4 צפייה בגלריה
קריאות אנטישמיות בהונגריה
קריאות אנטישמיות בהונגריה
בקרב חברי הקהילה היהודית קיים חשש גדול. צלב קרס על בית כנסת בהונגריה
דאגה בקרב הקהילה היהודית בהונגריה ובשגרירות ישראל בעקבות מספר תקריות אנטישמיות שאירעו בתקופה האחרונה במדינה. בין התקריות - סיסמאות אנטישמיות במערכת הכריזה ברכבת בבודפשט, צלב קרב שרוסס בבית כנסת בבודה והפצת כרוזים אנטישמים מזויפים שיוחסו לקהילה היהודית.
לפני כשישה שבועות התחברו האקרים ללוח התצוגה בתחנת הרכבת החשמלית באחת מהכיכרות הגדולות בבירה בודפשט, מה שגרם לרכבת לעצור ולהשמיע במערכת הכריזה סיסמאות אנטישמיות, כגון "ראשי המשטרה והתביעה הם יהודים", "אם ייבחר פעילי רדיקלי לראשות הממשלה, כל הרחובות יהיו מלאים בגופות תינוקות יהודים". ההקלטות נמחקו, אך המבצעים לא נתפסו עד היום. מתברר שמדובר באירוע שכבר התרחש בעבר, והרשויות מנסים לבלום מעשים חוזרים ולזהות את המבצעים.
4 צפייה בגלריה
קריאות אנטישמיות בהונגריה
קריאות אנטישמיות בהונגריה
"מוות ליהודים", במכתב שהודבק על מעלית שמובילה לבית הכנסת
בנוסף, הופצו כרוזים אנטישמיים מזויפים שייחסו כביכול לקהילה היהודית את הסיסמא: "יש רק שני גזעים - היהודים והגויים", בעקבות נאום "הגזעים המעורבים" של אורבן שחולל סערה במדינה. מיותר לציין שהקהילה היהודית לא עמדה מאחורי כרוזים אלה. אם לא די בכך, בפתח בית הכנסת פרנקל בבודה רוסס צלב קרב, ונכתב "מוות ליהודים" על נייר שהודבק על המעלית שמובילה לבית הכנסת.
חברת פרלמנט מטעם מפלגת הימין הקיצוני "מי הזנאק", דורה דודי, חנכה לפני מספר ימים בטקס בלשכתה פסל ראש של האדמירל ההונגרי מיקלוש הורטי, ששימש עוצר הונגריה בין השנים 1944-1920. הורטי החיל מדיניות אנטישמית, ובתקופת שלטונו התרחשה שואת יהודי הונגריה. הורטי שיתף פעולה עם הנאצים, ונחשב אחראי למותם של יהודים רבים.
שגרירות ישראל בהונגריה פרסמה הודעה שבה גינתה את המעשה: "קשה לדמיין שבהונגריה המודרנית, בליבה של אירופה, יש עדיין מעגלים פוליטיים שעסוקים בלהאדיר אדם שהוא גם אחראי לסבל הלא-אנושי ולמותם של מאות אלפי אזרחים הונגרים, ביניהם רוב הקהילה היהודית בהונגריה. אין מקום וסובלנות לאנטישמיות ולרעיונות אנטישמים. נקודה".
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
טען כי הוא "לא רוצה גזעים מעורבים". אורבן
(צילום: רויטרס )
המקרים האלה מעוררים דאגה בקהילה היהודית וגם בשגרירות ישראל. אמנם "רק" בארבע תקריות, ובטווח של שבועות, אך במציאות ההונגרית מדובר בתופעה חדשה ומטרדה, בייחוד כשהתקריות מתרחשות לאחר נאומו של אורבן. כזכור, בחודש יולי חולל אורבן סערה כשאמר כי ההונגרים "לא רוצים להפוך לבני גזע מעורב", וכי מדינות שבהן חיים תושבים מגזעים שונים הן לא יותר מ"גיבוב של אנשים".
הדברים עוררו זעם גדול בהונגריה, ואחת מהיועצות הקרובות ביותר של אורבן, שמלווה אותו 20 שנה, התפטרה תוך שהיא טוענת שמדובר ב"טקסט נאצי שהיה מתאים לשר התעמולה הנאצי יוזף גבלס". ל-ynet נודע כי בעקבות פניית שגרירות ישראל, ממשלת הונגריה גינתה את ריסוס צלב הקרס בכניסה לבית הכנסת, וחזרה על מדיניות של אפס סובלנות כלפי אנטישמיות. שרת המשפטים ההונגרית גינתה גם היא את המעשה.
בקרב בכירים בקהילה היהודית בהונגריה, שלא מורגלים באירועים כאלה, קיים חשש גדול, והם חשים בתעוזה הולכת וגוברת מצד הציבור להתבטאויות אנטישמיות כלפי יהודים. לדברי גורם בכיר בקהילה היהודית, אצל רבים מתעצמות התחושות, החששות והפחדים גם מנאום אורבן, אותו נוטים לפרש לחומרה, ורואים בו קשור לתקריות.
הקהילה פנתה במכתב לשר הפנים, שבו תבעה בנימוס אך בתקיפות לפעול נגד המבצעים. שר הפנים פינטר, שמקורב לקהילה היהודית ושולט על כל כוחות המשטרה, הודיע שהוא נחוש ליישם מדיניות של אפס סובלנות. רחלי ברץ ריקס, ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, אמרה: "אנו רואים בחומרה אירועים מסוג זה, ונמצאים בקשר מול הגורמים הרלוונטיים, על מנת שאלה יחקרו. ביטחונן של קהילות יהודיות בחו"ל הינו באחריות הממשלה, ואנחנו נמשיך לדאוג לחוסנה של הקהילה".
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס
ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס
ממשלתו קידמה שופטת שכתבה כי היהודים "גרועים מהנאצים". ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס
(צילום: AP)
ולא רק בהונגריה חלה עלייה מדאיגה באנטישמיות, אלא גם ביוון. זאת לאחר שהממשלה בראשות קיריאקוס מיצוטאקיס קידמה לתפקיד סגנית נשיאת בית המשפט העליון שופטת שנחשבת לאנטישמית.
מדובר במריאנטי פגוטאלי, שעד כה שימשה נשיאת בית הדין לערעורים. היא עלתה לכותרות כשדרשה שלא להעניש את קונסטנטינוס פלבריס, מחבר ספר בעל אופי אנטישמי "יהודים, כל האמת". מדובר בפוליטיקאי שמגדיר עצמו "נאצי, פשיסט, גזען ואנטישמי".
בשל ספרו הוא הועמד לדין. פגוטאלי, ביושבה בבית הדין לערעורים, ביקשה שלא להרשיעו ואף חיברה מסמך מנומק בן 32 עמודים. בין היתר התייחסה לדברים שנכתבו בספר על התלמוד: "הסופר מציין שמדובר בפסוקים שאינם הומניים, ולכן יהודים שלומדים ממנו אינם יכולים להיות אנושיים". עוד טענה כי פלבריס אינו מתייחס לכל יהודי כתת אדם, אלא רק ליהודים פושעי מלחמה.
לפי דיווחים ביוון, לפני שנים היא ניהלה בלוג פרטי שבו כתבה: "היהודים הארורים", "הלוואי שהיטלר היה מוחק אותם לגמרי", "השואה אינה אלא מיתולוגיה שעזרה ליהודים לאסוף כסף להקמת מדינה", "הציונים גרועים מהנאצים", "ההיסטוריה תשפוט את היטלר לרעה כי לא ניקה את אירופה מיהודים". היא הכחישה כי כתבה את הדברים, והמועצה המרכזית של יהודי יוון תקפה את מינויה.