3 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן
רג'פ טאיפ ארדואן
הבחירות הבאות - להיות או לחדול. רג'פ טאיפ ארדואן
(צילום: AP)
את פרשת מעצרם של בני הזוג נטלי ומורדי אוקנין צריך לראות בפריזמה רחבה: אין כאן סיפור ריגול חוצה גבולות, הסיפור הוא ארדואן.
הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, שנבחר בתמיכה של 52% מהציבור, ירד ל-28% בסקרים. מפלגות האופוזיציה מאיימות עליו יותר מתמיד, ומתארגנות להתאחד על מועמד מוסכם בסגנון "רק לא ארדואן". הבחירות אמורות אמנם להתקיים ב-2023, אך יש דיבורים על הקדמתן. הכלכלה הטורקית מקרטעת. המטבע הטורקי בשפל של כל הזמנים.
שליח ynet ו-ידיעות אחרונות לאיסטנבול
(צילום: יואב זיתון)

מבחינת ארדואן הבחירות הבאות הן להיות או לחדול. קרב על חייו הפוליטיים. אם הוא יפסיד בבחירות ויירד מהשלטון, כנראה ימצא את עצמו מאחורי סורג ובריח. האופוזיציה מאשימה את הנשיא שעבר עבירות נגד החוקה הטורקית וגנב 124 מיליארד דולר מקופת המדינה. כיום ארדואן מחזיק בצבא, במשטרה ובמערכת המשפט ואי אפשר לגעת בו. אם יפנה את כיסאו, הוא יאבד את החסינות.
3 צפייה בגלריה
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
בני הזוג אוקנין
(מתוך פייסבוק)
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בכנס במוני אקספו
יצחק הרצוג בכנס במוני אקספו
הדרך הנכונה: לערב את הנשיא הרצוג
(צילום: מוטי קמחי )
ולכן הדרך היחידה של ארדואן לנצח את האופוזיציה היא להשתמש בקלף הידוע שבו הוא מרבה להשתמש: התקפה נגד מדינת ישראל והיהודים. בראיית הנשיא - אם הוא מייצר שנאה כלפי ישראל הוא הופך לגיבור לאומי, האיש שהצליח להכניע את "מרגלי המוסד הישראלי".
ארדואן, אומר גורם המעורה בנעשה בטורקיה, הוא גם התובע של בני הזוג אוקנין וגם השופט שלהם. ברצותו יירקבו בכלא, וברצותו הפרשה תיגמר במהירות והם ישובו לביתם במודיעין. גורמים שמעורים ביחסים בין המדינות חוששים שהשניים ישלמו את מחיר המתיחות ביחסים בין המדינות ויישארו בכלא עוד זמן רב.

בית ארדואן בטורקיה

ישראל, מצידה, צריכה לשקול מהלך דרמטי: פרסום אזהרת מסע, עם המלצה מפורשת לישראלים שלא להגיע לטורקיה באקלים הזה. באוקטובר האחרון התמקמה טורקיה במקום השני ביעדי הטיסות מישראל, על פי דוח רשות שדות התעופה. הנתון הזה, יש להניח, לא יחזור על עצמו בזמן הקרוב, גם בלי המלצה רשמית מטעם המדינה. טוב יעשו הישראלים אם ידירו בעת הזאת את רגליהם מטיסות לטורקיה.
הנורות האדומות מהבהבות. אסור להתעלם מהעובדות: זוג ישראלים "הועלם" על ידי הביון הטורקי ביום שלישי, והטורקים אפילו לא טרחו להעביר הודעה רשמית על המעצר לקונסוליה הישראלית או למשפחה בארץ. טוב עשה שר החוץ יאיר לפיד שבצעד יוצא דופן פרסם הודעה רשמית שבה קבע שבני הזוג אוקנין לא עבדו עבור אף סוכנות ישראלית. ישראל לא ממהרת בדרך כלל לפרסם הצהרות כאלה, אך במשרד זיהו את פוטנציאל ההסתבכות המדינית. בינתיים אפשר רק להיזכר בפרשת נעמה יששכר, שפוטין הפך אותה מיד לקלף מיקוח במו"מ להשגת דברים שחשובים לרוסיה. זה, על פי החששות, יהיה גם גורלם של בני הזוג אוקנין.
הדרך הנכונה והמהירה לפתור את המשבר הזה היא לערב את נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג, שכבר שוחח עם הנשיא הטורקי אחרי כניסתו לתפקיד. טלפון שלו לסולטן ארדואן עשוי לזרז את סיום הפרשה העגומה הזאת. לפחות ארדואן ירגיש שישראל מחזרת אחריו.