מירב לשם גונן, אמה של רומי (23) שנמצאת בשבי חמאס בעזה 257 ימים, תקפה היום (רביעי) בחריפות את ועדת החקירה העצמאית הבינלאומית של האו"ם, שהאשימה בין היתר דווקא את ישראל באלימות מינית במהלך המלחמה. "אני נמצאת כאן היום לא רק כאם, אלא גם כקול לנשים שעברו סבל בלתי נתפס ואשר לא מכירים בכאבן", אמרה לשם גונן. "כשגופן של נשים משמש ככלי פוליטי, כשכבודן מוטל בצד כי הן לא 'בצד הנכון', זה אות בושה לכולנו".
מירב לשם גונן במועצת זכויות האדם של האו''ם
(צילום: Permanent Mission of Israel to the United Nations in Geneva)

ועדת החקירה התכנסה במועצת זכויות האדם של האו"ם בז'נבה כדי להציג את הדוח שמאשים את ישראל בפשעי מלחמה ובפשעים נגד האנושות, ובכלל זה כאמור גם עבירות מיניות. בדרך כלל ישראל נוטה להתעלם מדיוני המועצה המוטים נגדה, אך הפעם הוחלט לנצל את זמן התגובה לדוח באמצעות נאום של אם החטופה. זו הפעם הראשונה שנציגת משפחת חטופים מדבר בדיון רשמי של האו"ם לזמן ממושך של חמש דקות.
בתחילת דבריה סיפרה לשם גונן על יום החטיפה של בתה ב-7 באוקטובר: "רומי נחטפה על-ידי מחבלי חמאס. בניסיון להימלט מידיהם הרצחניות, היא נורתה כשנסעה במכונית עם שלושה צעירים נוספים. בתור השורדת היחידה, היא נגררה באכזריות בשערה הארוך והיפה מהמכונית, לאורך הכביש. הייתי עדה למציאות הזו בזמן שדיברתי איתה בטלפון, שמעתי את חוסר האונים והתסכול שלה מבלי שיכולתי לעזור לילדונת שלי".
בהמשך דבריה התייחסה אמה של החטופה להתעלמות של הדוח מהאלימות המינית כלפי נשים בשבי חמאס: "מאז 7 באוקטובר העולם מתמודד עם המציאות העגומה של האלימות המינית שהתרחשה ביום הפיגוע ובמהלך השבי. עם זאת, למרות עדויות מחרידות של ניצולים, דוח מקיף מאת הנציגה המיוחדת של מזכ"ל האו"ם בנושא אלימות מינית בעימותים מזוינים, הגברת פרמילה פאטן, והאשמות של אלימות מינית ואונס בבתי דין בינלאומיים, הדוח של ועדת החקירה לא התייחס להאשמות הללו כראוי.
"הדוח האחרון של ועדת החקירה ממעיט בחשיבות חומרת האלימות המינית שחוות נשים בשבי על-ידי הפחתת סבלן ל'מצעד נשים כפרסים' בלבד. הפישוט והיחס מזלזל לסבלן, אינו רק חוסר רגישות עמוק אלא גם מעידים על בעיה רחבה יותר: חוסר נכונות להתעמת עם אמיתות לא נוחות והחלטה מזעזעת להסיט את המבט ולא להושיט יד לסייע לחסרי האונים".
לשם גונן אמרה עוד: "חטופות משוחררות כמו עמית סוסנה, אגם גולדשטיין אלמוג ואביבה סגל, שיתפו באומץ את שעברו. העדויות שלהן ממקור ראשון היו צריכות להיות בסיס לחקירה ואישור להתרחשותם. במקום זאת, בדוח התעלמו מדבריהן. אסור לקהילה הבינלאומית לאפשר לשיקולים פוליטיים לעקוף את ערכי הליבה האנושיים שלנו.
"יש להפנות אנרגיה ומשאבים להבטחת שחרור החטופים ושיקום הקורבנות. אנו חייבים לכל החטופים שעדיין מוחזקים בידי מחבלי חמאס בעזה לעשות כל שביכולתנו כדי לשחרר אותם מיד. אני חייבת את זה לרומי - וכך גם הקהילה הבינלאומית. לרומי יש אב, שתי אחיות ושני אחים שהקדישו את כל חייהם ב-257 הימים האחרונים לשחרורה. זה נכון לכל 120 החטופים שעדיין מוחזקים כבני ערובה על ידי חמאס בעזה, ללא כל מידע הולם על תנאיהם, בריאותם ומצבם".
1 צפייה בגלריה
מירב לשם גונן
מירב לשם גונן
מירב לשם גונן במועצת זכויות האדם של האו"ם
(צילום: Permanent Mission of Israel to the United Nations in Geneva)
אם החטופה הוסיפה: "היעלמויות כפויות של חטופים על-ידי חמאס מהוות יחס אכזרי ולא אנושי הן כלפי החטופים והן כלפי בני משפחתם - מהמציאות הזו הייתה התעלמות מוחלטת על-ידי ועדת החקירה. אני זוכרת את השיחה האחרונה מרומי באותו בוקר גורלי - היא הייתה מבועתת, והרגשתי חסרת אונים לחלוטין כשהקשבתי לסבלה. ילדות בנות 23 לא צריכות להיות חטופות. אף אחד לא צריך.
"אנחנו צריכים להיות באותו צד - הצד שנלחם בלקיחת חטופים, אל לנו לעולם להתיר שימוש בנשים צעירות ככלי למסחר. אני מקווה שרומי שלי עדיין מאמינה בעולם החופשי, עדיין מאמינה בנו, ועדיין מאמינה שיחד נביא לסיומו של הסיוט שבו היא נמצאת. אני מאמינה שאנחנו יכולים לעשות יותר עבורם. אנחנו יכולים לעשות טוב יותר עבורם. החטופים צריכים אותנו, העולם צריך אותם. בבקשה עזרו לי לחבק את בתי שוב".
בדיון במועצה נאמה גם אשלי וקסמן בקשי, בת דודתה של התצפיתנית החטופה אגם ברגר. בדבריה אמרה כי "דוח ועדת החקירה מתעלם לחלוטין ממציאותה של אגם. כשמתעלמים מהאלימות המינית בשבי, ההגנות שהחוק הבינלאומי מניח שהוא מעניק לנשים - נרמסות לחלוטין". עוד אמרה כי "כולנו צריכים להיות מודאגים מהנורמליזציה של לקיחת בני ערובה ואונס. מועצת זכויות האדם נתונה לאמון בהגנה על זכויות הנשים, ודוח זה אינו משקף ערכים אלה".
וקסמן בקשי הוסיפה: "אם זה היה ילדכם שנחטף על ידי מחבלים, לעולם לא הייתם מאשרים דוח זה. זו המציאות שלנו. בשם בת דודתי התינוקת, שבוודאי לא יכולה להישמע היום, אני מתחננת בפניכם לדחות את הדוח".