מאות בני אדם ליוו הבוקר (שבת) את ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד), שיצא מביתו בהרצליה לבית הכנסת שבו הוא מתפלל - שם הונחו שלשום עלונים שעל גביהם תמונות חטופים. המפגינים קראו לעברו של אדלשטיין "בושה" ו"מפקיר ציון" במחאה על מעצר שלוש הנשים שהניחו את העלונים בבית הכנסת.
המחאה בסמוך לביתו של אדלשטיין בהרצליה
(צילום: עופרי איתן, עופרי איתן , בונות אלטרנטיבה , זהר בר-יהודה)

תיעוד: הנחת העלונים בבית הכנסת בהרצליה
(מתוך התיעוד שנחשף ב״הארץ״)

מייסדת תנועת המחאה "בונות אלטרנטיבה" מורן זר קצנשטיין אמרה: "אסור לנו לנרמל את מה שקרה אתמול, לעצור שלוש נשים שחילקו פליירים בבית כנסת זה קו אדום. בית כנסת זה שטח ציבורי, כמו שמותר להפיץ כל עלון בבית כנסת אז גם פלייר להשבת החטופים מותר לחלק. אנחנו כאן בצורה שקטה, אומרות באופן ברור שאנחנו כאן להגן על הדמוקרטיה. לצערנו שלוש הנשים שנעצרו אתמול לא יכולות להיות כאן היום, לאחר ששנה וחצי הן מובילות את ההפגנות בהרצליה".
בתיעוד המעשה, כפי שנחשף ב"הארץ", נראות שלוש הנשים נכנסות לבית הכנסת ומניחות את העלונים על כיסאות המתפללים. בעלונים שהונחו בבית הכנסת הופיעו תמונות חטופים, בין היתר משפחת ביבס, וכיתוב "שלח את עמי".
אחרי שנחקרו כשמונה שעות, שלוש הנשים שוחררו אמש לבתיהן בתנאים מגבילים, שלפיהם אסור להן ליצור קשר אחת עם השנייה ועם אדלשטיין ל-15 יום. כמו כן, הן הורחקו מביתו ומבית הכנסת ל-15 יום, ברדיוס של 300 מטר. המשטרה ויתרה על דרישתה למעצר בית.
המשטרה מסרה כי נעצרו לחקירה "שלוש חשודות, תושבות הרצליה, בחשד להסגת גבול לבית כנסת בעיר ופיזור עלונים במקום". לבית הכנסת, כך נכתב, "הוזעקו שוטרי תחנת גלילות ואנשי הזיהוי הפלילי שהחלו באיסוף ראיות וממצאים". עוד נמסר כי "במהלך פעולות החקירה, הבחינו השוטרים בפליירים מפוזרים בתוך בית הכנסת ועליהם תמונות של החטופים". החשודות נעצרו והובאו לחקירה במשטרה".
4 צפייה בגלריה
מחאה בסמוך לביתו של יולי אדלשטיין בהרצליה בקריאה לעסקה ושחרור החטופים
מחאה בסמוך לביתו של יולי אדלשטיין בהרצליה בקריאה לעסקה ושחרור החטופים
אדלשטיין מלווה במפגינים בדרכו לבית הכנסת, הבוקר
(צילום: יאיר פלטי)
4 צפייה בגלריה
עלונים שחולקו בבית הכנסת ועליהם פני חטופים וחטופות עם הכיתוב "שלח את עמי"
עלונים שחולקו בבית הכנסת ועליהם פני חטופים וחטופות עם הכיתוב "שלח את עמי"
העלונים שחולקו
בעקבות המעצר החריג, עשרות הגיעו אמש להפגין מול תחנת משטרת גלילות, שם נחקרו הנשים. שורת ארגונים גינו את המעצר החריג, וכינו אותו פוליטי. בארגון "בונות אלטרנטיבה" ביקשו מהפעילים כבר אתמול, בתחנת המשטרה, לא להגיע לבית הכנסת אלא רק לביתו של אדלשטיין וללוות אותו. הבקשה יצאה גם לשאר הארגונים.
עידית אלכסנדרוביץ, אחת משלוש הנשים שנעצרו, סיפרה ל-ynet כי המשטרה יצרה איתה קשר בצהריים ו"נודע לה ש"היא עצורה". לדברי אלכסנדרוביץ, תוך כדי החקירה במשטרה הוחלט לשנות את הסעיפים. "בחקירה הם שינו תוך כדי את הסעיפים מפריצה להסגת גבול", טענה. על המעשה עצמו היא סיפרה כי "בית הכנסת היה פתוח. שמנו את העלונים, דיברנו עם אנשים והלכנו".
היא הוסיפה: "השוטרים פה (בתחנה, ר"ר) היו בסדר, אבל שאלו אותי 'מה קורה' ואמרו 'תחכי לחקירה'. התקשרתי לעו"ד רן תגר ולקח המון זמן. זה מפחיד שאתה נכנס לבית כנסת ומעלילים עלייך עלילות. זה שהייתי אזוקה זה לא נעים. יכלו להגיד לי תגיעי לתחנה והייתי מגיעה. אני מניחה שזו הייתה הנחיה מלמעלה לאזוק אותי". אלכסנדרוביץ סיכמה: "המאסר הזה לא ירתיע אותי מלהגיע להפגנות ולעשות את מה שאפשר בגבולות החוק בתקווה שהחטופים ישוחררו".
המחאה סמוך לביתו של קיש
(צילום: ליאת שרמן)

מטה המשפחות להחזרת החטופים מסר: "אנו רואים בחומרה ובצער עמוק כל הדרה של נושא החטופים מן המרחב הציבורי. צר לנו כי המשטרה משמשת כלי בידי אלו שלא רק שלא עושים דבר כדי להשיב 101 אחים ואחיות שלנו שנמקים בשבי כבר 343 ימים, אלא פועלים ועושים כל שביכולתם על מנת לסכל עסקת חטופים. ראוי היה לשבח כל אדם שמקדיש ממרצו ומזמנו כדי לתמוך במשפחות החטופים ולסייע להשבתם".

מחאה מול ביתו של קיש: בן 80 הוטל על הקרקע ונחבל בידו

בתוך כך, כמה מפגינים, בהם יואב יחיעם, חבר מועצה בהוד השרון, התקבצו הבוקר גם סמוך לביתו של שר החינוך יואב קיש בעיר. לדברי המוחים, כוחות משטרה שהיו במקום הדפו אותם בכוח, ואף גרמו לפציעה של אלוף-משנה בדימוס יצחק שחם, תושב העיר - בן 80. בתיעוד שהופץ מהמקום נראה שחם מוטל על הקרקע, כשהוא חבול בידו.
4 צפייה בגלריה
יצחק שחם אל"מ במיל' נפצע במהלך עימותים בהפגנה למען החטופים מול ביתו של שר החינוך יואב קיש
יצחק שחם אל"מ במיל' נפצע במהלך עימותים בהפגנה למען החטופים מול ביתו של שר החינוך יואב קיש
החבלה בידו של אל"ם בדימוס שחם
(צילום: יואב יחיעם)
4 צפייה בגלריה
יצחק שחם אל"מ במיל' שנפצע בעימותים בהפגנה מול ביתו של יואב קיש מקבל טיפול רפואי באמבולנס שהוזעק לאזור
יצחק שחם אל"מ במיל' שנפצע בעימותים בהפגנה מול ביתו של יואב קיש מקבל טיפול רפואי באמבולנס שהוזעק לאזור
(צילום: אילן פינגבאום)
"שוטר ניגש אלינו ואמר לנו שאנחנו צריכים להתפנות כי יש הוראה של בג"ץ", סיפר שחם. לדבריו, "השוטר אמר שהוא יפנה אותנו בכוח ותפס אותי. צעקתי עליו שאין לו שום זכות לגעת בי. הוא גרר אותי על הארץ וגרם לי לפצע במרפק". שחם טופל בהמשך על ידי צוות מד"א שהגיע למקום.
"אני השתתפתי בחמש מלחמות, יש לי חמישה אותות מלחמה, אני גמלאי של צה"ל, אחרי זה עבדתי במשרד הביטחון. הפסקתי לעשות את זה לפני חמש שנים כשהייתי בן 75, אני יועץ של המשטרה ואני לא רגיל להתנהגות כזאת של המשטרה", הדגיש.
לדברי המפגינים, השוטר שהדף בכוח את שחם היה בלבוש אזרחי עם כובע משטרה ומכשיר קשר. לאחר בירור שערכו, ולאחר שדרשו ממנו להזדהות, גילו לדבריהם כי מדובר במפקד תחנת המשטרה בכפר סבא, יורם כהן.
מהמשטרה נמסר: "צר לנו על הניסיון להציג מצג שווא ותמונה מעוותת לאירוע בלתי חוקי. מדובר במי שפעלו ביודעין בניגוד להחלטה המבוססת על הנחיית היועמ"ש לממשלה, האוסרת נוכחות מפגינים במקום אשר הגיעו למקום בעקבות הזמנות להגעה מרוכזת סמוך לבית השר שמופצות מדי שבוע ברשתות החברתיות.
"המשטרה קיימה שיח מכבד והידברות עם המפגינים שהיו בסמוך לבית שר החינוך, אשר נענו לבקשת המשטרה ועברו למקום מורשה, למעט קומץ אשר התעקש שלא להיענות להוראות השוטרים, ולבסוף הורחק מהמקום תוך שימוש בכוח סביר ומידתי", הוסיפה. "במהלך הרחקתם, המפגין נפל וקם מיידית ,בניגוד לנטען, הוא לא נגרר על ידי אף אחד - ורק לאחר חצי שעה הוזמן אמבולנס, לבקשתו. 
"נדגיש כי המשטרה רואה חשיבות רבה בזכות המחאה, אולם מצרה על כך שהמפגינים מנצלים את אורך הרוח והסבלנות על מנת לייצר באופן בזוי - מצג שווא של אלימות", מסרה.