בלב קייב המופגזת: ריאיון עם זיו קורן ורונן ברגמן
(צילום: נויל האריס)

אמש החדיר פיצוץ אדיר הרעיד את קייב. עוד פיצוץ. הבוקר זה שוב קרה, כשבניין בן 16 קומות נפגע מטיל. ואלו לא הפיצוצים היחידים. הדממה המחשידה שעוטפת את הבירה האוקראינית בימים האחרונים, כשיותר ממחצית מתושביה כבר ברחו, מופרת מדי פעם על ידי קולות של סירנות.
שלשום בלילה הטילו הרשויות עוצר של 35 שעות, עד הבוקר. אין יוצא ואין בא. העיר סגורה ותושביה מצווים להיות ספונים בבתים. מי שאין לו סיבה מצוינת לצאת החוצה, ובעל האישורים, השלטים או מדים, חייב להישאר מאחורי דלתות נעולות. מי שיימצא בחוץ בלי סיבה טובה עלול להיתפס כאויב — על כל המשתמע מכך.
לא עוזבים את העיר: הישראלים שנשארו בקייב
(צילום: נויל האריס)

5 צפייה בגלריה
עוצר בקייב, אוקראינה
עוצר בקייב, אוקראינה
העוצר בקייב. לא לוקחים סיכונים
(צילום: זיו קורן)
5 צפייה בגלריה
עוצר בקייב, אוקראינה
עוצר בקייב, אוקראינה
(צילום: זיו קורן)
הממשלה בקייב לא לוקחת סיכונים: העוצר נועד לסייע לה לתפוס מסתננים ומתנקשים מטעמו של פוטין. אדם הקשור לצוות האבטחה של הנשיא זלנסקי סיפר לנו כי יש בידיהם מידע קונקרטי על המשך הניסיונות של מוסקבה לפגוע במנהיג האוקראיני או במשפחתו. ארה"ב סיפקה לזלנסקי מערכות קשר מוצפנות כדי שיוכל לנהל את המדינה בחופשיות ובביטחון יחסי, אך האוקראינים עדיין חושדים במרגלים או באמצעים אלקטרוניים שבהם יכולים הרוסים לאתר את המנהיג הפופולרי.
"האוקראינים עצבנים", אמר איש עסקים ישראלי שפועל שנים רבות במדינה. "אסור להתעסק איתם, הם עוד עלולים לפתוח באש". ישראלי אחר שפנינו אליו שידר את אותה הזהירות: הוא סירב לבקשתנו לרתום את רכבו, הפועל להובלת סיוע ומזון עם אישורי תנועה, לטובת העבודה העיתונאית שלנו. החשש: התנגשות קשה עם המקומיים.
נראה כי החשש ממסתננים, מחבלים ומתנקשים היו רק סיבה אחת לעוצר. ייתכן שראשי המדינה והעירייה קיבלו מידע מודיעיני לפיו צפויה מתקפה רוסית אדירה. "17 שעות של אש כבדה", כפי שהזהיר אחד מדוברי השלטון. לכן העוצר נועד גם לגרום לכמה שיותר תושבים להישאר בבית במקרה שתחל לפתע ההפגזה הכבדה.
5 צפייה בגלריה
עוצר בקייב, אוקראינה
עוצר בקייב, אוקראינה
(צילום: זיו קורן)
העובדה כי הרחובות היו אתמול ריקים ושקט מוחלט שרר בעיר הדגישה עוד יותר את שני סוגי הרעשים היחידים שנשמעו וקרעו את הדממה: הסירנות והפיצוצים. סדרות של פיצוצים וירי מקלעים ליווה את כל מי שנמצא בעיר ביממה האחרונה, כמן תזכורת למה שעומד בקרוב להגיע.
האווירה בקייב, כפי שמצטיירת מבית המלון שבו אנו מתאחסנים ומשיחות עם התושבים המקומיים, קודרת מאוד. האזהרות האמריקניות כי פוטין מתכוון להפעיל נשק כימי נגד העיר, לא הועילו. גורם המקורב לראש העירייה ויטלי קליצ'קו הודה בפני ynet ו"ידיעות אחרונות" כי קליצ'קו נמצא בהתלבטות קשה: האם לפעול לפינוי תושבי העיר, או לאפשר להם להישאר.

אופטימיות זהירה

בריאיון הבלעדי שפרסמנו אתמול עם קליצ'קו, הוא סיפר כי "אף אחד לא רוצה לעזוב את העיר. הפעילות הזו (של הרוסים - ר"ב), התקיפות הללו, טוענות את האזרחים שלנו בהרבה יותר אנרגיה. הם כולם מבינים את המצב ולא רוצים לעזוב אלא להישאר כאן ולהגן על העיר שלהם".
אבל מתברר כי מאחורי הקלעים נחישות התושבים פחות חדה: הגורם אמר שבניגוד לגרסה הרשמית ש"רק" 50% מתושבי העיר כבר עזבו, הנתון האמיתי כנראה עומד על 70% אם לא יותר. בתוך העירייה יש כאלה הסבורים כי צריך לעודד את התושבים להישאר, ואחרים שמאמינים כי ייקל על המערכת האזרחית והצבאית אם יהיו כמה שפחות אזרחים שעלולים להיפגע אם וכאשר תתחיל ההתקפה הרוסית הגדולה. מבחינת המקומיים, זו לא שאלה של האם — אלא מתי. גם הם מבינים שעבור פוטין, הכנעת קייב היא הכרחית כדי להכריע את המערכה.
5 צפייה בגלריה
ויטלי קליצ'קו ראש העיר קייב
ויטלי קליצ'קו ראש העיר קייב
ראש העיר קייב קליצ'קו. הדעות בעירייה חלוקות לגבי התושבים
(צילום: זיו קורן)
אתמול היו גם חדשות מעט מעודדות עבור תושבי קייב בצל העוצר והחששות מהמתקפה הרוסית: צבא אוקראינה יצא למתקפת נגד בכמה אזורים והנשיא זלנסקי הכריז כי 40% מהכוח הרוסי שנכנס למדינה יצא מכלל פעולה. גם אם המספר הזה מוגזם, הרי ברור כי הצבא של פוטין ספג מכה קשה ביותר, לא רק בגלל הרג ופציעה של אלפי חיילים, או השמדת מסוקים, מטוסים וטנקים, אלא בעיקר בגלל הפגיעה ליוקרה שלו כצבא חזק, מאורגן, ממושמע, מצוייד ויעיל. כל אלה התבררו כמוגזמים, לכל הפחות.
גם בחזית הדיפלומטית היה מקום לאופטימיות זהירה: מהצהרות של פוטין, שר החוץ לברוב ושל הנשיא זלנסקי, עולה כי נרשמה התקדמות מסוימת במשא ומתן ואפילו סוכמו בכתב כמה נושאים חשובים. משורת ההצהרות מסתמן כי שורת התחייבויות מפי גורמים אוקראינים כי הם מוותרים על רצונם להצטרף לנאט"ו מיועדת להכשיר את הקרקע לוויתור משמעותי בנושא הזה, שהיה לפחות התירוץ כלפי חוץ של פוטין לפלוש לאוקראינה.

ציר מוסקבה-טהרן

גורם ממשלתי אוקראיני בכיר סיפר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי במקביל למסלול השיחות הגלוי והמוכר בין הצדדים מתקיים מסלול נוסף, בנתיב אחר ובהשתתפות צוות שונה הכולל נציגים מכמה משרדים ממשלתיים רלוונטיים. במשא ומתן הזה הייתה התקדמות מסוימת, לרבות בניסיונות לבנות מערכת של ברית הגנה אזורית, שתעמוד במקום נאט"ו כערבות לשלומה ולשלמותה של אוקראינה.
5 צפייה בגלריה
בטהרן "רותחים" על פוטין שניסה לחבר בין הסנקציות על ארצו לבין הסכם הגרעין. חמינאי עם נשיא רוסיה
בטהרן "רותחים" על פוטין שניסה לחבר בין הסנקציות על ארצו לבין הסכם הגרעין. חמינאי עם נשיא רוסיה
בטהרן "רותחים" על פוטין שניסה לחבר בין הסנקציות על ארצו לבין הסכם הגרעין. חמינאי עם נשיא רוסיה
(צילום: EPA)
המגעים בין רוסיה ואוקראינה מגיעים כל הדרך עד לטהרן: לשירותי המודיעין של ארה"ב ובריטניה הגיע מידע מעניין לפיו בכירים בטהרן המתאווים לחתום על הסכם גרעין חדש עם המערב, "רותחים" על פוטין בגלל שניסה לחבר בין הסכם הגרעין המתגבש עם איראן לסנקציות שהטילו מדינות המערב על רוסיה, מה שבעצם הביא לדחיית החתימה על ההסכם, על אף שהוא למעשה כבר גמור ומנוסח.
גורם בריטי סבור כי ישנה אפשרות לחיבור בין הסכם הפסקת אש או אפילו סיום פעולות האיבה באוקראינה ונסיגת הכוחות הרוסים לבין חתימה על הסכם הגרעין עם איראן. חיבור כזה עשוי להקל על ארה"ב להסכים לפשרה בין פוטין וזלנסקי — אפילו אם זו תכלול ויתורים אוקראינים ותביא לביטול הסנקציות שהוטלו על פוטין.