גנבים חתכו את גדר הגבול ממצרים ופרצו ליישוב סמוך

פריצה ביישוב צמוד גדר סמוך לגבול עם מצרים מעוררת תחושות קשות של הפקרות בקרב התושבים. שלשום (שישי) בבוקר גילו אורחים של אחת המשפחות ביישוב קדש ברנע שבפתחת ניצנה ששני טרקטרונים שלהם נעלמו. מדובר בכלים בשווי של עשרות אלפי שקלים - אבל לא הגניבה היא שהטרידה אותם ואת המארחים שלהם, אלא העובדה שהגנבים פרצו ליישוב לאחר שחתכו את הגדר, המרוחקת כמה מאות מטרים ספורים מהגבול עם מצרים.
מה שמטריד אפילו עוד יותר היה העובדה שאיש לא הבחין בגנבים שנכנסו בלילה ליישוב שבמועצת רמת נגב, התהלכו בו וגנבו שני כלי רכב כמעט באין מפריע. "זה היה יכול להיות מחבלים", אומרים התושבים המודאגים. תחושת ההפקרות מתעצמת נוכח העובדה כי באזור, באחד היישובים האחרים, חדרו בדואים לבית של אחת המשפחות. אחד מהם, נער בן 17, תקף מינית ילדה בת 10 בפרשה שטלטלה את הנגב - והחודש נידון לחמש שנות מאסר בפועל בלבד.
3 צפייה בגלריה
הגדר שנפרצה בישוב
הגדר שנפרצה בישוב
הגדר שנפרצה בגבול עם מצרים. מערכת התרעה - אין
3 צפייה בגלריה
הגדר שנפרצה בישוב
הגדר שנפרצה בישוב
"פשוט הפקירו אותנו"
במוצאי שבת יצאו תושבי האזור והקימו מחסומים מאולתרים בכניסה ליישובים. תושב פתחת ניצנה אמר כי "זה נס שלא היה אירוע פח"ע. הפורצים כנראה הסתובבו במושב שלנו כמה שעות - ואף אחד לא ידע. לא הצבא, לא כיתת הכוננות, אף אחד. אחרי שכוחות הצבא הגיעו היה יחס מזלזל. מאז הדיווח הראשוני, לאחר שזיהינו את חיתוך הגדר, ועד הגעת כוחות משטרה וצבא עבר 40 דקות".
יש לציין כי בקדש ברנע הושקעו על ידי משרד הביטחון יחד עם פיקוד דרום, פיקוד העורף והמועצה, מאות אלפי שקלים במיגון והצטיידות. ביישוב, כמה מאות מטרים ספורים מהגבול עם מצרים, אמנם יש גדר - אך אין מערכת התרעה. "חשוב להבין שחיתוך הגדר נעשה בצד של הגבול. כלומר, אם אלה היו מחבלים זה היה הצד שממנו היו חודרים".
"פשוט הפקירו אותנו. אמרו לי בצבא שפשוט לא הסתכלו עלינו כי מה שמעניין אותם זה הגבול. כולם מזועזעים ברמות שאי-אפשר להסביר. יש ילדים שמפחדים להסתובב בחוץ, וזו תחושה שרק מתגברת. יש פה בלגן אחד גדול. זו חציית קו אדום - יישוב על הגבול הופקר". ביישוב, נציין, התנגדו לנוכחות קבועה של חיילים בשטח, וכעת בודקים נקודתית את האירוע המדובר.
אסף עונר, תושב הצפון, שהגיע לקדש ברנע עם בנו וחבריו לטיול טרקטורונים לפני גיוס, חש שתגובת הצבא הייתה איטית יחסית לאיום הביטחוני: "פרצו ליישוב צמוד גדר, חתכו את הגדר והצבא פשוט לא הגיב ולא עשה שום דבר. ברקע בלילות יש קולות ירי. חיתוך של גדר זה דבר שצריך להקפיץ את כולם ולא היה כלום. בבוקר שישי גילינו את הגניבה ואת הגדר שנחתכה סמוך לגבול עם מצרים. התקשרנו למשטרה שהגיעה וטיפלה בתלונה, אבל הצבא הגיע רק אחרי כשעה".
3 צפייה בגלריה
שני התושבים שהטרקטורונים שלהם נגנבו
שני התושבים שהטרקטורונים שלהם נגנבו
תושבי הצפון שהגיעו ליישוב - הטרקטורונים שלהם נגנבו. "אלה היו יכולים להיות מחבלים"
"מבחינתם חיתוך גדר של יישוב צמוד גדר הוא לא אירוע ביטחוני. באותה מידה היו יכולים להיכנס מחבלים ולשחוט משפחה שלמה. פשוט לא התייחסו לזה, כאילו כלום. כל התושבים על הרגליים, הם מרגישים כאילו נטשו אותם. זה ביזיון שלא ברא השטן. הגבולות שלנו פשוט מופקרים. אם חס ושלום זה היה אירוע פח"עי היו יכולים לקצור חצי יישוב".
רבש"ץ היישוב ענן שיאון ביקש להרגיע את הרוחות והסביר כי היחס של הצבא לאירוע הוא תוצאה של העובדה שכמעט מיד הבינו כי מדובר באירוע פלילי ולא ביטחוני. הגנבים ככל הנראה עקבו אחר המשפחה עוד קודם לכן: "כמה משפחות מהצפון הגיעו להתארח אצל חברים, שהגיעו עם טרקטורונים. ככל הנראה עקבו אחריהם במהלך הנסיעה, וגילו שנכנסו למושב. גנבים הגיעו וחתכו את הגדר, שהיא גדר ביטחונית, וגנבו שני כלי רכב. אנחנו יישוב צמוד גדר, זו גדר ביטחונית שמיועדת בעיקר נגד מחבלים".
"בעצם, במקרה הזה לא הצלחנו לגלות את זה בזמן אמיתי. ברגע שפורצים גדר כזו יורים כדי להרוג. מבחינתנו זה כמו פיגוע. העובדה שבסוף זה היה 'רק' גנבים לא הופכת את הנושא לפחות חמור", הדגיש, "הובהר כי מדובר בפריצה לצורך גניבה ולצבא אין סמכויות. התיק מתנהל אצל המשטרה ולא הצבא. מדובר באירוע של פשע. צריך להבין שאין 100% הגנה. צה"ל פרוש על פני קילומטרים עם כוח אדם מצומצם. יש הבדל בין פשיעה פלילית לפח"ע, למרות שמול הגבול הכול מיטשטש".
ראש המועצה האזורית רמת הנגב, ערן דורון, אמר ברקע הצבת המחסומים על ידי תושבים מאזור פתחת ניצנה כי "התרחיש המטריד שממנו אנו חוששים מתקרב בצעדי ענק. התושבים, שבאו להתיישב כאן ולעשות חקלאות וציונות, הם מלח הארץ ודרישתם לביטחון אישי וכלכלי מוצדקת. על אף תגבורת הכוחות של המשטרה בעשרת הימים האחרונים, אנו רחוקים מאוד מפתרון לבעיה החמורה. בנוסף, תמוה מאד בעיני מדוע המשטרה משתהה עם גיוסם בהתנדבות של האזרחים שפנו על מנת לסייע לכוחות באופן מוסדר. אין אנו יכולים לישון בשקט כשאנשים מחליטים לקחת את החוק לידיים וכל הגורמים הרלוונטיים חייבים להתערב עכשיו בכדי להחזיר את המשילות והסדר לאזור".
מתן צורי השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 22:31, 19.11.22