גורם באו"ם מחה היום (שישי) על היחס של צה"ל לעצורים הפלסטינים ברצועת עזה, וטען כי התנאים שבהם הוחזקו העצורים "מחרידים". אג'יט סונגהאי, נציג מועצת זכויות האדם של האו"ם בעזה, סיפר בשיחה עם כתבים שפגש גברים שנעצרו למשך שבועות, והעידו על התעללויות והשפלות מצד החיילים. לדבריו, חלקם שוחררו כשהם לובשים חיתולים.
סונגהאי אמר לכתבים שהמספר המדויק של הגברים שנעצרו על-ידי צה"ל מתחילת המלחמה אינו ידוע, אך לדבריו מדובר באלפים. "מדובר בגברים שנכלאו על-ידי כוחות הביטחון הישראליים במקומות לא ידועים במשך 30 עד 55 ימים". הוא סיפר שלאחרונה הוא פגש עצורים ששוחרו.
דיווחים בעזה על ירי של פגזי זרחן מצפון-מזרח לנפה המרכזית ברצועת עזה

8 צפייה בגלריה
הלחימה ברצועת עזה
הלחימה ברצועת עזה
ההרס ברצועת עזה
(EPA/MOHAMMED SABER)
8 צפייה בגלריה
הלחימה ברצועת עזה
הלחימה ברצועת עזה
(AP Photo/Adel Hana)
"יש כאלה שמשתחררים רק עם חיתולים, וללא שום לבוש הולם בחורף הקר", אמר הגורם באו"ם. כשהתבקש לפרט על הסיבה שבגללה חלק מהעצורים שוחררו עם חיתולים, סונגהאי ציין: "אנחנו לא בטוחים למה שמו להם חיתולים והוציאו אותם משם, אבל כשפגשתי אותם הם בפירוש נראו המומים ואפילו רועדים". לטענתו פלסטינים נוספים ששוחררו כשהם לובשים מדים של אסירים.
סונגהאי הוסיף שהמשוחררים סיפרו שהם הוכו והושפלו על-ידי חיילי צה"ל. "הם דיווחו שהם היו בעיניים מכוסות לתקופות ארוכות – חלק במשך כמה ימים רצופים. אחד הגברים אמר שהתאפשר לו לעשות מקלחת רק פעם אחת ב-55 ימים של מעצר".
8 צפייה בגלריה
דיווחים בעזה: תקיפות אוויריות בשכונות מגורים בחאן יונס
דיווחים בעזה: תקיפות אוויריות בשכונות מגורים בחאן יונס
דיווחים בעזה: תקיפות אוויריות בשכונות מגורים בחאן יונס
בצה"ל מדגישים במהלך המלחמה כי היחס לעצורים הפלסטינים תואם את החוק הבינלאומי, וכי מי שמתברר שאינו מעורבים בלחימה משתחרר. לפי צה"ל, העצורים שנדרשו למסור את הבגדים שלהם עשו את כדי שיהיה ניתן לערוך עליהם חיפוש ולהבטיח שאינם מסתירים חומרי נפץ. בצה"ל הוסיפו כי העצורים קיבלו בחזרה את הבגדים שלהם כשהדבר התאפשר.
בחודש דצמבר פורסם תיעוד של פלסטינים כפותים, שבמהלך מעצרם הופשטו מבגדיהם ונשארו בתחתונים. התמונות עוררו זעם וגינויים חריפים בעולם הערבי. ישראל מסרה אז כי מדובר בגברים שהסתתרו במעוזי חמאס - "באזורים שמהם נדרשו העזתים להתפנות לפני כמה שבועות".
8 צפייה בגלריה
משאיות סיוע הומניטרי מועברות לעזה לאחר שנבדקו
משאיות סיוע הומניטרי מועברות לעזה לאחר שנבדקו
משאיות סיוע הומניטרי בדרך לעזה, לאחר שנבדקו
ארגוני הסיוע שפועלים ברצועת עזה מעידים על משבר הומניטרי אדיר שהולך ומחריף ככל שהמלחמה נמשכת. ב"רופאים ללא גבולות" הודיעו היום כי עובדי הסיוע הרפואי מסוגלים לענות רק על חלק קטן מהצרכים ההומניטריים הקריטיים של עזה בימים אלה.
לפי הארגון, "המחסור באנשי צוות ובציוד רפואי, מניעת גישה מצד ישראל, הנזק והסכנות כתוצאה מהמלחמה", הופכים את המשימות של עובדי הסיוע למשימות קשות בצורה יוצאת דופן. המשימות הן בין השאר טיפול בפצועים, מניעת התפשטות מגפות ועזרה למי שסובל מתת-תזונה.
8 צפייה בגלריה
חלוקת מזון ברפיח
חלוקת מזון ברפיח
חלוקת מזון ברפיח
( צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
8 צפייה בגלריה
חלוקת מזון ברפיח
חלוקת מזון ברפיח
( צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
"ההשפעה שלנו היא מאוד מועטה, מכיוון שיש כמעט 2 מיליון איש שזקוקים לסיוע רפואי", אמר פעיל ב"רופאים ללא גבולות" ששב אתמול מעזה. "אם משווים את זה לצרכים הקיימים, מה שאנחנו עושים הוא באמת טיפה בים", הוא הוסיף בצער.
לפי משרד הבריאות של חמאס בעזה, כמעט 25,000 פלסטינים נהרגו מאז ה-7 באוקטובר. מתוך 2.3 מיליון תושבי רצועת עזה, כ-75% עזבו את בתיהם בעקבות המלחמה. המוני עזתים נהרו לדרום הרצועה, ויותר ממיליון מצטופפים באזור מעבר רפיח שבגבול מצרים.
רבים מהעזתים ששוהים בדרום הרצועה חיים באוהלים, בעיצומו של החורף הקר. עזה סובלת ממחסור במזון, תרופות, דלק וחשמל. משלוחי הסיוע מתעכבים, ובנוסף ישנם קשיים בהפצת הסיוע ברחבי הרצועה. מתאם פעולות הממשלה בשטחים מסר כי 169 משאיות סיוע הומניטרי נבדקו והועברו היום לעזה. 92 נבדקו בניצנה והועברו דרך רפיח, 77 נבדקו והועברו דרך כרם שלום.
8 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים ברפיח
מחנה אוהלים ברפיח
מחנה אוהלים ברפיח
(צילום: AFP)
פיליפ לזריני, שעומד בראש אונר"א (סוכנות הסיוע של האו"ם לפליטים פלסטינים), אמר היום ל-BBC שהוא חושש מהיווצרות "דור אבוד" של ילדים עזתים בעקבות המלחמה. "יש היום יותר מחצי מיליון ילדים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים. איך הם יחזרו אם אי אפשר להחזיר אנשים לבתים שלהם, שנהרסו לחלוטין? אני מפחד שאנחנו מסתכנים כאן באובדן דור של ילדים".
בעזה דיווחו היום על בהלה בקרב העקורים שנמצאים במתחם בית החולים שיפא, לאחר תקיפה אווירית שנייה מאז שעות הבוקר באזור. ירי ארטילרי פגע בבית של משפחה, מבלי לגרום לנפגעים. הערב דווח בעזה על תקיפות אוויריות בשכונות מגורים בחאן יונס שבדרום הרצועה. בנוסף דווח על ירי אינטנסיבי של פגזי זרחן מצפון-מזרח לנפה המרכזית ברצועת עזה.