ראש המוסד דדי ברנע שב היום (שני) מדוחא, שם ניהל פגישה ארוכה עם ראש ה-CIA ביל ברנס וראש ממשלת קטאר מוחמד אל ת'אני. הפסגה, שלפי גורמים שמעורים בפרטים התנהלה באווירה חיובית מאוד, החלה ביום ראשון בשעה 20:30 בערב והסתיימה היום בשעה 13:00.
2 צפייה בגלריה
דדי ברנע ,ויליאם ברנס ראש ה CIA ,ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני
דדי ברנע ,ויליאם ברנס ראש ה CIA ,ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני
הצדדים דנו במתווה אחוד המשלב הצעות קודמות לצד ההתפתחויות באזור
(צילום:יריב כץ, Menahem KAHANA / AFP, AFP, AP)
מלשכת ראש הממשלה נמסר, בשם המוסד, כי בפגישה דנו הצדדים במתווה חדש אחוד המשלב בין הצעות קודמות, ולוקח בחשבון גם את הסוגיות המרכזיות וההתפתחויות האחרונות באזור. עוד נמסר בהודעה הרשמית כי "בימים הקרובים יימשכו הדיונים בין המתווכות ומול חמאס, לבחינת היתכנות שיחות והמשך ניסיון לקדם עסקה".
למעשה, במהלך הפסגה דנו הצדדים בשאלה איך מתחילים להתניע עסקה. המצרים הציעו עסקה קטנה של 48 שעות הפסקת אש, שבהן ישוחררו ארבעה חטופים וישראל תשחרר אסירים מבתי הכלא. גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס הערב להצעה המצרית, ואמר: "אני הולך לעקוב אחרי זה בקו מאובטח. אנחנו צריכים הפסקת אש. המלחמה הזו צריכה להסתיים במשא ומתן הזה".
המתווה שעליו דיברו בדוחא לוקח בחשבון את היוזמה המצרית - אבל הוא יותר רחב, הן מבחינת מספר החטופים שישוחררו והן במשך הפסקת האש. כלומר, מדברים על התחלה של עסקה - אבל רחבה יותר.
בימים הקרובים המתווכות, קטאר ומצרים, צפויות לדבר עם חמאס ולהציג לו את המתווה המדובר. עד כה לא התקבלה שום תגובה מארגון הטרור, לחיוב או לשלילה, וכן נלקחת בחשבון האפשרות שחמאס יגיד שמבחינתו זה נון-סטארטר, ושהוא לא מוכן ללכת לעסקה חדשה ומתעקש על דרישותיו הבסיסיות: הפסקת המלחמה ונסיגה ישראלית מלאה, כולל ציר פילדלפי ומעבר רפיח.
2 צפייה בגלריה
חליל אל-חיה
חליל אל-חיה
המתווכות ינסו לקבל מארגון הטרור מנדט לקדם שיחות קירבה. בכיר חמאס חליל אל-חיה
(צילום: Khalil Hamra, AP)
במהלך השיחות של המתווכות עם חמאס הן ינסו לקבל ממנו מנדט להתקדם לשיחות קירבה של צוותי המו"מ. אותן שיחות, אם יצאו לפועל, יתקיימו בדוחא ובקהיר, ובמהלכן ידלגו המתווכים בין החדרים שבהם יֵשבו הישראלים וחמאס.
גורם ישראלי הסביר כי רק לאחר שהמתווכות ישוחחו עם חמאס ניתן יהיה לדעת אם יש יסוד להתקדמות. "לא דובר על התנעה של עסקת 'כולם תמורת כולם', מדובר על יוזמה מורחבת, שיש בה חלק ראשון שנועד להביא אותנו בעתיד הקרוב לעסקה רחבה", אמר.
בתוך כך, בצל ההסלמה בזירה הצפונית, האמריקנים והקטארים מנסים להכניס לעסקה גם דיון על הפסקת אש בלבנון, בין היתר על מנת להפעיל לחץ לעבר עסקת חטופים. למעשה, אם חמאס יסרב לעסקה, הפסקת אש בלבנון תהווה מנוף לחץ על ארגון הטרור מעזה. עמוס הוכשטיין, שליחו של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן, יגיע בשבוע הבא פעם נוספת לישראל על מנת לדון בסוגיית הפסקת האש.
גורמים שמעורים בפרטים אמרו כי לאמריקנים יש אינטרס לסגור את האירוע של לבנון ואיראן ביחד - ולקשור את זה לעסקת חטופים. הגורמים ציינו כי חמאס סבור שאין שינוי בעמדה הישראלית, ולכן אין התקדמות מצידו. לדבריהם, אם תהיה התקדמות מצד ישראל - אולי יהיה שינוי גם מבחינת חמאס.