3 צפייה בגלריה
זירת האירוע סמוך לנווה צוף
זירת האירוע סמוך לנווה צוף
זירת הפיגוע ליד נווה צוף
(צילום: TPS)
שעות לאחר פיגוע הירי החריג בבקעת הירדן נגד אוטובוס החיילים, ובזמן שנמשך המצוד אחר המחבל השלישי באותה חוליה - שוב ניסיון פיגוע ביהודה ושומרון: ארבעה חיילים נפצעו אמש (ראשון) מרסיסים בסביבות השעה 23:00. ההערכה היא כי הפיגוע בוצע מירי של רובה ציד לעבר העמדה שבה שהו החיילים, סמוך לנווה צוף שבבנימין. מצבם של שלושה מהם מוגדר קל, הרביעי נפצע באורח קל עד בינוני.
צה"ל, בינתיים, המשיך במצוד לילי בגזרה שעד כה הייתה נחשבת לשקטה – ובמקביל מנסה לשמור את הערים הפלסטיניות מחוץ לתמונת הטרור, כשהעיניים לעבר חגי תשרי. בצבא המשיכו אמש לתחקר את הפיגוע, שבוצע במתווה חריג – בירי, בבקבוקי תבערה ובניסיון הצתה. לפי ההערכות הראשוניות, מבצעי הפיגוע נגד אוטובוס החיילים, בהם המחבל השלישי שהמצוד אחריו נמשך, היו חלק מחוליה מקומית שהשיגה מימון, אספה ציוד ואמצעי לחימה ותכננה מראש את המתווה.
תיעוד: רכב המחבלים עוקב אחר אוטובוס ההסעות בבקעת הירדן דקות לפני הפיגוע
( צילום: מועצת בקעת הירדן)

רכב המחבלים עולה באש: תיעוד ממצלמות האבטחה לאחר הפיגוע

3 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת פיגוע הירי על האוטובוס בבקעת הירדן
תיעוד מזירת פיגוע הירי על האוטובוס בבקעת הירדן
פגיעות הכדורים בחזית האוטובוס
( צילום: רויטרס)
המקום שבו בחרו המחבלים לבצע את הפיגוע – בקעת הירדן, אזור שבו אזרחים ישראלים נוהגים לנוע בחופשיות רבה וחשים בטוחים ביחס לשאר יהודה ושומרון - נחשב לחריג למדי. גורמי הביטחון יידרשו בין השאר לבדוק אם המקום נבחר כדי לגרום לטרור להתפשט למקומות אחרים בגדה המערבית. מלבד זאת, יהיה על גורמי הביטחון לבחון אם החוליה – שמורכבת מתושבי ג'נין – קיבלה סיוע מתושב פלסטיני בבקעת הירדן. ייתכן שתשובות לשאלות הללו יוכלו גם לאפשר סיכול פיגועים עתידיים, ככל שיהיו כאלה.
כוחות מתוגברים של צה"ל צפויים להיכנס ללב הכפרים הפלסטינים בבקעת הירדן, הן במטרה לאתר את המחבל השלישי - והן כדאי לאסוף מודיעין ולהבין כיצד בדיוק אירע אותו פיגוע, שגורם צבאי בכיר אמר עליו כי מדובר ב"אירוע מאוד חריג". המעצרים שמתרחשים מדי לילה בחודשיים האחרונים, כחלק מהמבצע המתמשך "שובר גלים", צפויים להתרחש כעת גם בבקעה.
החשש בפיקוד המרכז הוא מזליגה של פיגועי הירי "הלא מתוכננים" לאזורים אחרים בגדה, ובהם גוש עציון ויהודה. צה"ל פועל בצורה מאוד משמעותית בשכם ובג'נין, תוך שימוש באמצעי לחימה מיוחדים, בכוחות מתוגברים, ובכלים כבדים - והמגמה בפיקוד המרכז היא להמשיך בפעילות האגרסיבית, אך להימנע מפעולה כוללת בגדה. הרצון הוא לפעול נקודתית, ולא באופן של "בעל הבית השתגע".
מח"ט הבקעה והעמקים מתייחס למצוד
(צילום: דובר צה"ל)

תיעוד מזירת הפיגוע בבקעה
( צילום: תיעוד מבצעי מד''א)

3 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת פיגוע הירי על האוטובוס בבקעת הירדן
תיעוד מזירת פיגוע הירי על האוטובוס בבקעת הירדן
זירת הפיגוע בבקעה
( צילום: רויטרס)
הגורם הצבאי הבכיר אמר כי "משומר החומות ועד היום אנחנו ברמת אלימות גבוהה יחסית. בשנה האחרונה היו המון סיכולים, אבל אירוע כזה של ירי מרכב חולף הוא אירוע חריג שלא ידענו אותו כבר הרבה זמן, ובוודאי לא בבקעה. אנחנו בתקופה מאוד מורכבת פה, והיא עוד לא הסתיימה". מתחילת כוננות "שובר גלים" סיכלו במערכת הביטחון ניסיונות רבים של חוליות לפיגועים דומים, הרבה בזכות שיתוף הפעולה ההדוק בין גופי הביטחון.
מטרת העל של צה"ל והשב"כ היא לגדוע את רצף פיגועי הטרור ולא לגרור את כל הערים הפלסטיניות לתוך סיר הטרור. למעשה, לעשות הפרדה בין הערים שבצפון השומרון לבין רמאללה, חברון ובית לחם - כדוגמת ההפרדה שיצר צה"ל במבצע "עלות השחר" בעזה בין הג'יהאד האיסלאמי לחמאס.
אחת הדרכים לעשות הפרדה שכזו היא חידוד העבודה מול המנגנונים, כך שהרשות הפלסטינית תפעל במקומות שבהם היא עדיין מספיק חזקה. חמאס, מצידו, צפוי לנסות להסלים את המצב לקראת תקופת החגים, במטרה לגרום לרחוב הפלסטיני לקום ולבצע פיגועי השראה. ניסיון העבר מלמד כי על מנת להדליק את השטח יעשה חמאס שוב שימוש בפן הדתי וישאף לחבר את האירועים למסגד אל אקצה.
אישור לכך התקבל כבר אמש, בהודעת דובר חמאס עבד אל-לטיף אל-קאנוע, לאחר שני הפיגועים: "ההסלמה בפעולות ההתנגדות בגדה המערבית אומרת שאנשינו הסוררים בגדה המערבית פתחו שלב חדש בהתמודדות עם הכיבוש ועימות עם פשעיו נגד עמנו ומסגד אל אקצה. העימותים והמבצעים יתרחבו ויעברו לחלקים שונים בגדה המערבית, וכל הניסיונות של הכיבוש לדכא אותם ייכשלו".
עינב חלבי השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:03, 04.09.22