הריאיון עם יועץ נתניהו לשעבר גלעד כץ
(צילום: ירון ברנר)

במערכת הפוליטית וגם בקרב משפחות קורבנות האסון במירון, שבו נהרגו 45 בני אדם, ביקרו בחריפות את ראש האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו שטען בוועדת החקירה לבירור נסיבותיו כי הוא "לא יכול לקחת אחריות על מה שאני לא יודע". על רקע הביקורת אמר הבוקר (ראשון) יועץ לשעבר של נתניהו בריאיון לאולפן ynet: "המכתבים שהתריעו לא הגיעו לידיעתו של ראש הממשלה".
נתניהו התייצב ביום חמישי שעבר בפני ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון, כדי למסור את גרסתו לאירועים שקדמו להילולת ל"ג בעומר באפריל 2021. חבר הוועדה שלמה ינאי שאל את ראש הממשלה בתקופה שבה אירע האסון: "האם אתה מרגיש שיש לך אחריות ציבורית לאסון הזה?", ונתניהו השיב כאמור: "אני לא יכול לקחת אחריות על מה שאני לא יודע. אני לוקח אחריות על הנושא האפידמיולוגי ובזה טיפלתי".
נתניהו אמר עוד: "הכשל העיקרי היה שההחלטות שהתקבלו לא בוצעו בפועל. לא בדקתי בעיון כל דבר, אני לא יורד לרזולוציות כאלה. אני מרגיש צער ויגון, ומצר על כך שלא היה מנגנון מקדים כדי לטפל באי-ביצוע של ההחלטות שקיבלנו".
1 צפייה בגלריה
נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון
נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון
נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון
(צילום: דוברות ועדת החקירה)
גלעד כץ, שהיה מנהל המחלקה לתכתובת עברית במשרד ראש הממשלה בין 2010 ל-2017, הצדיק הבוקר את נתניהו. לדבריו, "בשנים האלה, ואני ממש לא מגזים, לשולחני הגיעו אלפי מכתבים במגוון תחומים, מנושאים אישיים ועד נושאים מקרו-אסטרטגיים. כל המכתבים בעברית שמיועדים לראש הממשלה, הגיעו לשולחני. בכל יום מדובר במעל מאה מכתבים.
"כדי להשתלט על כמות כזו יש נוהל, שלא אני המצאתי וגם לא נתניהו המציא. קיבלתי את הנוהל הזה כנראה מאלה שקדמו לי בתקופת אולמרט כראש ממשלה, והנוהל הזה מאוד ברור. גם אין שיקול דעת כדי שהעסק הזה יעבוד כמו שצריך. מגיע מכתב לשולחני, אם מחבר כנסת, מפכ"ל המשטרה, ראש רשות, אני צריך לבחון לאן לנתב את המכתב. כולם מבינים שאין שום יכולת שעכשיו ארוץ עם כל מכתב לראש הממשלה".
אבל הוא אמור לקבל דיווח מדו"חות ושרים. "הציבור הרחב מגיע לפניות הציבור. המכתבים שמגיעים לשולחן של מנהל המחלקה לתכתובת עברית - אני צריך לנתב אותם, וזה מנותב לגורם המקצועי. את המכתבים האלה אני ניתבתי למזכיר הממשלה, הוא פקיד בכיר יותר ממני. התפקיד שלו היה יותר קרוב לראש הממשלה ועם סמכויות יותר גדולות.
"תפקיד מזכיר הממשלה הוא להעביר לגורם מקצועי - משטרת ישראל, משרד הדתות, רשות מקומית. הם הגורמים שצריכים לטפל באופן מעשי בפנייה, לרדת לשטח. מה קורה כאשר זה לא קורה? הגורם הרלוונטי שבמשרד ראש הממשלה צריך להדליק נורות. במקרה הזה זה היה מזכיר הממשלה, כי הוא הגורם המתאם והמטפל. שולחת את המכתב מירי רגב, המפכ"ל אלשיך, שניהם נפגשו עם ראש הממשלה. האם זה הגיוני שהם מספרים לנו סיפור ש'שלחנו מכתב ואנחנו את שלנו עשינו'?"
נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון: "לא יכול לקבל אחריות על מה שלא יודע"
(צילום: אלכס גמבורג, דוברות ועדת החקירה)

האסון היה ב-2021. נתניהו הבטיח שלא תהיה מגבלת אנשים. אתה אומר שהוא לא ידע שיש בעיית בטיחות במקום הזה? "לא אמרתי את זה, אמרתי משהו אחר. המכתבים שהתריעו, של רגב ואלשיך, מכתבים שהגיעו לפני 2020, המכתבים האלה לפי כל הנהלים לא הגיעו לידיעתו של ראש הממשלה, ולא היו צריכים להגיע מכיוון שיש את כל המסננים באמצע שאמורים לטפל בזה. יש לנו מפכ"ל משטרת ישראל, איך הוא מעז להעלות על דעתו שכתב מכתב ובזה סיכם את זה? הוא היה צריך לבוא לכל המפגשים שלו עם ראש הממשלה ולשאול 'מה קורה עם הר מירון? למה אין טיפול והתייחסות?'"
כץ אמר עוד: "תפקידה של ועדת חקירה ממלכתית היא לראות איך זה לא חוזר על עצמו. יש פה אנשים שרוצים רק את הראש של נתניהו. אני אומר כאיש מקצוע, אני מכיר את הנוהל ואומר לך בוודאות - המכתב אמור להגיע לגורם המטפל. ואם לא טיפלו - צריך לשאול אותם".