פרקליטות מחוז דרום הגישה היום (ראשון) כתבי אישום נגד חמישה נאשמים מכסייפה, המואשמים כל אחד לפי חלקו במעורבות במעשי טרור של יידוי אבנים והפרות סדר ממניע גזעני, בכביש 31 במהלך מבצע "שומר החומות".
באחד האירועים ניסו לבצע לינץ' במשפחה יהודית שנסעה בכביש 31, ונהג בדואי שהגיע למקום הציל אותם.
4 צפייה בגלריה
מכוניתו של אלמוג ספיר שהותקף בדרכו לערד
מכוניתו של אלמוג ספיר שהותקף בדרכו לערד
המכונית של משפחת ספיר, שהותקפה בדרכה לארד בכביש 31
כתב האישום נגד עבדאללה נצאצרה (21), ניהד נסאסרה (20), שאדי אלנצאצרה (24) ונאג'י אלסראיעה (22) הוגש לבית המשפט המחוזי בבאר שבע בגין ביצוע ריבוי עבירות של מעשה טרור של יידוי אבן וירי לעבר כלי תחבורה לפי חוק המאבק בטרור, מעשה פזיזות באש ממניע גזעני, ריבוי עבירות של חבלה במזיד ברכב ממניע גזעני והתפרעות.
כתב האישום נגד סלמאן בן חסן סראיעה (30) הוגש לבית משפט השלום בבאר שבע בגין ביצוע ריבוי עבירות של מעשה פזיזות באש ממניע גזעני והתפרעות.
4 צפייה בגלריה
מכוניתו של אלמוג ספיר שהותקף בדרכו לערד
מכוניתו של אלמוג ספיר שהותקף בדרכו לערד
המכונית של משפחת ספיר נשרפת
המעשים אירעו במסגרת גל של הפרות סדר והתפרעויות אלימות ברחבי הארץ, על רקע לאומני-גזעני, שהתרחשו במוקדים רבים ברחבי המדינה. כל זאת, בעת שמדינת ישראל מנהלת מערכה צבאית במסגרת מבצע "שומר החומות" נגד חמאס ברצועת עזה, ובעת שהאוכלוסייה האזרחית במדינת ישראל מצויה תחת מתקפה של מאות רקטות.
4 צפייה בגלריה
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
על פי כתבי האישום, שהוגשו באמצעות עורכת הדין אלכס דרנבוים, עם תחילת המבצע בחודש מאי, הגיעו הנאשמים לצומת נבטים בכביש 31 בעקבות קריאות ופרסומים ברשתות החברתיות. כשחלקם רעולי פנים ומניפים דגלי פלסטין, הם הציתו צמיגים וזרקו את הצמיגים הבוערים מגשר נבטים לכביש על מנת לחסום את ציר התנועה ולמנוע מעבר רכבים.
הנאשמים התפרעו ויידו אבנים לעבר כלי רכב ואוטובוסים שנסעו בצומת. חלק מכלי הרכב והאוטובוסים ניזוקו, החלונות נופצו והנוסעים חשו ברע. עוד עולה מכתב האישום כי חלק מהנאשמים בדקו בין כלי הרכב האם מדובר בערבי או יהודי, וסימנו לחבריהם מי יהודי ברכב, על מנת ליידות לעברו אבנים, ומי ערבי, ולא לפגוע בו. הנהגים הערבים, אותתו באמצעות איתות חירום במהלך הנסיעה, פתחו חלונות והשמיעו מוזיקה בערבית על מנת למנוע פגיעה בהם.
4 צפייה בגלריה
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
נזקים בכביש 31
מרבית נהגי כלי הרכב הצליחו להיחלץ, ונמלטו מהמקום. במהלך האירועים, צילם אחד הנאשמים את המתרחש והעלה סרטונים, בהם נראות ההתפרעויות, לרשת החברתית "טיקטוק".
בין היתר, יידו אבנים על אוטובוס שנסע מתל אביב לערד, שהיו בו נוסעים רבים. בנוסף לכך, רגמו אוטובוס שהיה בדרכו מרמת גן לערד. נהג האוטובוס שחשש לעצמו ולנוסעים ביקש מכולם להתכופף, כשהוא נוסע עם צמיגים בוערים. במקרה אחר, נהג אוטובוס שהיה בדרכו לערד מאשדוד כמעט ואיבד שליטה עם הנוסעים.
בכתב האישום מתואר המקרה של אלמוג ספיר, תושבת אשדוד שנמלטה מהטילים למשפחתה בערד יחד עם בעלה ושלושת ילדיהם. כתב האישום מתאר כיצד הגיעו לחסימת הכביש בגלל התפרעויות ונגרמו באבנים ועצרו כקילומטר לאחר מכן. נהג בדואי שעבר את המחסום שבו התפרעו הנאשמים חילץ אותם.
משדר מיוחד הסלמה דרום 14/5 ריאיון אולפן עם אלמוג ספיר שניצלה מלינץ' בכביש 31
(צילום: סיני דודפור)

"ראינו שנותנים לנהגים בדואים לעבור, וכשאנחנו הגענו זרקו על הרכב שלנו המון אבנים. ראינו עשן סמיך סביבנו, הם פגעו בגלגלים שהתפנצ'רו. הרכב קרטע ופרפר. ניסינו להתקדם, התחננתי בפני בעלי שילחץ על הגז וכל הזמן הזה זרקו עלינו אבנים. הבנות לא הבינו מה קורה, הן לא בכו כי ניסיתי להראות להן שאני יכולה", אמרה אלמוג לynet בריאיון שנערך לאחר המקרה.
הנאשמים נעצרו ונחקרו על ידי השב"כ במסגרת פעילות משותפת עם המשטרה. במהלך החקירה הודו ארבעה מהם במיוחס להם והפלילו זה את זה. בנוסף לכך, נתפסו ראיות בטלפונים הניידים שלהם. הפרקליטות ביקשה לעצור אותם עד תום ההליכים.