טרור ביום הראשון של חול המועד: חייל צה"ל ולוחם במילואים נפצעו הבוקר (שישי) באורח קל עד בינוני בפיגוע ירי שביצעו שני מחבלים שחדרו מירדן עם מדי צבא סמוך למושב נאות הכיכר, דרומית לים המלח. הודעה נמסרה למשפחות הפצועים. לוחמת ולוחם במילואים שהוקפצו לזירה חיסלו את המחבלים שפתחו לעברם בירי. הנפגעים פונו במסוק לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים.
דובר צה"ל עדכן כי "כוחות תגבור נוספים קפצו לנקודה וסורקים על הקרקע ומהאוויר אחר מחבל נוסף שככל הנראה נמלט מהזירה. הציבור נדרש להישמע להנחיות כוחות הביטחון". בעקבות המצוד נחסמו לתנועה הכבישים לכיוון הערבה וים המלח. צה"ל מפעיל כוח אווירי משמעותי לצורך המצוד עם מטוסי תצפית מטייסת 100 ומסוק קרב.
8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בנאות הכיכר
זירת הפיגוע בנאות הכיכר
זירת הפיגוע ליד גבול ירדן
אזור הפיגוע בנאות הכיכר
חילופי האש אירעו לאחר שתצפיתניות מגדוד האיסוף 727 זיהו את חדירת המחבלים משטח ירדן. התקרית אירעה סמוך לגבול, כשלושה קילומטרים מהמושב. דובר צה"ל מסר כי המחבלים חוסלו "מטרים בודדים מגדר הגבול".
ביישובים הסמוכים לזירת הפיגוע התבקשו התושבים להישאר בבתיהם. המועצה האזורית תמר מסרה לתושבים: "יש אירוע ביטחוני באזור גבול ירדן סמוך לכיכר סדום. האירוע בטיפול כוחות הצבא. תושבי כיכר סדום מתבקשים להישאר בבתיהם".
8 צפייה בגלריה
כביש 25 חסום בעקבות סריקות אחר המחבל השלישי
כביש 25 חסום בעקבות סריקות אחר המחבל השלישי
חסימות מדימונה לכיוון הערבה בכביש 25
(צילום: אילנה קוריאל)
8 צפייה בגלריה
כביש 25 חסום בעקבות סריקות אחר המחבל השלישי
כביש 25 חסום בעקבות סריקות אחר המחבל השלישי
כביש 25 חסום בעקבות סריקות אחר המחבל השלישי
(צילום: אילנה קוריאל)
8 צפייה בגלריה
איתמר בן חיים ויואב
איתמר בן חיים ויואב
מפקד האוגדה המרחבית 80 תא"ל בן חיים (מימין) בזירה
(צילום: דובר צה"ל)
תושב הערבה אמר בעקבות הפיגוע: "האתגרים בגבול עם ירדן הולכים וגוברים, הצבא חייב לתגבר את הכוחות בגבול בצורה משמעותית. הצבא גם חייב לתגבר את כיתות הכוננות והציוד לנשקים. מהצד של הירדנים שמו יותר שמירה". תושב אחר אמר בהתייחס למקומות הבילוי והנופש באזור: "הכול במרחק הליכה. אם לא היו מזהים אותם - אין לדעת מה היה קורה".
רונן שושני, תושב עין תמר ויו"ר צח"י (צוות חירום יישובי) סיפר: "הגבול שלנו הוא גבול ארוך, וברובו הגדר פרוצה. אנחנו מקווים שיעשו את העבודה הנדרשת וימגנו את היישובים ויטפלו בגדר. מאז 7 באוקטובר כיתות הכוננות תוגברו, ובחגים הצבא תגבר את האזור. אנחנו מקווים שהחקלאים והתיירנים ימשיכו להיות פה באזור ולהיות העיניים. יש פה אזרחים שמחכים לאישור רישיון נשק ועדיין לא קיבלו, אני מחכה כבר למעלה מחמישה חודשים".
ניר ונגר, ראש המועצה האזורית תמר, אמר: "מדובר בחוליה שניסתה לחצות את הגבול וחוסלה. האזור הזה רגיש והכוחות תוגברו לתקופה הזו, ולכן הייתה תגובה מהירה של הצבא". למרות הפיגוע, בתיאום עם גורמי הביטחון הוחלט כי פסטיבל התמר שנערך באזור יימשך.
חנן גינת, ראש המועצה האזורית חבל אילות, אמר: "אנחנו מגבירים כוננות. אנחנו מקווים שהאירוע יעודד את הצבא ומשרד הביטחון לסיים את הגדר. הגבול לא מתוח, אבל החובה שלנו היא להמשיך לשים לב מה קורה".
8 צפייה בגלריה
 בנימין נתניהו בגבול ירדן
 בנימין נתניהו בגבול ירדן
ראש הממשלה נתניהו בגבול ירדן בחודש שעבר
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
שר האנרגיה וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני אלי כהן אמר: "כניסת מסתננים, הברחות אמל"ח וניסיונות פיגוע - אפעל בקבינט להאיץ את הקמת הגדר לאורך הגבול עם ירדן, בדומה לזאת שהוקמה במצרים. זאת לא אופציה, זאת חובה".
שר התפוצות עמיחי שיקלי אמר: "הברחות האמל"ח הסיטונאיות, המאמצים האיראניים האינטנסיביים לערעור המשטר ופיגוע שני תוך חודש וחצי - גבול ירדן הוא האתגר הביטחוני הבא".
השר שיקלי התייחס בדבריו לפיגוע בחודש שעבר במעבר אלנבי, שבו נרצחו שלושה מעובדיו בידי אזרח ירדן. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בביקור שערך בבקעת הירדן שלושה ימים לאחר הפיגוע כי יפעל בתיאום עם הממלכה השכנה על-מנת להקים מה שכינה "מכשול חזק". באחת מישיבות הממשלה האחרונות, נתניהו הבטיח להקצות כספים בתקציב המדינה לשנת 2025 עבור בניית מכשול שימנע הברחות בגבול המזרחי.
8 צפייה בגלריה
גבול ישראל ירדן
גבול ישראל ירדן
גבול ישראל-ירדן
(צילום: שגיב לוי, רבשצ קיבוץ לוטן)
אחרי הפיגוע במעבר אלנבי, נודע ל-ynet כי בצה"ל הולכת ונרקמת תוכנית ענק לסגירת גבול השלום, שהוזנח לאורך שנים ונוצל ביתר שאת בשנה האחרונה על ידי איראן לחמש את ארגוני הטרור ביהודה ושומרון.
התוכנית של הצבא לסגירת הגבול הפרוץ עם ירדן אמורה להיות מוצגת לגורמים בכירים במשרדי האוצר והביטחון. המטרה היא לאתר לה מקורות מימון ואישור תקציבי.

כוננות שיא במערכת הביטחון

על-רקע שרשרת הפיגועים הרצחניים בימים האחרונים, שגבו את חייהם של 12 בני אדם, במשטרה הגבירו את הכוננות לקראת חג הסוכות. בידי מערכת הביטחון התרעות כלליות על כוונה לבצע פיגועים, והדגש מושם על כוננות שיא במרכזי הערים, בהר הבית בירושלים וביהודה ושומרון.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב דני לוי הורה על עיבוי מערכי השיטור ברחבי המדינה והגברת הנוכחות והבולטות של הכוחות במטרה לחזק את תחושת הביטחון בקרב הציבור.
מערכת הביטחון פועלת בכמה נקודות אסטרטגיות אל מול איומי הטרור במהלך החגים. הראשונה - השמירה על קו התפר. מאות לוחמים פרוסים לאורך הגדר, בעיקר בנקודות הרגישות שדרכן מסתננים שוהים בלתי-חוקיים (שב"חים) לתוך שטח ישראל. בנוסף, גם במעברים מחדדים נהלים לגבי תפיסת מסיעי שב"חים. לוחמי משמר הגבול עצרו בשבועות האחרונים ערות שב"חים שניסו להסתנן לתוך שטחי הקו הירוק.