דובר צה"ל מבהיר כי צוות מומחים יבחן את פרטי האסון ברפיח, שבו נהרגו שמונה לוחמים מפיצוץ נגמ"ש מסוג נמ"רה (נמ"ר הנדסי), ולא שולל אפשרות שהפיצוץ נגרם מירי טיל נ"ט. פרט לסרן ווסים מחמוד, ששמו הותר לפרסום, יתר שמות הנופלים טרם פורסמו.
דובר צה"ל מתייחס לאסון ברפיח
(צילום: דובר צה"ל)

1 צפייה בגלריה
סרן ווסים מחמוד ז"ל
סרן ווסים מחמוד ז"ל
סרן ווסים מחמוד ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
"הערב מסרנו את הבשורה הקשה מכל למשפחותיהם של שמונה לוחמי צה"ל שנפלו בקרב בעזה", אמר דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי בתחילת הצהרתו. לדבריו, הפיצוץ נגרם ממטען שהוטמן או עקב ירי טיל נגד טנקים. "בעקבות התקרית צוות מומחים של משרד הביטחון יבחנו את כל פרטי התקרית.
"בשעות הבוקר המוקדמות, עם ההשלמה של ההתקפה על החלק הצפון מערבי של השכונה, כוחות חיל רגלים, שיריון והנדסה מחטיבה 401 נכנסו בשיירות רכבי קרב משוריינים למרחב על מנת להתייצב בקווי המגע. לפי המידע שבידינו בשלב זה באחד הכלים ההנדסיים בשיירה אירע פיצוץ עז שנגרם ככל הנראה מאמצעי חבלה שהוטמן במרחב או כתוצאה מירי של טיל נגד טנקים. בתוך הכלי המשוריין היו שמונת הלוחמים שנהרגו", אמר.
בתשובה לשאלה אם חמאס סימן את הנגמ"ש, ענה: "זה לא נגמ"ש, זה רכב משוריין ומתקדם, נמר"ה. נכנסנו לרחוב הזה עם כמה רכבים, וזה לא היה הרכב הראשון בשיירה. נלמד את כל האירוע המבצעי, ומה הפעיל או גרם לפיצוץ שהביא למותם של הלוחמים. ברור שאנחנו צריכים להכריע את חטיבת רפיח. זה מתקדם ויש הישגים לצד המחירים. ההישגים הם משמעותיים מאוד וכן, אנחנו מתקרבים לפירוק חטיבת רפיח".
על כך שמדובר באסון שלישי של רכב משוריין במלחמה, אמר: "בסך הכל, מול האיומים, היכולות של צה"ל בשטח שומרות על הלוחמים. כשמתרחשת תקלה כל כך חמורה אנחנו מתחקרים זאת לעומק". הוא ביקש לכבד את המשפחות השכולות, ולא לפרסם את שמות ההרוגים לפני התרת הפרסום: "המחויבות שלנו היא קודם כל כלפיהם". תא"ל הגרי הזכיר את החילוץ הדרמטי בשבת שעברה של ארבעת החטופים: "גם הערב אנחנו לא שוכחים את 120 החטופים שנותרו. חשוב לומר, לא נוכל להשיב את כולם באופן הזה".
השמונה נהרגו היום לאחר שרכבם המשוריין עלה על מטען חבלה בסמוך למחנה הפליטים תל א-סולטאן. האסון אירע סמוך לשעה 5:15 לפנות בוקר. כוח הנדסה שהיה מסופח לגדוד של חטיבת גבעתי נלחם איתם בלילה, ויחד - לדברי צה"ל - הם חיסלו כ-50 מחבלים. אחרי הפעולה סיים הכוח את הפעילות שלו והיה בדרך ל"נקודת שהייה" - בית שנכבש ובו שוהים כוחות.
בדרך לאותה נקודה אירע פיצוץ גדול ככל הנראה מבלי שבוצע ירי קודם. המשוריין, שהיה החמישי או השישי שנסע בציר, עלה באש מפיצוץ מטען חבלה. הרכב בער זמן רב, והמחלצים לא יכלו להגיע אליו במשך כשעתיים. לאחר מכן הוא נגרר למקום בטוח. בצה"ל העלו רחפנים לאוויר זמן קצר לאחר מכן כדי לנסות למצוא מחבלים באזור, אך כאלה לא אותרו.

"על אף המחיר הכבד, עלינו לדבוק במטרות המלחמה"

עם צאת השבת, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לראשונה לנפילת הלוחמים "על אף המחיר הכבד, עלינו לדבוק במטרות", אמר. בהצהרה שפרסם, אמר נתניהו: "היום שילמנו מחיר קורע לב נוסף במלחמתנו הצודקת על הגנת המולדת. בצער עמוק, באבל כבד, אני מרכין ראש יחד עם כל אזרחי ישראל ומבכה את נפילתם של לוחמינו הגיבורים: סגן מפקד פלוגה בגדוד הנדסה, סרן ווסים מחמוד, וחיילים גיבורים נוספים ששמם טרם הותר לפרסום".
הצהרת נתניהו
(צילום: לע"מ)

"הלב מתרסק לרסיסים לנוכח האובדן העצום", הוסיף ראש הממשלה. "עם ישראל כולו מחבק את המשפחות היקרות בשעת יגונן הקשה. אני מחזק את לוחמינו ומפקדינו האמיצים, שחדורים במשימה הקדושה לנצח את אויבינו ולהשיב את חטופינו. כשהמחיר כל כך כבד, נזכור עבור מה אנחנו נלחמים: אנו נלחמים כדי להבטיח את קיומנו ועתידנו, אנו נלחמים כדי להשיב את כל חטופינו".
הוא הזכיר את טבח 7 באוקטובר ואמר: "המלחמה הקשה נכפתה עלינו על ידי אויב מתועב ורצחני. בחג שמחת תורה מפלצות החמאס חדרו לקיבוצינו, ליישובינו, לערינו, למסיבת טבע של צעירים שרצו רק טוב. הם שחטו ואנסו, ערפו ושרפו, ביתרו וחטפו את אחינו ואחיותינו. תינוקות וילדים, נשים וגברים, צעירים וקשישים. לאויב המפלצתי הזה אין שום כוונה לעצור כאן. יחד עם שאר חלקי ציר הרשע של איראן, הוא ימשיך לנסות להשמידנו. אם לא נעצור אותו - הוא לא יעצור. ולכן, אין תחליף לניצחון".
"על אף המחיר הכבד והמטלטל, עלינו לדבוק במטרות המלחמה", הדגיש נתניהו ופירט את אותן מטרות, לדבריו: "השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, השבת כל חטופינו, וידוא שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל והשבת תושבינו בביטחה לבתיהם - הן בצפון והן בדרום. אנחנו בעיצומה של מלחמה קשה מאוד. המלחמה מתנהלת בכמה חזיתות, כולל בחזית הבינלאומית. נכונים לנו עוד אתגרים רבים. דווקא בעת הזאת, אנו נדרשים לתעצומות הנפש שאצורות בעמנו, ושבזכותן גברנו על כל אויבינו. כך יהיה גם הפעם".
נשיא המדינה יצחק הרצוג כתב: "הלב דואב על נפילת שמונה לוחמי הנדסה הבוקר בקרב בדרום רצועת עזה. אנו אבלים על האובדן הכבד, על הקרבת חייהם של מיטב בנינו ומחבקים בעצב ודמע את המשפחות האבלות ומצדיעים לחבריהם למערכה. יהי זכרם ברוך".
גם שר הביטחון יואב גלנט הגיב לאסון, ופרסם ברשת X כי "צער עמוק פקד אותי כאשר קיבלתי בשעות הבוקר המוקדמות את ההודעה הקשה על נפילתם של שמונה לוחמי צה״ל בקרב ברפיח. הכאב גדול, ליבי ומחשבותיי עם משפחותיהם. מרכין את ראשי יחד עם כל העם בישראל לזכרם של הגיבורים אשר נפלו בהגנה על העם והארץ. יהי זכרם ברוך".