הנרטיב הרווח בניו זילנד כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני מצדד לרוב בעמדת הפלסטינים, וכעת הוקמה במדינה "קואליציית הילידים למען ישראל" ששמה לעצמה למטרה לשנות זאת. המטרה המוצהרת של הקואליציה היא להפיץ את המסר שלפיו היהודים הם הילידים האמיתיים בארץ ישראל ולא הפלסטינים - וגם להיאבק באנטישמיות.
4 צפייה בגלריה
רן יעקובי
רן יעקובי
"נשמח לשתף פעולה". שגריר ישראל בניו זילנד עם המאורים
(צילום: Perry Trotter)
4 צפייה בגלריה
רן יעקובי
רן יעקובי
השגריר הישראלי בניו זילנד בטקס מסורתי של המאורים
(צילום: Perry Trotter)
4 צפייה בגלריה
רן יעקובי
רן יעקובי
(צילום: Perry Trotter)
הילידים בניו זילנד הם אוכלוסייה שמורכבת מהמאורים, שהגיעו לאזור לפני 700 שנה - לפני האדם הלבן - ומהאנשים שהגיעו מאיי הפסיפיק ב-200 השנים האחרונות, אחרי האדם הלבן. מדובר בכ-750 אלף איש, 15% מהאוכלוסייה בניו זילנד. השבט הגדול והמוביל בקרב המאורים הוא הנאפוהי, שנחשב לפרו-ישראלי. ואולם, בקרב הילידים בניו זילנד יש מאבק פנימי בין הנרטיב הפלסטיני לנרטיב הישראלי - ובניו זילנד עצמה "הנרטיב השולט" הוא הפרו-פלסטיני.
ראש קואליציית הילידים למען ישראל הוא הפוליטיקאי אלפרד נגארו, שהיה חבר באופוזיציה בניו זילנד. הקואליציה שלו הודיע שתסייע בהנגשת מידע על ישראל לילידים בניו זילנד, שכולל הסברה, תיקון דעות שגויות שקשורות לסכסוך הישראלי-פלסטיני ומאבק באנטישמיות. אחת מראשי הארגון, ד"ר שרי טרוטר, היא חוקרת שואה ומאורית בעצמה.
4 צפייה בגלריה
העמים הילידים בניו זילנד הקימו לראשונה קואליציה בעד ישראל והעם היהודי
העמים הילידים בניו זילנד הקימו לראשונה קואליציה בעד ישראל והעם היהודי
"ישראל משמשת השראה לילידים". אלפרד נגארו
לדברי נגארו, "אנחנו נפעל להעלות את התמיכה בישראל בקרב הילידים באמצעות חינוך ותרבות. אנחנו מכירים בכך שהיהודים הם התושבים המקוריים של ארץ ישראל, ששמרו על קשר עם מולדתם במשך אלפי שנים למרות גירוש, קולוניאליזם ורדיפה. הקואליציה מזדהה עם היהודים בכל הנוגע לשמירת ההיסטוריה העתיקה שלהם, הקשרים העמוקים למולדתם ההיסטורית, ההמשכיות התרבותית, ההתחדשות המרשימה של השפה העברית והקמת מדינת ישראל במולדת העתיקה. כל הדברים האלה משמשים השראה לעמים הילידים".
נגארו הוסיף כי "עד היום נטען באופן שגוי שקולם של הילידים למען ישראל לא נשמע - אבל זה לא נכון. עם זאת, הנרטיב הפרו-פלסטיני השתלט בקלות בקרב עמים ילידים, וזה גרם פעמים רבות גם לאנטישמיות".
הקואליציה לא מסתפקת רק במילים: במבצע שומר החומות השתתפו חבריה בהפגנות תמיכה בישראל, ושבט הנאפוהי אף ארגן הפגנת תמיכה בישראל. הקואליציה הודיעה גם שתפעל להקמת רשת תמיכה בישראל ביחד עם ארגוני ילידים ברחבי העולם: הילידים בארה"ב ובקנדה, האבוריג'ינים באוסטרליה ועוד.
שגריר ישראל בניו זילנד, רן יעקובי, שפועל באינטנסיביות לחיזוק הקשרים עם הילידים, אמר כי "מדובר בקול חדש ואמיץ שאנחנו רוצים לעודד. זה לא הבון טון פה כי עדיין בניו זילנד התפיסה השלטת היא של אלה שתוקפים את ישראל וביקורתיים כלפיה, ורואים בפלסטינים קורבנות. אנחנו רואים לחיוב את הקמת הקואליציה ונשמח לשתף איתם פעולה, לתת מידע ולתמוך. הם עשו שיעורי בית והגיעו למסקנה שצריך להקים ארגון כזה כי ישראל מוצגת באופן לא הוגן בניו זילנד".
פורסם לראשונה: 22:52, 03.09.21