2 צפייה בגלריה
בני גנץ וג'ייק סאליבן
בני גנץ וג'ייק סאליבן
"דנו בקידום האינטרסים הביטחוניים החיוניים של ישראל". גנץ וסאליבן
(צילום: יוסי מאי)
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נמצא בביקור בוושינגטון ונפגש אתמול (רביעי) עם בכירים בממשל האמריקני, בהם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן. מטעם גנץ נמסר כי "השניים דנו בקידום האינטרסים הביטחוניים החיוניים של ישראל, בהרחבת שילובה באזור, ובהתמודדות עם האיום האיראני ועם שלוחיה של איראן במזרח התיכון".
הביקור של גנץ בוושינגטון מתקיים על רקע המגעים לנורמליזציה עם סעודיה, והחשש בבית הלבן מפני האפשרות שהשרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' יסרבו לוויתורים לפלסטינים במסגרת ההסכם - ובכך יכשילו אותו. לפי דיווחים בארה"ב, בכירים בבית הלבן בדקו בעבר האם תוכל לקום ממשלת אחדות בישראל לטובת העברת ההסכם. מנגד, גנץ הבטיח בעבר כי אם ההסכם יושג בצורה אחראית הוא יתמוך בו מבחוץ - ומבלי להצטרף לממשלה.
2 צפייה בגלריה
פגישה של יאיר לפיד וברט מקגורק בוושינגטון
פגישה של יאיר לפיד וברט מקגורק בוושינגטון
לפיד והשליח המיוחד של ביידן למזרח התיכון בוושיגנטון, לפני חודש
הפגישה בין נתניהו לביידן בארה"ב לפני שבועיים
(צילום: רועי אברהם, יחזקאל קנדיל, לע"מ)

לפני חודש ביקר ראש האופוזיציה יאיר לפיד בוושינגטון, וערך שורת פגישות עם בכירים בממשל האמריקני, סנאטורים ואישי ציבור, בהם השליח המיוחד של הנשיא ג'ו ביידן למזרח התיכון ברט מקגורק. לפיד ביקש בצל המגעים עם סעודיה כי ישמרו "על האינטרסים הביטחוניים של ישראל בכל הסכם עתידי", ואמר כי "דמוקרטיות חזקות לא מסכנות את האינטרסים הביטחוניים שלהן בשביל לפתור בעיות פוליטיות".
בתוך כך, ולאחר שבמשך זמן ממושך ראש הממשלה בנימין נתניהו אסר על שרים לטוס לפגישות מקצועיות בוושינגטון כל עוד הוא לא מוזמן לפגישה עם הנשיא ג'ו ביידן, ביום ראשון נודע כי שר הביטחון יואב גלנט צפוי לצאת בהמשך החודש לפגישה עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בוושינגטון. מדובר בפעם הראשונה שבה שר בממשלתו של בנימין נתניהו, למעט השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, יוצא לפגישה בבירת ארצות הברית עם עמיתו, לאחר שנתניהו נפגש עם ביידן בשולי עצרת האו"ם.
לפני כשבוע וחצי נתניהו נפגש סוף סוף עם ביידן בשולי עצרת האו"ם בניו יורק - יותר מתשעה חודשים אחרי שהוקמה הממשלה, דבר חריג במיוחד ביחסים החמים וההיסטוריים בין ארה"ב לישראל. נתניהו אמנם לא הוזמן לבית הלבן, אבל נראה שהפגישה עם הנשיא האמריקני בכל זאת גרמה לו לבטל את האיסור על שריו.