הקו של שרי ש"ס לגבי גיוס חרדים נמשך: שר הרווחה יעקב מרגי הציג מתווה שלפיו תם העידן שבו כל החרדים יקבלו פטור אוטומטי משירות צבאי. לדבריו, "מי שלומד תורה - ימשיך ללמוד, אך מי שלא לומד - ויש הרבה - יגויס". את הדברים הוא אמר בריאיון לאתר "כיכר השבת". המתווה של מרגי ממשיך התבטאות מהשבוע שעבר של שר הפנים משה ארבל, שפנה לרב-סרן במיל' יוסי לוי, מנכ"ל עמותת נצח יהודה, וביקש ממנו לשלב חרדים בגיוס ארוך ומשמעותי.
2 צפייה בגלריה
חרדים בלשכת גיוס. שרי ש"ס קוראים לשינוי המצב
חרדים בלשכת גיוס. שרי ש"ס קוראים לשינוי המצב
חרדים בלשכת גיוס. שרי ש"ס קוראים לשינוי המצב
(צילום: ירון ברנר)
השר מרגי אמר בריאיון כי "כשאתה שומע את הכמות של הנופלים, כשאתה מבקר במחלקות השיקום - אתה מבין שצריך לעשות מעשה. הנושא בעול עם חברו - זה לא אמרה חלולה, היא משמעותית. יש צורך בחברה הישראלית לראות את החברה החרדית משתתפת במאמץ. בחברה החרדית יש פוטנציאל גדול מאוד לגיוס שלא ממוצה. זהו אינטרס של הצבא וגם של החברה החרדית. צריך לדעת לעשות את זה נכון".
עוד הוסיף כי "צריך להקים אגף ייעודי במשרד הביטחון לגיוס אותם אנשים שלא לומדים תורה בחברה החרדית, יש כמות גדולה שתאמין לי, זה יהיה רוויה לצבא והצבא לא כל כך מסוגל לקלוט את כולם. אם אתה תגיד לצבא שאתה מביא לו 600 או 700 כאלה בשנה, הוא יהיה מאוד מרוצה, ויש לנו את זה. הצבא צריך לרצות ולגייס אותם ולדעת איך לגייס אותם".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השר מרגי. "נביא את המתווה לגדולי ישראל"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהמשך אמר: "אני לא יכול להסביר, עם ההכרה בערך לימוד התורה, אני לא יכול לשכנע שום אמא שהבן שלה נמצא בחזית, שלא ישנה יום ולילה כבר כמה חודשים. אני לא יכול להסביר למה אותו נער חרדי לא מתגייס. החברה החרדית כבר לא מתמקדת בבני ברק או מאה שערים, הצבא יודע כמה אחוז לומדים וכמה אחוז לא לומדים".
על הסיכוי להעביר את המתווה בהנהגה רוחנית חרדית הוא אמר: "אנחנו נבוא לגדולי ישראל ונגיד להם שאם נמשיך לאחוז מהכול בלא כלום - אנחנו מסכנים את עולם התורה".
בשבוע שעבר הוצג בכנסת חוק הגיוס החדש, אשר ממנו עולה כי גיל השחרור ממילואים יזנק ל-46, השירות הסדיר לגברים חוזר לשלוש שנים והדבר יחול גם על משרתים פעילים - שיתוגמלו בארבעת החודשים הנוספים במעט יותר כסף. בחוק לא ניתן פתרון לבעיית השוויון בנטל, ולא הוצג מתווה לגיוס חרדים נרחב לצבא. בהקשר זה, בצבא מסרו כי רק 450 חרדים התנדבו בתחילת המלחמה לצה"ל במה שמכונה "שלב ב'": טירונות קצרה, ואז שחרור הביתה וקריאה בהתאם לצורך לתפקידים עורפיים, בעיקר בפיקוד העורף. גיוס מאסות של חרדים או ערבים לשירות צבאי, לאומי או אזרחי אינו צפוי לאור החוק החדש, שישפיע בעיקר על העומס שחולקים המגזר החילוני והדתי.