מועצת הביטחון של האו"ם פרסמה הלילה (בין שני לשלישי) הצהרה שמגנה את התקריות החוזרות ונשנות שבהן נפצעו אנשי יוניפי"ל מאש צה"ל בדרום לבנון, ולפיה המועצה "מודאגת מאוד" מהפגיעה באנשי כוח שמירת השלום.
"אני מביעים את דאגתנו העמוקה לאחר שמספר עמדות של יוניפי"ל נפגעו. אנו מפצירים בכל הצדדים לכבד את הבטיחות והביטחון של שומרי השלום", נמסר בהצהרה. "אנו מביעים גם דאגה עמוקה באשר לנפגעים אזרחיים והרס של תשתיות אזרחיות. אנו קוראים לכל הצדדים בלבנון לציית לחוק ההומניטרי הבינלאומי וליישום מלא של החלטה 1701, שמצריכה נקיטת צעדים פרקטיים נוספים כדי ליישמה. בנוסף אנו מדגישים את צורך במאמצים דיפלומטיים שיביאו לסיום הסכסוך".
(צילום: איתי בית און, לע"מ)

ישראל פנתה ליוניפי"ל פעמים רבות לאורך השבועיים האחרונים בניסיון לפנות את אנשי הכוח מעמדותיהם בדרום לבנון - על רקע התקריות שבהן נפגעו אנשי כוח שמירת השלום של האו"ם. מפקדים שונים בצה"ל, כולל קצין בדרגת תת-אלוף, ביקשו מהם להתפנות כדי שלא יקרה להם דבר - אך הם לא נענו. גם למפקד הכוח עצמו הועברו בקשות.
ביוניפי"ל מסרבים בתוקף להישמע להפצרות הישראליות להתפנות מעמדותיו ומתעקשים להישאר בקו האש, וכך גם לסכן למעשה את החיילים הזרים שמגיעים ממדינות ברחבי העולם. מאז החלה הפעולה הקרקעית ביקש צה"ל מכוח יוניפי"ל להסיג את כוחותיו חמישה ק"מ מהקו הכחול, הכינוי לקו הגבול בין ישראל ללבנון, כדי שלא ייפגעו. הסירוב המוחלט להתפנות הפתיע את ישראל, אבל תשובת הכוח הייתה חד-משמעית: "לא נזוז מהעמדות".
דובר יניפי"ל, אנדריי טננטי, פרסם הלילה סרטון ברשת X סרטון שבו חזר על כך שהכוח לא יזוז מעמדותיו. "אנחנו נשארים. אנחנו נמצאים בדרום לבנון תחת מנדט של מועצת הביטחון, ולכן חשוב לשמור על נוכחות בינלאומית ולשמור על דגל האו"ם באזור", אמר. הוא הוסיף: "היו כמה התקפות מכוונות נגד החיילים שלנו, ולצדדים יש חובה להגן על שומרי השלום ולהבטיח את שלומם וביטחונם".
בסוף השבוע האשים יוניפי"ל שצה"ל פתח באש "במכוון", גם כמה פעמים, לכיוון העמדות שלו, פגע במצלמות ובמגדל שמירה – וכי בתוך 48 שעות נפצעו חמישה מאנשיו. ביוניפי"ל גם התלוננו שטנקים של צה"ל מתקרבים לעמדות באופן שמסכן את אנשי הכוח וכי הטנקים מושכים אש מצד חיזבאללה.
1 צפייה בגלריה
כוח של יוניפי"ל שמירת השלום של ה או"ם בדרום לבנון בסיור ב מרג' עיון ב-12 באוקטובר
כוח של יוניפי"ל שמירת השלום של ה או"ם בדרום לבנון בסיור ב מרג' עיון ב-12 באוקטובר
כוח יוניפי"ל בדרום לבנון
(צילום: AFP)
אתמול הצטרפה לשלל הגינויים שספגה ישראל בעקבות הפגיעה באנשי יוניפי"ל גם הודעה משותפת מטעם איטליה, בריטניה, צרפת וגרמניה. "יוניפי"ל משחקת תפקיד מאזן חיוני", קבעו ארבע המדינות, שציינו כי על ישראל לשמור על ביטחון אנשי הכוח.
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר מנגד כי "הדרך הטובה ביותר להבטיח את שלום חיילי יוניפי"ל היא להישמע לבקשת ישראל להתרחק זמנית מאזור הסכנה". לדברי נתניהו, "ההאשמה כאילו ישראל תקפה אנשי יוניפי"ל באופן מכוון היא שקרית לגמרי. ההיפך הוא הנכון - ישראל ביקשה מיוניפי"ל שוב ושוב להתרחק מהסכנה. היא ביקשה מהם פעם אחר פעם לעזוב באופן זמני את אזור הלחימה, המצוי בסמוך לגבול של ישראל עם לבנון. למעשה, ביום שבו ישראל החלה את הפעולה הקרקעית ליד גבול הלבנון, ביקשנו מהם מפורשות: 'אנא עזבו את האזור, כדי שלא יאונה לכם כל רע'.
עוד הוסיף נתניהו: "ישראל אינה נלחמת ביוניפי"ל. היא אינה נלחמת באזרחי לבנון. היא נלחמת בשלוחה של איראן - בארגון החיזבאללה, שמשתמש בשטח לבנון כדי לתקוף ממנו את ישראל. לפני שנה, חיזבאללה פתח במתקפה על ישראל ללא שום התגרות מצדנו ב-8 באוקטובר, יום לאחר טבח חמאס, והוא ממשיך לתקוף אותנו מאז, תוך שיגור יותר מ-10,000 טילים ורקטות לתוך ישראל. חיזבאללה משתמש במתקנים ובעמדות של יוניפי"ל כמחסה בעת שהוא תוקף את ערי ישראל ויישוביה. תקיפות אלה גבו את חייהם של ישראלים רבים, כולל אתמול. לישראל יש זכות מלאה להגן על עצמה מפני חיזבאללה - והיא תמשיך לעשות זאת".
פורסם לראשונה: 21:52, 14.10.24