נערה ותשע נשים יוצאות מהחושך של מנהרות עזה לאור של ישראל: אחרי 53 ימים בשבי ברצועה, השתחררו מהשבי 10 חטופות בפעימה החמישית של העסקה. מלבדן שוחררו מהשבי שני חטופים תאילנדים, את'ניוט תונסוקרי ואוואט סוריאסרי. בניגוד לפעימות הקודמות, הפעם החטופות והחטופים הועברו לצלב האדום על ידי מחבלים מחמאס - אבל גם מהג'יהאד האיסלאמי, שלדבריו החזיק בחלק מהם.
רגע העברת החטופות לצלב האדום

אלו החטופות שהשתחררו אתמול מהשבי: מיאה ליימברג בת ה-17, אמה גבריאלה (59) ודודתה קלרה מרמן (64) שנחטפו מניר יצחק; דיצה הימן (84), תמי מצגר (78), אופליה רויטמן (77) ועדה שגיא (75) שנחטפו מניר עוז; נורלין אג'וג'ו (60) ורימון קירשט בוכשטב (36) שנחטפו מנירים; ומירב טל (53) שבניו של בן זוגה שוחררו שלשום.
אבל בני הזוג של תמי, רימון ומירב עדיין בשבי בעזה, ובן זוגה של נורלין נרצח בטבח. מוקדם יותר אתמול הודיע צה"ל כי סמ"ר תומר יעקב אחימס, סמל קיריל ברודסקי וסמל שקד דהן נהרגו בקרבות ב-7 באוקטובר, וחמאס מחזיק בגופותיהם. המחבלים מחזיקים בעזה ב-146 חטופים, בהם תשעה בני נוער וילדים - כולל התינוק כפיר ביבס ואחיו אריאל.

דיצה הימן

דיצה הימן, בת 84 וממקימי ניר עוז, עבדה במשך שנים ארוכות כעובדת סוציאלית. הקשר איתה נותק בעשר בבוקר ב-7 באוקטובר לאחר שאמרה לבני משפחתה שהיא נכנסה לממ"ד. בשעות אחר הצהריים התקשרה אליה בתה, ושמעה כבר קולות בערבית.
11 צפייה בגלריה
דיצה הימן
דיצה הימן
דיצה הימן
נכדתה, כתבת ynet שני זהר שדמה, שוחחה עם שכנתה של סבתה חיותה זילברמן, שאמרה לה: "דיצה היא הבן אדם שאני אולי הכי מעריצה בניר עוז. על העצמאות שלה, על החוזק שלה, על החלטות החיים שקיבלה". אתמול אחרי 53 יום בשבי, דיצה חוזרת לישראל.

תמי מצגר

תמי מצגר, בת 78, נחטפה מביתה בניר עוז ביחד עם בעלה יורם, בן 80. "ב-8:50 בבוקר קיבלנו מהם הודעה, מאז לא שמענו שם דבר", סיפרה נכדתה אופיר. תמי השתחררה מהשבי בפעימה החמישית, אבל בעלה - כמו עוד עשרות מחברי ניר עוז - עדיין בשבי.

נורלין אג'וג'ו

נורלין (נטלי) אג'וג'ו, בת 60 מיהוד, נסעה בערב שמחת תורה עם בן זוגה גדעון באבאני אל ביתם של חברים קרובים, לחגיגות 70 שנה לקיבוץ נירים. הם נשארו לישון בקיבוץ. בבוקר נרצח גדעון על ידי מחבלי חמאס, ונורלין נחטפה לעזה.
אחיה הקטן אקסו סיפר על השיחה האחרונה איתה, לפני שאבד עימה הקשר: "היא התקשרה לפני 7:00 בבוקר ואמרה שהיא מפחדת. 'רק רצינו לחגוג. אני רועדת, אולי לא אחזור הביתה', היא אמרה לי". לאחר שעודכן כי היא נכללת ברשימה אמר: "אני מתפלל שהיא בסדר אחרי כל כך הרבה זמן בשבי, לא ידעתי כלום מאז השבת שבה הכול החל".

עדה שגיא

דירתה נהרסה בברוטליות. אש נפתחה לעבר הממ"ד. ההרס ניכר בכל פינה. אבל עדה שגיא, בת 75 מניר עוז שלפי הסימנים נאבקים במחבלים ולא ויתרה, חזרה אתמול הביתה אחרי 53 ימים בשבי.
11 צפייה בגלריה
עדה שגיא מקיבוץ ניר עוז.
עדה שגיא מקיבוץ ניר עוז.
עדה שגיא. נלחמה במחבלים
עדה, אמא לשלושה ילדים וסבתא לשישה נכדים שבעלה נפטר בשנה שעברה, נפצעה ככל הנראה במתקפת חמאס. "היא פנתרה, היא אספה את הרסיסים של הלב שלה, של כולנו, והמשיכה", אמרה בתה נוית על ההתמודדות אחרי מות אביה.
הבת אמרה כי באותה שבת "אמא חשבה שזה עוד בוקר רגיל של ירי, ונכנסה לממ"ד. ב־8:40 דיברתי איתה, והיא אמרה שיש מלא יירוטים, ושיש שמועה על מחבל ליד המרפאה. היא אמרה לי שזו שמועה, אבל אני חושבת שהיא כבר הבינה שזו לא שמועה. היא עוד הספיקה לשלוח ווטסאפ לשכנה שלה ולכתוב 'אפשר כבר לפתוח את ועדת החקירה', ואז נותק איתה הקשר. בערב פתחו את הממ"ד והיא לא הייתה שם. היה דם, והבנו שהיא נפצעה ושהיה מאבק, היא נלחמה. היא לא הופיעה באף אחד מהסרטונים של חמאס, אז לא ממש ידענו מה קרה לה". אתמול עדה השתחררה מהשבי.

מירב טל

יממה לאחר שאור יעקב בן ה-16 ואחיו יגיל, 12, שוחררו מהשבי במסגרת הפעימה הרביעית וחזרו לישראל - חזרה אתמול מירב טל (53), בת זוגו של אביהם יאיר. היא נחטפה מניר עוז יחד עם יאיר, אבל הוא עדיין בשבי.
11 צפייה בגלריה
מירב טל - חטופה
מירב טל - חטופה
מירב טל. היא חוזרת, בן זוגה יאיר עדיין בשבי
11 צפייה בגלריה
רננה יעקב ובניה יגיל ואור לאחר שחרורם משבי חמאס
רננה יעקב ובניה יגיל ואור לאחר שחרורם משבי חמאס
אור ויגיל עם אמם רננה, לאחר השחרור
ההודעות האחרונות ששלחה מירב טל לבני משפחתה

ב-8 באוקטובר צפתה תומר טל-אלפסי, בתה של מירב, בסרטון שצילמו המחבלים שחדרו לקיבוץ, המתעד את רגעי החטיפה המצמררים, שבו מתחננת מירב שלא יחטפו אותה.
"הם בתוך הבית, ירו לנו לחדר. יאיא מחזיק את הממ"ד", הקליטה מירב טל את עצמה כשהמחבלים ניסו לחדור לממ"ד. "הם ירו עלינו, יאיא פצוע. תעזרו לי". מיד לאחר מכן שלחה טל הודעה מצמררת נוספת: "תעזרו לי, הם כבר בבית. תעזרו לי, תעזרו לי. תתקשרו למשטרה". אתמול מירב שוב בשטח ישראל, אחרי 53 ימי גיהינום במנהרות עזה.

רימון קירשט בוכשטב

חודש אחרי שהופיעה בסרטון הטרור הפסיכולוגי של חמאס, רימון קירשט בוכשטב (36) שנחטפה מקיבוץ נירים חוזרת לישראל. בסרטון הופיעה גם דניאל אלוני, ששוחררה אף היא, וילנה טרופנוב שעדיין בשבי.
11 צפייה בגלריה
אביטל קירשט
אביטל קירשט
אביטל קירשט עם תמונת בתה ובן זוגה
(צילום: טל שחר)
רימון ובעלה יגב בוכשטב נחטפו מדירתם בקיבוץ. הקשר עם הוריו של יגב, שמתגוררים בסמוך לבני הזוג, נותק בשעות הבוקר של 7 באוקטובר בעוד הם מסתתרים גם הם בממ"ד. כעבור כמה שעות, כשאביו של יגב הגיע לדירת בנו וכלתו בליווי כוחות צבא, הוא מצא אותה ריקה עם קליעים על הרצפה. גם חמשת הכלבים וארבעת החתולים שגידלו השניים לא נמצאו.

אופליה רויטמן

אופליה רויטמן, בת 77 מניר עוז, אמא לשלושה ילדים וסבתא לתשעה נכדים, שלחה ב-9:37 את ההודעה האחרונה שבה ביקשה עזרה ואמרה שהמחבלים נמצאים בבית שלה.
11 צפייה בגלריה
אופליה רויטמן
אופליה רויטמן
אופליה רויטמן
המאבק לשחרורה של אופליה, אשת חינוך שהייתה במשך שנים רבות מחנכת כיתות א'-ב', הגיע גם למולדתה ארגנטינה, משם עלתה לארץ ב-1985.
בכל משחק ששידר מה-7 באוקטובר אחיינה הרנן פלר, שדר כדורגל ארגנטינאי, הוא נשא מונולוג שבו דרש את שחרור החטופים, ביניהם דודתו האהובה. בין היתר הוא קרא להשבתם גם בפתיחת המשחק בין נבחרת ארגנטינה לאורוגוואי במוקדמות המונדיאל.

גבריאלה ומיאה ליימברג, וקלרה מרמן

53 ימים היו גבריאלה ליימברג, בת 59 מירושלים, ובתה מיאה (17) בשבי בעזה. אתמול הן סוף-סוף חזרו הביתה, יחד עם קלרה מרמן (64), אחותה של גבריאלה, שאירחה אותן בביתה בקיבוץ ניר יצחק ב-7 באוקטובר. ההפתעה הגדולה הייתה שמיאה אחזה בכלבה שלה בלה, שלא נראתה מאותה שבת. אבל בשבי נותרו האח פרננדו מרמן (60) ובן זוגה של קלרה, לואיס הר (70).
כולם היו יחדיו באותה שבת בממ"ד בניר יצחק, במסגרת חגיגת יום הולדת. "בערך בשעה 11:00 נכנסו לשם מחבלים. אנחנו יודעים את זה מהודעות טקסט שהם שלחו - הם כתבו שנכנסו אליהם הביתה ושברו דברים, שלחו נשיקות ומאז נותק הקשר", סיפרו קרוביהם.
11 צפייה בגלריה
מיאה ליימברג שוחררה מהשבי
מיאה ליימברג שוחררה מהשבי
מיאה ליימברג שוחררה מהשבי
11 צפייה בגלריה
מיאה ליימברג
מיאה ליימברג
מיאה ליימברג. בתיכון האמנויות מחכים לה
(צילום: באדיבות המשפחה)
11 צפייה בגלריה
גבריאלה ליימברג נעדרת
גבריאלה ליימברג נעדרת
גבריאלה ליימברג. ב"חוות אייל" מחכים לה
11 צפייה בגלריה
קלרה מרמן נעדרת
קלרה מרמן נעדרת
קלרה מרמן. טיפלה בכל ילדי ניר יצחק
קלרה מרמן, שעלתה לארץ מארגנטינה, היא גננת במקצועה וטיפלה במשך 30 שנה בכל הילדים בקיבוץ. "היא גננת מיתולוגית שכולם עברו אצלה", אמרה בתה מעיין סיגל-קורן.
גבריאלה ליימברג, שגם היא עלתה מארגנטינה לפני שלושה עשורים, היא מנהלת מנהלת מרכז שילוב קהילתי לאנשים עם מוגבלות (שק”ל) "חוות אייל" בגבעת רחל בירושלים, ובמשך 25 השנים האחרונות נחשבת ל"אמא" של עשרות בוגרים על הרצף האוטיסטי במרכז. "היא עטפה את כולם באהבה וברגישות", סיפרה ליהיא לפיד, נשיאת עמותת שק"ל.
בתה מיאה היא תלמידת י"ב בתיכון לאמנויות, שם תלו שלט: "מחכים לך מיאה, תחזרי אלינו". כעת האמא תוכל לחזור למרכז השילוב, ובתה - לתיכון.
פורסם לראשונה: 20:30, 28.11.23