במגוון תחומים עם תחילת המלחמה.
בין הזוכים באות הנשיא נמצא גם "החמ"ל האזרחי". בבית הנשיא אמרו כי בתחילת המלחמה החל החמ"ל, "מיסודה של 'אחים ואחיות לישראל', בהתנדבות מלאה וגייס מתנדבות ומתנדבים לסיוע בכל צורך של התושבים והחיילים שעלה מאז 7 באוקטובר: איסוף ושינוע ציוד, חיבור בין מפונים למשפחות מארחות, סיוע באיתור הנעדרים, גיוס תרומות לתושבי העוטף ותמיכה נפשית".
2 צפייה בגלריה
שיירות אחים לנשק הגיעו לכנסת
שיירות אחים לנשק הגיעו לכנסת
פעילים של אחים לנשק, השבוע בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפי בית הנשיא "אנשי 'החמ"ל האזרחי' היו בקשר רציף עם הרשויות המקומיות בשטח לצורך סיפוק מענה מיידי לצרכים שעלו מן הציבור. ראשי הרשויות אף המליצו על מועמדותם לאות. פעילות החמ"ל נעשתה בהיקף עצום, בכל הארץ עם עשרות אלפי מתנדבים ובזמן שיא".
מטה קבוצת "טייסים ולוחמים נגד סרבנות" פנה במכתב נזעם לנשיא עקב הבחירה ב"חמ"ל האזרחי" וטען שהחמ"ל קשור לארגון "אחים לנשק". "אנו טוענים בתוקף כי הקשר בין שני הגופים הללו הוא הדוק ובל יינתק. למעשה, מדובר באותו ארגון ממש, הפועל תחת מעטה של מסווה ומניפולציה. גם אם 'החמ"ל האזרחי' מנסה להציג את עצמו כישות נפרדת, עובדות רבות מצביעות על כך שמדובר בסך הכל בשינוי שם קוסמטי של 'אחים לנשק', שנועד להונות את הציבור".
2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
(צילום: מעיין טואף, לע״מ)
"רבים מפעילי הארגון וההנהגה הבכירה שלו הינם בדיוק אותם אנשים שהובילו את הסרבנות ואת הפילוג בעבר, ואף כיום הם ממשיכים במזימותיהם ההרסניות תחת מסווה של 'פעילות אזרחית'. בחודשים האחרונים, שבו אנשי 'החמ"ל האזרחי' לפעול בשיטות הנלוזות המוכרות: הם יזמו שוב חסימות כבישים מסוכנות, הטרידו נהגים חפים מפשע, התריסו בחוצפה נגד אכיפת החוק, ואף הסיתו בגלוי נגד לוחמים המבקשים למלא את חובתם ולשרת את המולדת בעת צרה".
"אנו קוראים לנשיא לבטל לאלתר את ההחלטה השערורייתית והפסולה מיסודה להעניק פרס יוקרתי לגוף קיצוני ומסוכן זה", אמרו במטה שמזוהה עם הימין הפוליטי. עוד נאמר כי "מתן פרס שכזה ישדר מסר הרסני לפיו סרבנות, הונאה ומניפולציה הן הדרך הראויה לזכות בהכרה ציבורית במדינת ישראל. אל נא תעניק הכשר מוסרי ולגיטימציה לארגונים אלה, הפועלים ללא לאות לקעקע את אושיות הדמוקרטיה ולרמוס את ערכי המוסר והצדק עליהם בנויה חברתנו".
בבית הנשיא דחו את הביקורת של "טייסים ולוחמים נגד סרבנות". גורמים בסביבת הנשיא אומרים שהרבה מאוד ראשי רשויות - כולל לא מעט מהליכוד - היו אלה שהמליצו על "החמ"ל האזרחי" וכי הבחירה בו היא אך ורק בגלל תרומתו האדירה להתנדבות בחודשים שאחרי המלחמה.