1 בספטמבר כבר ממש מעבר לפינה, וכשברקע עדיין שאלות קשות בנוגע למתווה שאמור לאפשר למידה רציפה חרף התפשטות הקורונה, גם שאלת החיסונים נגד הנגיף בתוך מוסדות החינוך אינה פתורה. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון כידוע מתנגדת לכך נחרצות, ולמרות זאת שר הבריאות ניצן הורוביץ הכריז היום (שישי) כי התלמידים יחוסנו במהלך הלימודים.
גם בקרב ארגוני המורים – ארגון המורים העל-יסודיים והסתדרות המורים – ניכר שיש מחלוקת בסוגיה. יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז אמר היום כי הוא תומך בחיסון ילדים בבתי הספר. המהלך, לדבריו, צריך להתבצע בהסכמה, אך ארז הוסיף כי יש לחייב את כל מי שלא מתחסן לבצע בדיקות קורונה ככל שיידרש.
3 צפייה בגלריה
 רן ארז ויפה בן דויד. מחלוקת בשאלת החיסונים גם בין ארגוני המורים
 רן ארז ויפה בן דויד. מחלוקת בשאלת החיסונים גם בין ארגוני המורים
רן ארז ויפה בן דויד. מחלוקת בשאלת החיסונים גם בין ארגוני המורים
(צילום: רויטרס, הדר יואביאן, משה מזרחי)
"צריך את הסכמת ההורים למתן חיסונים בבתי הספר ולא המורים, שכן לא המורים נותנים את החיסון אלא אנשי הרפואה. אני מסכים לחייב בדיקות למי שלא מחוסן", אמר ארז.
מנגד, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד אמרה בשיחה עם ynet כי היא מסכימה עם שרת החינוך שאשא ביטון בסוגיה, וכי "החיסונים צריכים להתבצע על ידי צוותי רפואה מחוץ לשעות הלימודים. צריך להשאיר את בית הספר נקי מהוויכוח הזה".
3 צפייה בגלריה
בית הספר ענבלים
בית הספר ענבלים
תלמידים עם מסכות במודיעין. 1 בספטמבר מתקרב, שאלות רבות פתוחות
(צילום: יריב כץ )
לדברי בן דויד, "לא נסכים שמנהלים ומורים ייקחו אחריות על חיסוני התלמידים ולא ניתן להם לעמוד בין הורים שבעד או הורים שנגד, ודאי שלא לגרום לילדים בכיתה תחושה של בעיה. צריך לשמור עליהם מחוץ לשאלה הזאת".
אז מה ההצעה של בן דויד לפתרון המחלוקת? לדבריה, יש לאפשר חיסונים בבתי הספר, אך רק מחוץ לשעות הלימודים ובאמצעות צוותי רפואה מוסמכים, "כך שכל הורה שירצה ללוות את הילד שלו יוכל לעשות זאת".
מוקדם יותר, כאמור, התייחס שר הבריאות ניצן הורוביץ לשאלת החיסונים בבת הספר. "אנחנו בשעת חירום וצריך כל מאמץ בכל מקום שאנחנו יכולים", אמר הורוביץ כשקיבל את מנת החיסון השלישית בבית החולים מאיר בכפר סבא. "כל ראש רשות או מוסד שירצה - יקבל ניידת".
השר הורוביץ: "נחסן גם בבתי הספר, זו שעת חירום"
(צילום: אריק מרמור)

דבריו של הורוביץ הבוקר הגיעו יממה לאחר שב-ynet פורסם כי הוא נחוש בדעתו להכנסת החיסונים נגד קורונה לבתי הספר, כמו חיסונים אחרים שניתנים בשטחם. הורוביץ טוען כי הסמכות להחליט בנושא נתונה בידיו, וגורם במשרד החינוך אמר ל-ynet כי אף שהשרה שאשא ביטון יכולה להמשיך להביע את התנגדותה לנושא, היא יודעת היטב שההחלטה לא נתונה בידה.
גם מנכ"ל הבריאות, פרופ' נחמן אש, נדרש לסוגיה בתדרוך לתקשורת שערך אתמול: "אנחנו צריכים להגיע לשיעור מתחסנים גבוה, ומכאן שחשוב לחסן את כל האוכלוסיות. ככל שנגיע לשנת הלימודים ויתחילו הלימודים, אני חושב שגם בבית הספר ניתן לעשות זאת. כרגע הנחיית משרד החינוך היא לא לחסן בזמן הלימודים, אך אין התנגדות לחיסון בשטח בית הספר. אני מקווה שנוכל לחסן את האוכלוסייה הזו ותהיה היענות. בהמשך, ככל שנידרש ונראה בכך משהו יעיל, נצטרך לסכם על האפשרות של לחסן גם בבתי הספר".
ד"ר עדי ניב-יגודה, מומחה למדיניות בריאות וחבר בקבינט המומחים הסביר כי "מי שאחראי על שירותי הבריאות לתלמידי ישראל הוא משרד הבריאות, ובכלל זאת גם על תוכנית החיסונים בבתי הספר. זו פעילות שנעשית בשיתוף משרד החינוך ובתיאום מלא עם מנהלי בתי הספר וצוות המורים".
3 צפייה בגלריה
מתחמי חיסון הפופ-אפ
מתחמי חיסון הפופ-אפ
מחסים בני נוער בתל אביב, בחוד שעבר
(צילום: אוראל כהן)
הוא הוסיף: "ההתבטאויות של שרת החינוך שאשא ביטון על כך שביצוע פעילות החיסונים במסגרת שעות הלימודים תפגע בתלמידים מעידות על חוסר היכרות עם שיטת העבודה מזה שנים ארוכות בבתי הספר. כבר שנים ארוכות שבבתי הספר מתבצעת פעילות חיסונים ובדיקות סינון מבלי לפגוע בפעילות לימודים. תלמידים מתחסנים או נבדקים וחוזרים לכיתה. הכול נעשה בתיאום מלא עם צוות בית הספר ולכן אין פגיעה בשגרת הלימודים".
לפי נתוני משרד החינוך, לפי שעה התחסנו במנה השנייה 26.9% מכלל הילדים בני 12 עד 15, ובקרב בני 16 עד 19 התחסנו 68.3% כבר קיבלו את המנה השנייה. מאז שנת הלימודים הקודמת, חוסנו כ-80 מכלל תלמידי י"א-י"ב. אתמול שוחח ראש הממשלה נפתלי בנט עם מנכ"ל חברת פייזר אלברט בורלא, והפציר בו לזרז את ההליך הרגולטורי בארה"ב, שמנוהל על ידי ה-FDA, בנוגע לאישור מתן החיסון לילדים מתחת לגיל 12.