קצין המשטרה סגן-ניצב מאיר סוויסה, שמואשם בהשלכת רימוני הלם על מפגינים נגד המהפכה המשפטית בשנה שעברה, הגיב הלילה (בין ראשון לשני) לטענות המשנה ליועמ"שית, עו"ד גיל לימון - ולפיהן הליך קידומו המפתיע מנוגד לחוק. לדבריו, מדובר ב"ניסיון לסיכול ממוקד".
סוויסה, נזכיר, קודם לדרגת סגן-ניצב ומונה לתפקיד מפקד תחנת דרום תל אביב - חרף העובדה שהיה אחד מבין חמישה שוטרים שהואשמו בהשלכת רימוני ההלם שפגעו במפגינים בתל אביב. הדבר עורר מחלוקת קשה בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בנוגע לקידומו.
תיעוד מיידוי רימוני ההלם לעבר מפגינים בהפגנה נגד המהפכה המשפטית

2 צפייה בגלריה
סגן-ניצב מאיר סוויסה
סגן-ניצב מאיר סוויסה
התמונה שצירף סוויסה לעתירה, עם דרגת סגן-ניצב
באמצעות בא כוחו, עו״ד משה אלון, סוויסה טען - בתשובתו לעתירה מנהלית נגדו בבית המשפט המחוזי בירושלים - כי מדובר בניסיון "סיכול ממוקד" מצד בעלי עניין שאינם מרוצים מהאופן שבו הוא ממלא את תפקידו. “בעלי עניין אשר לא מצא חן בעיניהם כי המשיב פועל בנחישות, ללא כל פשרה, מגישים תלונה על התנהלות השוטרים בכלל ועל התנהלותו בפרט”, נכתב.
למכתב צורפה גם תמונה של סוויסה עם דרגות סגן-ניצב - כדי "להוכיח" שהוא אכן קודם, בניגוד לטענת העותרים שטוענים כי הוא עדין רב-פקד. לדבריו, חומרי החקירה מציגים תמונה שונה בתכלית מזו שהעותרים מנסים לייצר. סוויסה טען כי האירוע בגינו הוגש נגדו כתב אישום היה “התפרעות של ממש, באירוע אלים יותר מצידם של המפגינים”, ולא כפי שהוצג בעתירה כ”הפגנה חוקית ורגועה”. הוא ציין כי מדובר ב”הפרת סדר, התפרעות של ממש ובאלימות חסרת רסן של המפגינים כלפי כוחות המשטרה במקום”.
עוד הוא הדגיש כי מי שהורה על השימוש באמצעים כמו רימוני הלם במהלך ההפגנה היה מפכ”ל המשטרה לשעבר יעקב שבתאי, באמצעות סגן מפקד המחוז. אל התגובה צורף מסמך משטרתי שכותרתו ״היערכות מחוז ת״א למחאת 'יום השיבוש הלאומי'", שנכתב ב-1 במרץ 2023, ואף צורפה תמונתו של סוויסה כשהוא עונד דרגת סגן -ניצב.
2 צפייה בגלריה
בהרב-מיארה ובן גביר. מחלוקת קשה לגבי סוויסה
בהרב-מיארה ובן גביר. מחלוקת קשה לגבי סוויסה
בהרב-מיארה ובן גביר. מחלוקת קשה לגבי סוויסה
( צילום:מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי)
"למעט האירוע, עברו של המשיב נקי מכל רבב, כאשר אין לחובתו ולו עבירת משמעת אחת”, ציין בא כוחו של סוויסה, שמשרת במשטרה 22 שנה. עוד נכתב כי לאורך כל שירותו הוא נמצא בתפקידי ליבה במערכי האג”ם של משטרת ישראל וזכה להערכה רבה, וכי "הוגדר על-ידי גורמי הפיקוד כאחד הקצינים המובילים במשטרת ישראל בכלל ובמחוז תל אביב בפרט".
בנוגע לטענות נגדו, שפורטו במכתב המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, ולפיהן ענידת דרגותיו ״אינה חוקית״, נכתב בתגובה: “ההחלטה על קידומו ומינויו התקבלה כדין, עוד בחודש מאי 2024. הנתונים שהיועצת הסתמכה עליהם במכתב אינם נכונים".
סוויסה סיכם את תגובתו בבקשה לדחות את העתירה נגדו, והדגיש כי אם יינתן צו זמני ייגרם לו נזק בלתי הפיך שכן קידומו יופסק, הוא יורד בדרגה וייפגעו שמו הטוב, כבודו ואף פרנסתו - "כל אלו ללא הצדקה”.
תיעוד מרגעי פגיעת רימון ההלם לעבר המפגינים בתל אביב

בשבוע שעבר נחשף מכתב ההמלצה של ממלא מקום המפכ"ל היוצא לסוויסה. במכתב שהעביר ניצב אבשלום פלד, שהיה ממלא מקום המפכ"ל עד למינויו של רב-ניצב דני לוי לתפקיד המפכ"ל, הוא המליץ על קידומו של רפ"ק מאיר סוויסה לסגן ניצב ולמינויו למפקד תחנת תל אביב דרום. הוא כתב בו כי סוויסה "קיבל הנחיה לזרוק את רימון ההלם" בהפגנה בתל אביב במסגרת יום שיבוש נגד המהפכה המשפטית.
למעשה, לפי גורם במשטרה האישור הסופי על קידומו של הקצין שבמחלוקת ניתן על-ידי מחלקת משמעת, שש שעות בלבד לפני הטקס שבו בן גביר ענד לו דרגות בהפתעה. במכתבו של ניצב פלד נכתב כי "רפ"ק סוויסה הוא קצין מוערך, בעל הישגים מקצועיים רבים והוא זכה להמלצות רבות והערכה מצד פקודיו. מהדיון עלה כי יש לקדם את הקצין ולהעניק לו את דרגת הסנ"צ. גם המפכ"ל דאז וראש אגף משאבי אנוש הודיעו כי הם מגבים אותו, אף שהוא נחשד בפציעה של אנשים".
"לאחר הדיון שבו נקבע כי הקצין יקודם בכפוף לאישור השר, הוגש נגד הקצין כתב אישום בעבירות פזיזות (ביסוד רשלנות) שלדעתי מזכה את הקצין מהתנהלות מכוונת לפגיעה בחיי אדם", הוסיף מ"מ המפכ"ל. "להבנתי רפ"ק סוויסה קיבל הנחיה לזרוק רימון הלם, וגם לנתון זה יש משקל בהחלטתי. בשלב זה ברור לכל שבשלב הנוכחי אנו עוסקים בכתב אישום כשאין כל הרשעה או קביעה של בית משפט, וידוע שחזקת החפות עומדת לכל אדם. בנסיבות אלה, אמליץ לקדמו".