המדינה ביקשה אמש (יום רביעי) הארכה של יום אחד בהגשת תשובתה לעניין הפטור מגיוס לחרדים - אך טיוטה שהודלפה חושפת את עמדתה הצפויה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שלפיה מ-1 באפריל לא תהיה ברירה לממשלה אלא לגייס חרדים. עם זאת, בעוד בימים האחרונים הייתה תחושה ששעון החול של הממשלה הולך ואוזל - שכן משמעות הדבר היא הפסקת התמיכה הכלכלית בישיבות עבור תלמידים שלא יתגייסו - בפועל, תשובת היועמ"שית עשויה לקנות לממשלה זמן נוסף.
נסביר: היועמ"שית הבהירה בטיוטה כי על אף שרשויות הגיוס יצטרכו לפעול לגייס בני ישיבות, ולממשלה לא תהיה סמכות להמשיך ולהעביר כספי תמיכות למוסדות עבור תלמידים שיהיו חייבים בגיוס, יש מקום לאפשר "תקופת היערכות קצרה בלבד, כהוראת מעבר". לפי היועמ"שית, התקופה הזו אמורה להסתיים בתום שנת הלימודים הנוכחית. במהלכה, לדבריה, ניתן יהיה להמשיך במתן התמיכות "בשים לב לצורך בהיערכות המוסדות הנתמכים והתלמידים הלומדים בהם למצב הדברים החדש".
2 צפייה בגלריה
היועמ"שית וחרדים בתור בלשכת הגיוס. בטיוטת העמדה שלה קבעה - צריך לגייס בני ישיבות החל מ-1 באפריל
היועמ"שית וחרדים בתור בלשכת הגיוס. בטיוטת העמדה שלה קבעה - צריך לגייס בני ישיבות החל מ-1 באפריל
היועמ"שית וחרדים בתור בלשכת הגיוס. בטיוטת העמדה שלה קבעה - צריך לגייס בני ישיבות החל מ-1 באפריל
(צילום: יואב דודקביץ, מוטי קמחי)
עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו, מדובר בחבל הצלה אפשרי: עוד קודם לבקשת הדחייה של הממשלה הוא שקל לבקש מבג"ץ רק להותיר את תקציב הישיבות שתלמידיהן לא יתגייסו על כנו. הסיבה לכך היא שלנציגי החרדים בכנסת חשובות התמיכות הכלכליות הללו, וכל עוד הן יישארו - הדבר יקל עליהם להישאר בממשלה. בהצעתה המקורית של הממשלה, נזכיר, נקבע כי סנקציות כלכליות על מוסדות חינוך שלא יעמדו ביעדי הגיוס יחולו רק בעוד שנתיים.
היועמ"שית הסבירה את מתן תקופת ההיערכות, וציינה בטיוטה כי "שעה ששנת הלימודים בישיבות מצויה בעיצומה, ככל שיוחלט על מתן צו ביניים, יש מקום לקביעה של הוראת מעבר, שתאפשר את המשך מתן התמיכה עד לסיום שנת הלימודים הנוכחית לאותם מוסדות שבעקבות צו הביניים לא יעמדו בתנאי הסף הקבועים במבחני התמיכה למספר תלמידים מזערי במוסד נתמך, וזאת רק עבור תלמידים שבגינם ניתן לשלם תמיכות כדין".
המטרה המרכזית של הממשלה הייתה להאריך את הוראת השעה שהורתה לשר הביטחון להימנע מאכיפת החובה לגייס תלמידי ישיבות, חרף פקיעת חוק הגיוס הקודם ביולי אשתקד. אותה הוראת שעה מסתיימת בסוף החודש הנוכחי, כלומר בעוד ימים אחדים, ובלי החלטה חדשה תיאלץ הממשלה לגייס את תלמידי הישיבות.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
נתניהו. עמדת היועמ"שית מעניקה לו חבל הצלה אפשרי
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
בבג"ץ תלויות עתירות נגד ההחלטה הזו - וגם נגד המשך העברת תקציבי "תמיכה" בישיבות. את אותם תקציבים שוקל כאמור נתניהו לבקש מבג"ץ להשאיר על כנם. ב-31 במרץ, בכל מקרה, פוקע הפטור הנוכחי - והחל מיום למחרת ניתן יהיה לשלוח צווי גיוס לתלמידי הישיבות.
הממשלה הייתה אמורה להגיש תשובה לבג"ץ עד חצות, ועד לרגע האחרון לא היה ברור אם תהיה נפרדת מתשובתה של היועמ"שית. בסוף, כאמור, הוחלט על בקשת דחייה ביום אחד - והוסבר כי "גורמים בכירים ביותר עוד צריכים לראות את הטיוטה הסופית". ראש הממשלה בנימין נתניהו רצה לבקש דחייה של עשרה ימים - שלה היועמ"שית התנגדה - ובהמשך שקל אם לבקש רק להותיר את תקציב הישיבות שתלמידיהן לא יתגייסו על כנו.
פורסם לראשונה: 00:03, 28.03.24