לראשונה זה 12 ימים - הפורום שמנהל את המלחמה כבר יותר מחצי שנה ידון בסוגיית החטופים: קבינט המלחמה יתכנס היום (ראשון) בערב לדיון שבמרכזו יעמוד המבוי הסתום במגעים לעסקת חטופים מול חמאס, שדורש כעת הפוגה של שישה שבועות בתמורה לשחרור של פחות מ-20 חטופים, כך לפי התשובה אותה מסר למתווכות לפני שבוע בדיוק - במקביל לתחילת המתקפה האיראנית חסרת התקדים על ישראל.
הדיון בנושא, שנדחק הצידה בשבוע האחרון בצל העימות הישיר מול איראן, יתקיים לדרישת שרי המחנה הממלכתי בני גנץ וגדי איזנקוט. קבינט המלחמה היה צריך להתכנס כבר ביום חמישי, אך בסופו של דבר לא הוצא זימון לחברי הפורום המצומצם - כנראה בשל ההיערכות לתקיפה המיוחסת לישראל באיראן בלילה שבין חמישי לשישי.
"משאירים כיסא ריק לאיתי": מחאות למען שחרור החטופים, לפני ליל הסדר
(צילום: satview)

2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בני גנץ, גדי איזנקוט
בנימין נתניהו, בני גנץ, גדי איזנקוט
גנץ ואיזנקוט דרשו, נתניהו מכנס את הקבינט לדון בסוגיית החטופים - לראשונה זה 12 ימים
(צילום: מרים אלסטר, יואב דודקביץ')
גנץ ואיזנקוט העלו דרישה מפורשת לכנס את קבינט המלחמה כדי לדון בדרכים נוספות ויצירתיות כדי לשבור את המבוי הסתום סביב עסקה. בימים האחרונים נתניהו התמהמה אך כעת החליט לכנס את הקבינט כאמור. גורם מדיני בכיר הודה כי "יש מבוי סתום ומנסים לצאת ממנו".
לדבריו, "בישראל מצפים ללחץ אמריקני על הקטארים, וחושבים על כל מיני מסלולים איך לשבור את המבוי הסתום ולהתניע את השיחות". הקטארים, מצידם, אמרו בשבוע שעבר כי הם "שוקלים מחדש" את תפקידם בתיווך בגלל המתקפות נגדם, ואילו האמריקנים אמרו כי דוחא היא "שחקנית בלתי ניתנת להחלפה" במגעים.
במקביל לקולות הללו מדוחא, דווח מוקדם יותר היום בעיתון הסעודי א-שרק כי "מתקיימות שיחות בין טורקיה לחמאס על העברת מטה הארגון מקטאר לטורקיה". הדיווח הזה הגיע גם ברקע פגישתם של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ומנהיג חמאס איסמעיל הנייה אתמול באיסטנבול, ושעות לאחר שדווח כי הלשכה המדינית של חמאס שוקלת לעזוב את מקום מושבה, על רקע הלחץ שמפעילה ארה"ב על המדינה להביא להסכמה על עסקת חטופים והפסקת אש.
2 צפייה בגלריה
עצרת להחזרת השבויים בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת להחזרת השבויים בכיכר החטופים בתל אביב
מחאה בכיכר החטופים בתל אביב, אמש
(צילום: יאיר שגיא)
קטאר, נזכיר, מארחת את ההנהגה הפוליטית של חמאס ובראשה איסמעיל הנייה מאז 2012 - באופן שקיבל בזמנו את ברכת ארה"ב. גורמים קטאריים ואמריקניים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי נוכחות בכירי חמאס בדוחא נעשתה לבקשת ארה"ב, והם הזהירו כי מעבר שלה למיקום אחר, כמו איראן או סוריה, יקשה על גורמים במערב ליצור עימם קשר. לדבריהם, היכולת של קטאר לתקשר עימם היא קריטית - מכיוון שבארה"ב ובאירופה מגדירים את חמאס כארגון טרור ומנועים לפיכך מליצור עימו קשר באופן ישיר.
אמש נערכה העצרת השבועית בכיכר החטופים בתל אביב, שם התכנסו אלפי בני אדם, לציון שבוע נוסף ללא 133 החטופים והחטופות שעדיין בשבי חמאס בעזה, רגע לפני ליל הסדר. בתוך כך, מטה משפחות החטופים שיגר אמש מכתב לחברי קבינט המלחמה בבקשה לפגישה דחופה. "כבר 200 ימים שכלום לא אותו דבר", כתבו.
"חג החירות לא ייחגג השנה בישראל. לפני ערב פסח, אנחנו מצפים להיפגש איתכם - אחרי חודשים ללא פגישה רשמית. אנו דורשים לשמוע מהו סדר העדיפויות חצי שנה לאחר תחילת המלחמה. המו"מ מתקיים? מתי תתקיים יציאת עזה שמדינת ישראל זקוקה לה בשביל להתחיל בתהליך השיקום והריפוי?".
גם ברחוב קפלן בתל אביב התכנסו אמש אלפים - בקריאה להחלפת הממשלה ולשחרור החטופים. רובי וחגית חן, הוריו של איתי חן, שגופתו נמצאת בשבי חמאס, פנו בנאומם לנתניהו ואמרו כי עליו "למלא את חובתו המוסרית, הערכית והיהודית להחזיר את איתי שלנו לקבורה בישראל, כגיבור כפי שהוא ראוי לה". הם התייחסו לחג הפסח שמתקרב: "עכשיו, תסתכל למשפחות החטופים ולעם ישראל בעיניים ותגיד שיש לנו סדרי עדיפויות חדשים: החטופים בראש. החטופים בראש סדר העדיפויות. אנחנו נחגוג את הפסח הזה עם כיסא ריק של איתי שלנו. לא נשב שבעה, כי איתי חטוף בעזה".
פורסם לראשונה: 22:51, 20.04.24