נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס הערב (ראשון) למצב ההומניטרי ברצועת עזה, ואמר בנאום בפני בוגרי קולג' מורהאוז באטלנטה שבמדינת ג'ורג'יה כי "מה שקורה בעזה שובר לב, מדובר במשבר הומניטרי - לכן יש להשיג הפסקת אש מיידית". לדבריו, "אני עובד מסביב לשעון כדי להשיג הפסקת אש ולהחזיר את החטופים הביתה".
ביידן נגד האלימות בקמפוסים: "אין מקום לאנטישמיות וכאוס"
(צילום: רויטרס)

3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נואם בקולג' מורהאוז  שבאטלנטה, ג'ורג'יה
ג'ו ביידן נואם בקולג' מורהאוז  שבאטלנטה, ג'ורג'יה
הסטודנטים מחו, ביידן הבטיח: "שומע את קולכם"
(צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP, Elijah Nouvelage / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נואם בקולג' מורהאוז  שבאטלנטה, ג'ורג'יה
ג'ו ביידן נואם בקולג' מורהאוז  שבאטלנטה, ג'ורג'יה
עם דגלי פלסטין וכאפיות: סטודנטים הפנו את גבם לנשיא ביידן
(צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)
עוד הוסיף הנשיא האמריקני כי "יש להכניס יותר סיוע לעזה ולהביא את האזור לשלום מתמשך". ביידן ציין כי "משפחתי כועסת ומאוד מושפעת ממה שקורה בעזה". בנוגע לסוגיית "היום שאחרי", אמר: "מה אחרי חמאס? מה יקרה בעזה? אילו זכויות יהיו לאזרחים הפלסטינים? אני עובד שנוכל להגיע סוף סוף לפתרון שתי מדינות - הפתרון היחידי. שני עמים חיים בשלום ובכבוד".
במהלך הנאום של ביידן מחו כמה סטודנטים שהניפו דגלי פלסטין, עטו כאפיות והפנו את גבם לנשיא האמריקני. "אני תומך במחאה לא-אלימה. צריך לשמוע את הקולות שלכם - ואני מבטיח לכם שאני שומע אותם", אמר ביידן.
הסטודנט המצטיין שנשא את נאום הולדיקטור אחרי ביידן, דיאנג'לו ג'רמיה פלטשר, הדביק את דגל פלסטין על כובע הסיום שלו. פלטשר קרא ל"הפסקת אש מיידית וקבועה" ברצועת עזה ובנאום שלו מתח ביקורת מרומזת על מדיניות הבית הלבן כלפי הפלסטינים: "שמעו את האנשים של העולם הזה, שרים את שירת הצדק המוסרית", בפראפרזה לציטוט המפורסם מהמחזה "עלובי החיים".
הנשיא האמריקני כבר התייחס למחאות בקמפוסים, ובתחילת החודש הוא נשא הצהרה מיוחדת מהבית הלבן בעקבות ההפגנות הסוערות נגד ישראל, וגינה את מי שהיו אחראים לפעולות אלימות שהתרחשו בהן. בסיום ההצהרה נשאל הנשיא אם ההפגנות גרמו לו לשקול מחדש את מדיניותו כלפי המזרח התיכון והשיב במילה אחת: "לא".
בהצהרתו של ביידן אמר הנשיא כי המחאה בקמפוסים מעמידה למבחן שני ערכי יסוד אמריקניים – חופש הביטוי ושלטון החוק. הוא הדגיש כי ארה"ב אינה מדינה אוטוריטרית, אך גם בה הסדר חייב להישמר, וכל הפגנה חייבת להיות בלתי-אלימה.
"להרוס רכוש זה לא הפגנה בלתי-אלימה, זה נגד החוק", אמר ביידן. "ונדליזם, הסגת גבול, שבירת חלונות, השבתה של הלימודים, איום על תלמידים – זה לא הפגנה בלתי-אלימה, זה נגד החוק. קיימת הזכות להפגין, אבל לא הזכות לגרום כאוס. לאנשים יש זכות לרכוש השכלה, לקבל תואר, לחצות את הקמפוס בלי לחשוש להיות מותקפים. אסור שיהיה שום מקום בקמפוס כלשהו באמריקה לאנטישמיות ואלימות כלפי יהודים. אין מקום לגזענות באמריקה".
3 צפייה בגלריה
רפיח, עזה
רפיח, עזה
ביידן הבהיר את עמדתו בפני נתניהו
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP / EPA)
הנשיא ביידן ואנשיו הבהירו את עמדת הממשל האמריקני בנוגע להפסקת אש פעמים רבות בחודשים האחרונים. ביידן חזר על כך גם בשיחה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני כשבועיים, אז דנו על הפעולה הישראלית ברפיח. דובר במועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן אמר אז כי ביידן מאמין שהפסקת אש בין ישראל לחמאס היא הדרך הטובה ביותר להציל את חיי החטופים בשבי.
"ביידן עדכן את ראש הממשלה על המאמצים להגיע לעסקת חטופים – כולל בשיחות המתמשכות בדוחא שבקטאר. ראש הממשלה הסכים לוודא שמעבר כרם שלום יהיה פתוח לסיוע הומניטרי לנזקקים. הנשיא חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח", נמסר אז בהודעת הבית הלבן.
בנאום שנשא בערב יום השואה דחה נתניהו את הקריאות בעולם לסיום המלחמה: "אני אומר למנהיגי העולם - שום לחץ, שום החלטה על-ידי פורום בינלאומי, יעצרו את ישראל מלהגן על עצמה. אם ישראל תיאלץ לעמוד לבדה, היא תעמוד לבדה".