מסיבת העיתונאים של יו"ר בית הנבחרים בכנסת
(צילום: אריק מרמור)

דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר הערב (יום שני) בתדרוך עיתונאים בבית הלבן כי הנשיא ג'ו ביידן יזמין בקרוב את ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור בוושינגטון. קודם לכן אמר יו"ר בית הנבחרים האמריקני שמבקר בישראל, קווין מקארתי, שאם ביידן לא יזמין את נתניהו לבית הלבן - הוא יזמין אותו לקונגרס.
ביידן, נזכיר, בחר באופן חריג שלא להזמין את נתניהו עד כה - כחצי שנה להקמת הממשלה - על רקע המהפכה המשפטית והאמירות הקיצוניות שהשמיעו כמה מהשרים, שעוררו זעם בוושינגטון. הנשיא אף הפתיע כשאמר בקולו למצלמות במרץ כי "ישראל לא יכולה להמשיך בדרך הזו", והדגיש: "לא אזמין את נתניהו בקרוב". נתניהו, מצידו, מסר כי "ישראל היא מדינה עצמאית שמקבלת את החלטותיה על פי רצון אזרחיה ולא על סמך לחצים חיצוניים, כולל מחברינו הטובים ביותר".
ההצהרה החריגה של ביידן: לא אזמין את נתניהו

2 צפייה בגלריה
בדרך למפגש? נתניהו וביידן
בדרך למפגש? נתניהו וביידן
בדרך למפגש? נתניהו וביידן
( צילום: EPA, AP)
מקארתי הרפובליקני, שהתמנה ליו"ר בית הנבחרים אחרי בחירות האמצע בארה"ב, אמר במסיבת העיתונאים שכינס היום בכנסת כי "הייתה לי פגישה מעולה עם נתניהו ואני מקווה שהנשיא ימשיך באותו הקו. הרבה מנהיגים הגיעו לארה"ב ואני מצפה שהנשיא יזמין את ראש הממשלה לכבוד יום העצמאות ה-75 של ישראל. אני יודע שהנשיא יעשה זאת בסבב הפגישות הבא".
קירבי מצידו סירב לנקוב בתאריך לביקור של נתניהו, ואמר כי המועד עדיין לא ידוע. הוא גם הבהיר כי עמדת הבית הלבן לגבי המהפכה המשפטית בישראל נותרה בעינה - והם מצפים שממשלת ישראל תגיע להסכמה רחבה ותשמור על האיזונים והבלמים במדינה. ביידן אף שוחח על כך עם נתניהו לפני כחודשיים, ודרש ממנו "להגיע לפשרה". בעקבות דברים אלה שר המשפטים יריב לוין תועד אומר לפעילים בליכוד כי "הממשל האמריקני משתף פעולה" עם המתנגדים לתוכניתו.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נואם במליאת הכנסת
בנימין נתניהו נואם במליאת הכנסת
"כולם מסכימים שצריך רפורמה - משאירים לכם להחליט איך". מקארתי נואם בכנסת, היום
(צילום: AFP )
מקארתי, אגב, התייחס גם הוא למהפכה המשפטית- כשאמר במסיבת העיתונאים כי "ישראל היא אומה לעצמה, אבל בדמוקרטיה אתה רוצה איזונים ובלמים, הפרדת רשויות. ואני חושב שבכל השיחות אצל הנשיא, רה"מ והכנסת - כולם מסכימים שצריכה להיות רפורמה מסוימת, אבל אנחנו משאירים לכם להחליט איך. נראה שהצדדים מתקרבים לפשרה. אני יודע שיש מגוון דעות. דמוקרטיה זה לפעמים דבר קשוח. זה ההבדל בין מדינות דמוקרטיות ללא דמוקרטיות, שבהן אין יכולת לדבר. אני חושב שזה בריא, ואנחנו מצפים לעזור לפתור פה שאלות".
סטני הוייר, מבכירי הדמוקרטים בבית הנבחרים שהצטרף למשלחת של מקארתי, אמר במסיבת העיתונאים כי תפקידה של ארה"ב הוא "לתת עצה" באשר להתנהלות הישראלית סביב המהפכה המשפטית - אך לא להתערב. הוייר הזכיר במרומז את נאומו מעורר המחלוקת של נתניהו ב-2015 בקונגרס האמריקני, נגד הסכם הגרעין עם איראן שגיבש אז ממשל אובמה: "חברים נותנים לחברים עצות. אני הייתי מספיק זמן (בקונגרס) וזוכר את נתניהו מגיע אלינו ונותן לנו כמה עצות על מדיניות. אנחנו עושים את אותו הדבר. אבל ישראל היא זו שתחליט".