שעות לפני ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל, וכשברקע הציפיות להתקדמות ביחסים עם סעודיה - נחשף עוד הידוק בשיתוף הפעולה עם אחת מהמדינות החתומות על הסכמי אברהם: ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח אמש (שלישי) כי ישראל הסכימה למכור לבחריין כטב"מים ומערכות ליירוט כטב"מים. לפי הדיווח, שבו צוטט בכיר בחרייני, למעט ההסכמה הישראלית לספק לבחריין ציוד צבאי, בחודשים האחרונים אימנו אנשי שב"כ ומוסד קציני מודיעין של המדינה המפרצית הקטנה.
3 צפייה בגלריה
דגלי ארה"ב, ישראל, בחריין ואיחוד האמירויות בנתניה
דגלי ארה"ב, ישראל, בחריין ואיחוד האמירויות בנתניה
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
הרמס 450
הרמס 450
מל"ט הרמס מתוצרת ישראלית. ישראל הסכימה למכור כטב"מים לבחריין
(צילום: shutterstock)
עדות לשיתוף הפעולה הביטחוני בין ירושלים למנאמה נראתה אתמול בביקורו הגלוי של שגריר בחריין בישראל ח'אלד אל-ג'לאהמה במשרדי אלביט מערכות, אחת מהחברות הנמנות עם התעשיות הביטחוניות של ישראל. "היה נהדר לבקר ולפגוש את צוות ההנהלה. סקרנו את הדרכים לשיתוף פעולה אפשרי", כתב השגריר בישראל בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו.
ישראל ומדינות ערב המפרציות, כך דווח באחרונה בכלי תקשורת בעולם, מקיימות מגעים לשיתוף פעולה בתחום ההגנה האווירית. רק לאחרונה דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי הרמטכ"ל אביב כוכבי השתתף בדיון חשאי עם הרמטכ"ל הסעודי בפגישה שבה נכחו בכירים מצה"ל ומצבאות ערב. גורמים המעורים בפרטים אמרו כי המשתתפים סיכמו עקרונית על מנגנון לעדכון מיידי על איומים אוויריים, בינתיים באמצעות טלפון או מערכת ממוחשבת. הגורמים ציינו כי לא מדובר בהחלטות מחייבות, וכי השלב הבא הוא לרתום את ההנהגה המדינית בכל מדינה כדי לגבש את מנגנוני ההתרעה.
שר הביטחון בני גנץ אמר בחודש שעבר כי ישראל, ארה"ב ומדינות במזרח התיכון אכן בונות מערך הגנה אווירית אזורי, שתכליתו הגנה מניסיונות איראניים לפגוע במדינות החברות ברקטות, טילי שיוט וכטב"מים. "התוכנית הזו כבר בפעולה וכבר הביאה לסיכול ניסיונות איראניים לאתגר את ישראל ומדינות נוספות במזרח התיכון", אמר גנץ בדיון בוועדת החוץ והביטחון.
גנץ: "התוכנית בפעולה, והביאה לסיכול ניסיונות איראניים"
( צילום: ערוץ כנסת)

איראן, מצידה, הזהירה מכינון הברית הזו. משרד החוץ האיראני טען ביום שבת האחרון כי מהלך כזה רק יחמיר את חוסר היציבות במזרח התיכון. "כניסתם של זרים למרחב לא תגביר את הביטחון והיציבות - אלא תהיה הסיבה העיקרית למתיחות ולפלגנות", אמר דובר המשרד. ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי איראן אף איימה לתקוף את איחוד האמירויות או את בחריין, במקרה שאלה יאפשרו לישראל להציב בשטחן מערכות צבאיות.
מאז חתימת הסכמי אברהם לפני כשנתיים, כך חשף שר הביטחון גנץ בשבוע שעבר, נערכו כ-150 מפגשים של גורמי מערכת הביטחון וצה"ל עם עמיתיהם במדינות האזור, לא כולל ירדן ומצרים. גנץ אמר כי בין ישראל למדינות האזור הללו נחתמו עסקאות של רכש ביטחוני מישראל בשווי של יותר משלושה מיליארד דולרים.