ראש ממשלת הולנד מארק רוטה יתמנה למזכ"ל החדש של הברית הצפון-אטלנטית (נאט"ו) – כך נקבע למעשה בצהריים (יום ה'), אחרי שהמועמד האחרון שהתמודד מולו, נשיא רומניה קלאוס יוהאניס, הודיע על פרישה מהמרוץ. פרישתו של יוהאניס באה אחרי שהמנהיג היחיד בנאט"ו שתמך בו, ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, הודיע אתמול כי הוא מסיר את התנגדותו למינוי רוטה, למרות החיכוכים והמחלוקות שהיו לו איתו בעבר.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה
ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה
מארק רוטה. התמיכה מארה"ב לא השאירה סיכוי לרומני
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה פוטין בביקור ב אוזבקיסטן
נשיא רוסיה פוטין בביקור ב אוזבקיסטן
נשיא רוסיה פוטין. לא בטוח שאוקראינה התחנה האחרונה
(צילום: Sergei Bobylev, Sputnik, Kremlin Pool Photo/ AP)
רוטה בן ה-57, איש ימין מתון, מכהן כראש ממשלת הולנד כבר כמעט 14 שנה, והוא למעשה המנהיג הפוליטי הוותיק ביותר באיחוד האירופי. את מפלגת הימין שלו הוא מנהיג כבר 18 שנים. ההכרזה הרשמית על מינויו צפויה להינתן בחודש הבא בוושינגטון, ואת מזכ"ל נאט"ו המכהן, הנורבגי ינס סטולטנברג, הוא יחליף עם תום כהונתו של זה ב-1 באוקטובר.
רוטה ייכנס לתפקיד בתקופה שבה המתיחות הצבאית באירופה היא הגדולה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה והמשך המלחמה בין קייב למוסקבה, שנכנסה כבר לשנתה השלישית. בעקבות המלחמה החלו מדינות היבשת להגדיל את תקציבי הביטחון שלהן, והן מביעות חשש עקבי שניצחון באוקראינה יעודד את ולדימיר פוטין לכבוש מדינות נוספות במזרח אירופה.
5 צפייה בגלריה
נשיא רומניה קלאוס יוהאניס נאט"ו
נשיא רומניה קלאוס יוהאניס נאט"ו
נשיא רומניה יוהאניס. איבד גם את אורבן, ופרש
(צלום: EPA/TOMS KALNINS)
5 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה יורה ב אזור חרקוב
צבא אוקראינה יורה ב אזור חרקוב
צבא אוקראינה נלחם ברוסים בחרקוב. מספר החברות בנאט"ו כעת הוא הגדול בתולדותיה
(צילום: AP )
ברית נאט"ו, נזכיר, הוקמה אחרי מלחמת העולם השנייה כברית צבאית מערבית, ובימי המלחמה הקרה מצאה עצמה מול "ברית ורשה" של ברית המועצות ומדינות החסות שלה. אחרי קריסת ברית המועצות ב-1991 החלו עוד ועוד מדינות ממזרח היבשת, שהיו בעבר נתונות לשלטון סובייטי, להצטרף לנאט"ו, והיא התרחבה בהדרגה ל-30 מדינות, מארה"ב וקנדה שמעבר לאוקיינוס ועד לפולין, הונגריה, רומניה והמדינות הבלטיות שבמזרח אירופה.
רוסיה הביעה זעם על ההתרחבות הזו, ואת פלישתה לאוקראינה נימקה בין השארה בכוונה לכאורה לצרף לנאט"ו גם את שכנתה אוקראינה. בעקבות הפלישה הזו נקטו גם שבדיה ופינלנד צעד היסטורי והכריזו על הצטרפותן לנאט"ו, שכעת מונה לפיכך 32 מדינות. על פי אמנת נאט"ו, אם אחת מה-32 מותקפת – אמורות כל שאר החברות להתייחס להתקפה הזו כהתקפה על שטחן, ולהתגייס לסייע לה במלחמה.
5 צפייה בגלריה
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג ב ארמניה
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג ב ארמניה
המזכ"ל הפורש סטולטנברג. יעביר את השרביט ב-1 באוקטובר
(צילום: KAREN MINASYAN / AFP)
סיכוייו של יוהאניס הרומני להיבחר למזכ"ל נחשבו נמוכים עוד לפני פרישתו היום, במיוחד לנוכח התמיכה של ארה"ב ברוטה. עם זאת, מועמדותו הייתה כזו שאי אפשר להתעלם ממנה לחלוטין: רומניה הפכה בשנים האחרונות למדינה בעלת השפעה בנאט"ו בשל מיקומה האסטרטגי – היא גובלת באוקראינה ומולדובה הנמצאות תחת איום רוסי תמידי, וכן בים השחור. יותר מ-5,000 חיילים ממדינות נאט"ו מוצבים בה. למרות זאת יוהאניס לא הצליח לבסוף לשכנע את 31 המדינות החברות האחרות, והיום הכריז על הפרישה.