מיליונים ברחבי אוקראינה שחררו היום (א') אנחת רווחה, אחרי שבית הנבחרים האמריקני אישר אמש סוף סוף, אחרי תחינות של חודשים, את חבילת הסיוע בסך 61 מיליארד דולר לקייב, שאמורה לספק לצבאו של וולודימיר זלנסקי את האמצעים הדרושים לו כדי להמשיך להילחם בכוחות הרוסיים. במסיבת עיתונאים היום אמר הנשיא האוקראיני כי אישור הסיוע שולח לקרמלין מסר שלפיו אוקראינה "לא תהיה אפגניסטן שנייה" – רמז לבריחת הכוחות האמריקניים מקאבול ב-2021, שהותירה את בעלי בריתם האפגנים לבדם ואפשרה את חזרת הטליבאן לשלטון. זלנסקי אמר כי כעת מוסקבה רואה שארה"ב תמשיך לעמוד לצד קייב, והוסיף: "עכשיו יהיה לנו סיכוי לנצח".
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
פוטין וזלנסקי. רוסיה תגביר את התקיפות לפני שהנשק יגיע?
(צילום: AP Photo / Dmitry Serebryakov / Jonathan NACKSTRAND / AFP)
חבילת הסיוע לאוקראינה, נזכיר, עוכבה בבית הנבחרים האמריקני במשך יותר מחצי שנה בשל מחלוקות פוליטיות פנים-אמריקניות. הרפובליקנים בבית התנו את אישור החבילה בקידום רפורמות הקשורות למשבר המהגרים בגבול עם מקסיקו, וגם כשהנשיא ביידן גיבש הסכם עם נציגיהם, שהביא לרפובליקנים הישגים מרחיקי לכת בתחום ההגירה, מחוקקים מהמפלגה פעלו לסיכול כל הצבעה על אישור הסיוע, בין השאר כדי למנוע מהנשיא הדמוקרטי הישג בשנת בחירות. בסוף השבוע החליט היו"ר הרפובליקני של בית הנבחרים מייק ג'ונסון להעלות את סוגיית הסיוע להצבעה, והיא אושרה ברוב גדול.
בעקבות עיכובה של חבילת הסיוע מארה"ב החלו מאגרי הנשק של אוקראינה להידלדל בחודשים האחרונים, ודווח על עוד ועוד הישגים טקטיים שרושמת רוסיה בשדה הקרב. ממש היום הכריזה מוסקבה כי כבשה עוד יישוב במחוז דונייצק שבמזרח אוקראינה, העיירה בוהדניבקה. לפי הערכות, צבאו של פוטין נערך למתקפה גדולה על הכוחות האוקראיניים בחודשים הקרובים, ובקייב ובירות המערב הזהירו כי בלי אספקה דחופה של תחמושת עלולה רוסיה לדהור לניצחון – במה שיהיה תבוסה אסטרטגית גם לאירופה ולארה"ב.
5 צפייה בגלריה
אוקראינה כוחות אוקראיניים חיילים נלחמים ב אזור חרקוב
אוקראינה כוחות אוקראיניים חיילים נלחמים ב אזור חרקוב
כוחות אוקראיניים נלחמים באזור חרקוב, היום. הרוסים כבשו עוד עיירה
(צילום: Anatolii STEPANOV / AFP)
אישור הסיוע אתמול משפר כעת את תמונת המצב. החבילה אמנם צריכה עדיין לקבל את אישור הסנאט ואת חתימת הנשיא ביידן כדי להפוך לרשמית, אך המהלכים האלה צפויים להיות מושלמים בלי קושי כבר השבוע.

החבילה שתציל חיים של אלפים

למרות מזג האוויר הקודר האופייני לסוף החורף בקייב, במרכז הבירה האוקראינית ניכר הבוקר כי החדשות האופטימיות מחממות את לב התושבים. "זה סוף סוף כאן!", אמר אוקסנה, אחות בת 50. "אני מאמינה שזה יעזור לנו מאוד. יהיה לנו משהו להגן איתו על עצמנו. חיכינו לזה, זה יציל חיים". גם זלנסקי עצמו אמר אתמול כי חבילת הסיוע צפויה להציל את חייהם של אלפים רבים של אוקראינים.
5 צפייה בגלריה
תומכי אוקראינה ליד ה קונגרס ארה"ב הצבעה על חבילת סיוע
תומכי אוקראינה ליד ה קונגרס ארה"ב הצבעה על חבילת סיוע
תומכי אוקראינה מפגינים אתמול ליד הקונגרס, בזמן ההצבעה על חבילת הסיוע
(צילום: EPA /JIM LO SCALZO)
דמיטרו, מעצב שיער בן 19 מקייב, אמר אף הוא שהוקל לו למשמע הבשורה שהדמוקרטים והרפובליקנים אישרו את המשך הסיוע לאוקראינה. "עדיין לא מאוחר מדי", אמר, "ועם הציוד החדש שנקבל מארה"ב לא נפסיד עוד שטחים, ואין לי ספק שנכבוש שטחים בחזרה". מאז תחילת המלחמה כבשה רוסיה כבר 20% משטח אוקראינה, והאוקראינים רוצים להאמין שהנשק האמריקני יסייע להדוף אותם לפחות מחלקם.
עם זאת, גם אם אישור חבילת הסיוע הוא בשורה מעודדת למנהיגי אוקראינה, לאיחוד האירופי ולנאט"ו, במכון האמריקני לחקר המלחמה מדגישים שאין לצפות לשינוי מיידי במאזן הכוחות בשדה הקרב. "העברת הציוד האמריקני אל החזית באוקראינה כרוכה בתהליך לוגיסטי, וסביר להניח שיעברו עוד שבועות עד שתהיה לזה השפעה בחזית", נכתב בדו"ח האחרון של המכון. "לפיכך, סביר להניח שמצבה של אוקראינה ימשיך להידרדר בזמן הזה, במיוחד אם הכוחות הרוסיים יגבירו את התקפותיהם כדי לנצל את חלון ההזדמנויות הצר לפני הגעת הסיוע האמריקני החדש". להערכת המכון, משמעות הדבר היא שלרוסים יהיה יתרון בלחימה לפחות במשך עוד חודש וחצי.
5 צפייה בגלריה
אוקראינה כוחות אוקראיניים חיילים נלחמים ב אזור חרקוב
אוקראינה כוחות אוקראיניים חיילים נלחמים ב אזור חרקוב
"הפגזים נחוצים לנו מאוד". חיילים אוקראינים בחזית
(צילום: Anatolii STEPANOV / AFP)
נשיא אוקראינה זלנסקי הדגיש היום את הצורך בנשק לטווח ארוך כדי להפחית את האבדות של אוקראינה בחזית, ואמר כי גם נשק להגנה אווירית נמצא בעדיפות עליונה מבחינת קייב. כשנשאל על האפשרות שרוסיה מתכוננת לצאת למתקפה גדולה אמר זלנסקי שאוקראינה מתכוננת לזה.
במרכז הבירה קייב הביע היום סטפן בן ה-61, עובד של חברת הרכבות הממשלתית, תקווה שהזרמת הנשק תוחש בכל זאת. "הפגזים נחוץ לנו מאוד", אמר. "אני מקווה שהנשק הזה יגיע מיד, כי הבחורים בחזית סובלים".