מערכת הביטחון ממשיכה לחקור את הפיגוע החריג בדרום תל אביב שלשום (ראשון), שהסתיים במזל עם פצוע אחד בלבד - חרף פיצוץ המטען העוצמתי בסמוך לבית כנסת הומה במתפללים.
יהודה משולם, גבאי בית הכנסת, אמר הבוקר ל-ynet כי "זו הייתה הפתעה גדולה. באמצע התפילה היה שקט בבית הכנסת פתאום נשמע פיצוץ מטורף, לא זכור לי בחיים ששמעתי כזה רעש". לדבריו, "כל החלונות התנפצו, החשמל נפל, צרחות, אנשים לא קלטו מה קרה. המחשבה הראשונה שעברה לי בראש, ואני מאמין שלעוד הרבה אנשים, זה שאולי נפל טיל ולא הייתה אזעקה".
גבאי בית הכנסת בריאיון ל-ynet
(צילום: ליאור שרון)

לדברי משולם, לבית הכנסת יש שתי כניסות - אחת מהן מרחוב לח"י, שם אירע הפיגוע. "רוב האנשים ברחו לצד השני", אמר. "אני ועוד כמה יצאנו לכיוון הרעש. במרחק של 10 מטרים מבית הכנסת יש ספסל - ובמצלמות האבטחה ראיתי שהמחבל ישב עליו למנוחה, הניח את התיק על הברכיים ואחרי דקה וחצי הוא בא לקום והתפוצץ".
משולם תיאר כי מאחורי הספסל של בית הכנסת יש קיר של חנות טמבור, ומלפניו חנתה משאית. "הקיר נפל ונהיה חור בקיר, המשאית עלתה בלהבות", אמר. "עפו קצת רסיסים לחצר של בית הכנסת, אבל אף אחד לא נפגע".
למרות זאת, התרחיש של פיגוע לא עבר בראשו. "רוב הגוף של המחבל היה מתחת למשאית - אז הערכנו שהוא ניסה להצמיד מטען למשאית וכשל. זה היה האחד ועוד אחד שעשינו באותו רגע", אמר. "ניסינו לכבות את המשאית והוצאנו דליים מבית הכנסת, ודי מהר הגיעו כוחות הביטחון וסגרו את האזור. בערב כשהלכתי לישון עוד אמרו שלא יודעים אם זה היה פיגוע או ניסיון חיסול".
תיעוד רגע הפיצוץ בתל אביב

3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע ברחוב לח"י תל אביב ביום שאחרי
זירת הפיגוע ברחוב לח"י תל אביב ביום שאחרי
זירת הפיגוע בתל אביב
(צילום: קובי קואנקס)
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע ברחוב לח"י תל אביב ביום שאחרי
זירת הפיגוע ברחוב לח"י תל אביב ביום שאחרי
(צילום: קובי קואנקס )
תיעוד: המחבל מסתובב בתל אביב לפני הפיגוע

מהפיצוץ נהרג רק המחבל, תושב שכם. לאוניד שפרנסקי בן ה-43, שחלף במקום עם הקורקינט, נפצע באורח בינוני. בזמן הפיגוע היו כאמור עשרות מתפללים בתפילת ערבית בבית הכנסת הרשב"י הסמוך, והם לא נפגעו. על הפיגוע קיבלו אתמול אחריות משותפת חמאס והג'יהאד האיסלאמי, אך במערכת הביטחון לפי שעה נמנעו מלהטיל את האחריות עליהם, ובודקים בין השאר גם אם היה גורם אחר ששילח את המחבל.
בנוסף, נבדק גם אם היה מדובר בפיצוץ מכוון - או כזה שנגרם כאמור בשל תקלה בטרם הגיע המחבל אל היעד, מכיוון שהפיצוץ אירע במקום שהיה יחסית ריק מאדם. בגופי הביטחון גם מבררים, אם אכן יתברר כי מדובר בפיגוע ש"השתבש" בדרך, היכן התכוון המחבל להוציא אותו לפועל.
מפקד מחוז תל אביב, ניצב פרץ עמר, מסר אמש הצהרה על הפיגוע בדרום העיר, שעות אחדות לאחר שהמשטרה ושב"כ החליטו על העלאת רמת הכוננות ופתחו בסריקות ברחבי גוש דן. "אתמול היה לנו אירוע מאוד חריג וקיצוני, אירוע של פיצוץ מטען שבהתחלה לא היה ברור מה טיבו. מיד כשהגיעו הניידות הבנו שמדובר באדם עם מטען עליו, ובהמשך התברר שמדובר בפיגוע", אמר עמר.
לאוניד שפרנסקי משחזר
(צילום: דוברות איכילוב )

מפקד מחוז תל אביב על הפיגוע בעיר
3 צפייה בגלריה
החשוד הולך עם תיק ברחוב
החשוד הולך עם תיק ברחוב
המחבל בתל אביב, לפני הפיגוע
לדבריו, "זה היה פיגוע בהיקף של מטען גדול ומשמעותי, שאם לא היה מתפוצץ בחוץ היה גורם לנזק. אם המחבל היה נכנס לבית כנסת, זה היה יכול להיות טרגדיה נוראית ואירוע מטורף. נכון לעכשיו יש תגבור בעיר כדי לתת ביטחון אישי לתושבים, ואין התרעה על פיגוע נוסף".
ניצב עמר התייחס לזהות המחבל, ללא עבר פלילי או ביטחוני, ולמטען שהתפוצץ בזירת הפיגוע - וכנראה היה לא תקין. "הגענו לזהות האיש, שמגיע מהשטחים. לא מדובר באדם שנמצא אצלנו במערכות או מופיע במאגרים שלנו, והמטען כנראה יוצר בשטחים. ההערכה היא שהמחבל היה אמור להגיע למקום מסוים, וכנראה הבחין בבית הכנסת. הוא החליט לעצור לרגע לדרוך את המטען, אבל כנראה לחץ על משהו אחר והפעיל אותו", ציין. "תוך יום-יומיים תהיה תמונה ברורה לחלוטין, ונבוא חשבון עם מי שצריך".