"אל תסתתר מאחורי דובר צה"ל, תן לציבור דין וחשבון על ההפקרות": לאחר איתור גופות ששת החטופים שהוחזקו בשבי חמאס, הרש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלכס לובנוב, אלמוג סרוסי וכרמל גת, מטה משפחות החטופים דרש הבוקר (ראשון) מראש הממשלה בנימין נתניהו "להתייצב בהופעה פומבית אל מול האומה - ולשאת באחריות ישירה להפקרת החטופים".
המחאות ברחבי הארץ
(צילום: איטל אלשיך, הילי ברוק בלום)

7 צפייה בגלריה
מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרסוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרסוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
(צילום: באדיבות משפחת גולדברג-פולין)
7 צפייה בגלריה
מחאה נגד הפקרת החטופים ברחובות
מחאה נגד הפקרת החטופים ברחובות
מאות מוחים ברחובות, אביו של החטוף נמרוד כהן: "נתניהו רוצח את החטופים"
(צילום: מאיר תורג'מן)
לדברי המטה, "מציאת הגופות אתמול היא תוצאה ישירה של טרפוד העסקאות על ידי נתניהו, התבצרות בציר פילדלפי והגברת הלחץ הצבאי שהביא למותם של חטופים רבים. לאורך החודשים האחרונים חולצו שמונה חטופים חיים בפעולות צבאיות - לעומת 105 חטופים ששוחררו בעסקה". מטה המשפחות פנה אל נתניהו ישירות, והוסיף: "אל תסתתר מאחורי דובר צה"ל, תן לציבור דין וחשבון על ההפקרות הבלתי נגמרת".
בתוך כך, לאחר ההודעה התקבלה החלטה לקיים הבוקר מחאות נרחבות בכמה אזורים בארץ. בין היתר מתקיימות הפגנות ברחובות, ברעננה, בצומת פרדסיה ובחיפה, ובהמשך הבוקר צפויה הפגנה נוספת גם בצומת ביל"ו. בצומת מכון ויצמן למדע התכנסו הבוקר מאות מפגינים, בהם בני משפחתו של החטוף נמרוד כהן שעדיין מוחזק בשבי חמאס. "שישה חטופים שהיו חיים עד אתמול בערב נרצחו באכזריות - בגלל פעולות נתניהו. החטופים נרצחים יום-יום", זעק במגפון יהודה כהן, אביו של החטוף נמרוד.
הוא קרא לכל תושבי רחובות להגיע להפגנה, והוסיף: "דובר צה"ל מאשר שהם נרצחו באכזריות זמן קצר לפני שהכוחות הגיעו אליהם. מה שהיה אתמול זה ספין על ספין, אחרי הספין של נתניהו בשישי לפנות בוקר, עם ההצבעה החפוזה על הישארות בפילדלפי - שבה ניסה לעקוף את העתירה לבג"ץ. נתניהו רוצח את החטופים". בשיחה עם ynet הוסיף יהודה: "אני פוחד שבני נמרוד יירצח במנהרות חמאס". במהלך המחאה המפגינים חסמו את הכביש במקום.
7 צפייה בגלריה
מחאה נגד הפקרת החטופים ברחובות
מחאה נגד הפקרת החטופים ברחובות
"6 חטופים נרצחו באכזריות - בגלל פעולות נתניהו". יהודה כהן, אביו של החטוף נמרוד
(צילום: מאיר תורג'מן)
7 צפייה בגלריה
מחאה נגד הפקרת החטופים ברחובות
מחאה נגד הפקרת החטופים ברחובות
ויקי כהן, אימו של החטוף נמרוד: "ביבי מעדיף את סמוטריץ' ובן גביר"
(צילום: מאיר תורג'מן)
7 צפייה בגלריה
מחאה נגד הפקרת החטופים בחיפה
מחאה נגד הפקרת החטופים בחיפה
"כל יום חטופים חוזרים בארונות". המחאה בחיפה
(צילום: נחום סגל)
ויקי כהן, אימו של נמרוד, הוסיפה: "ביבי מעדיף את סמוטריץ' ובן גביר. כולם לצאת לרחובות - לצעוק ולדרוש את החזרת החטופים. אני מתגעגעת לבן שלי. 11 חודשים אני מחכה לו". הפגנה נוספת מתרחשת כאמור גם בצומת רעננה, בהשתתפות מאות מפגינים. המוחים חסמו את הכביש במקום.
במחאה בצומת מת"מ בחיפה משתתפים עשרות בני אדם. המפגינים מקריאים את שמות 101 החטופים שעדיין בשבי חמאס. בהפגנה משתתף גם רובי חן, אביו של סמל ראשון איתי חן שנפל בקרב ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת ברצועת עזה. "אני קורא לכל מי שאכפת לו מזעקת המשפחות לבוא ולתמוך בנו", אמר רובי. "עברנו לילה מאוד-מאוד קשה של בורסת שמות כמו רולטה רוסית".
הוא הוסיף: "צהל עושה את כל מה שהוא יכול. מצד שני, הדרג המדיני מסרב להאמין שיש כאן אנשים שנרצחים. כל יום חטופים חוזרים בארונות. אנחנו חייבים שהדרג המדיני יבין שהמשימה העיקרית שלו זה להחזיר את כל החטופים. החיים לשיקום והחללים לקבורה. אין להם זמן, ולנו אין יכולת להכיל יותר את הכאב הזה".
גם ענת וחגי, הוריו של סמל מתן אנגרסט שלחם לצד איתי חן ב-7 באוקטובר ונחטף לרצועה גם כן, השתתפו בהפגנה. "התחושה מאוד קשה. אנחנו קוראים לראש הממשלה לשנות את ההחלטה בקשר לציר פילדלפי ולהגיע לעסקה להחזרת החטופים. הזמן הורג אותם, כל יום הוא קריטי", אמר חגי. האם ענת הוסיפה: "אני אמא לילד שנמצא בגיהינום. השיל מעליו עשרות קילוגרמים. כבר קרוב לשנה לא ראה אור יום. רעב. בצורה כזאת הבן שלי נמצא בעזה עכשיו, וראש הממשלה גוזר עליו להמשיך להיות שם ככה ולמות מוות בייסורים. אני רוצה את הבן שלי בחיים.
7 צפייה בגלריה
מחאה נגד הפקרת החטופים בחיפה
מחאה נגד הפקרת החטופים בחיפה
"איפה הערכים של ממשלת ישראל?". המחאה בחיפה
(צילום: נחום סגל)
7 צפייה בגלריה
מחאה נגד הפקרת החטופים בצומת רעננה
מחאה נגד הפקרת החטופים בצומת רעננה
המחאה בצומת רעננה
"מתן נמצא בשבי פצוע קשה. הוא נפצע קשה באותו בוקר. צוות הטנק שלו, ביחד עם איתי חן, דניאל פרץ ותומר ליבוביץ, הגנו על מדינת ישראל", הוסיפה ענת. "שלושת החברים שלו נהרגו, שניים חטופים. מתן שרד. הוא פצוע קשה, ולא מפקירים פצועים בשטח. שלחתי היום בן לבית הספר ללמוד את הערכים האלו. אלה הערכים שמתן גדל עליהם. איפה הערכים האלה אצל ממשלת ישראל? איפה?"
לדבריה, "אם הייתי יושבת עכשיו מול ראש הממשלה נתניהו, הייתי אומרת לו, 'תסתכל לי בעיניים ותגיד לי עכשיו, האם החלטת לוותר על הבן שלי סופית? לפחות נדע את האמת. האם ציר פילדלפי חשוב מדם של חייל שלחם שם?'". הוריהם של מתן ואיתי קראו לציבור להצטרף אל כל משפחות החטופים - ולצאת אל הרחובות כדי לקרוא לממשלה להחזיר את כל החטופים. מחאה נערכה הבוקר גם מול שר החינוך יואב קיש, שהגיע לבית ספר בירושלים.
מטה המשפחות פנה הבוקר לראשי המשק, להסתדרות ולשלטון המקומי בקריאה להשבתת המשק מחר: "זה זמן למנהיגות. המנהיגות הלאומית הפקירה את החטופים, וזהו הזמן של המנהיגות החברתית, הכלכלית והמקומית להתייצב לימין משפחות החטופים, לימין הציבור ולימין ערך הסולידריות והערבות ההדדית.
מחאה מול השר קיש סמוך לבית ספר בירושלים
(צילום: ברק דור)

"נתניהו וקבינט המוות החליטו לא להציל את החטופים". לפיד
(צילום: עידו רימון)

"מטה משפחות החטופים קורא לראשי המשק, להסתדרות ולשלטון המקומי להשבית מחר את המשק והמדינה להפעלת לחץ על הקבינט ורה'"מ - להפסיק את ההפקרה, להציל את החטופים החיים ולהחזיר את 101 החטופים בעסקה, החיים לשיקום והנרצחים והחללים לקבורה ראויה בארצם".
המטה הודיע כי בהמשך היום ייערכו הפגנות נוספות במוקדים רבים ברחבי הארץ, בסימן "לא מפקירים - כולם הביתה בחיים - עכשיו". לדברי המטה, אנחנו "מחבקים את משפחות החטופים ומצטרפים לקריאתן החד-משמעית - לצאת היום לרחובות". מוקדי המחאה המרכזיים של המשפחות במהלך היום: מאהל רוטשילד בתל אביב, צומת כרמיאל, מול משרד ראש הממשלה בירושלים, צומת צמח, גשר בית השיטה, זיכרון-בנימינה כביש 4 צומת ברניצקי, שער בגין בתל אביב, צומת המשכן לאמנויות הבמה באר שבע, נס ציונה צומת הדמוקרטיה - ובערב תתקיים הפגנת ענק בשער בגין של בסיס הקריה בתל אביב.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד האשים את "נתניהו וקבינט המוות" בכך ש"החליטו לא להציל את החטופים". לדבריו, "הם היו בחיים. נתניהו וקבינט המוות החליטו לא להציל אותם. עדיין יש שם חטופים חיים, עדיין אפשר לעשות עסקה. נתניהו לא עושה אותה מסיבות פוליטיות. הוא מעדיף לשמור את הקואליציה עם סמוטריץ' ובן גביר - מאשר לשמור על חיי הילדים שלנו. הדם הזה על ראשם. אני קורא לכל אזרח שליבו נשבר הבוקר לבוא בשבע לבגין להפגין איתנו.
"אני קורא להסתדרות ולמעסיקים ולרשויות המקומיות להשבית את המשק. המדינה מתרסקת, אי-אפשר להמשיך ככה", הוסיף לפיד.
פורום ההיי-טק למען ישראל, הכולל מנכ"ליות ומנכ"לים מתחום ההיי-טק, קרא לממשלת ישראל, "בהתאם לקריאת שר הביטחון יואב גלנט, לכנס בדחיפות את הקבינט המדיני-ביטחוני - ולהפוך את ההחלטה שהתקבלה ביום חמישי. לשברון הלב זה מאוחר מדי עבור החטופים שנרצחו בדם קר, אך חייבים להשיב הביתה את החטופים שנותרו בשבי החמאס".
יפעת זיילר, בת דודתה של החטופה שירי ביבס שנחטפה עם שני בניה הקטנים אריאל וכפיר מניר עוז וגם ירדן בעלה מוחזק בשבי, התפרקה בדמעות - וקראה לציבור לצאת להפגין ברחובות. "אנחנו הזהרנו, אנחנו אומרים כבר שנה - הם הורגים אותם שם, אי-אפשר יותר", אמרה בדמעות בסרטון שפרסמה בחשבון האינסטגרם שלה. "מה עוד צריך להגיד כדי שכולם יבינו? כמה עוד שמות? כמה עוד משפחות מרוסקות? תעצרו הכול, תצאו לרחוב איפה שאתם נמצאים - תגיעו ותצעקו איתנו. חייבים להוציא אותם משם".
כוחות צה"ל איתרו את גופות ששת החטופים במנהרה ברפיח שנמצאת במרחק של קילומטר מזו שבה נמצא החטוף פרחאן קאדי ששוחרר. צה"ל לא ידע במדויק על מיקום השישה בחודשים האחרונים, אך ידע שיש חטופים במרחב, ולכן הפעולה ברפיח הייתה מדורגת ואיטית מאז החלה שם הלחימה הקרקעית. לפי ההערכות, החטופים נרצחו שלשום.
גורם ישראלי שבקיא בפרטי המשא ומתן התייחס הבוקר למציאת גופותיהם של ששת החטופים ואמר: "שלושה מהם היו ברשימה שחמאס הסכים להשיב, ולמעשה אפשר היה לאשר ב-2 ביולי. על הרש הייתה הסכמה בגלל שהיה פצוע, גם על כרמל ועדן".