ארבע מפלגות הימין-מרכז בהולנד הגיעו היום (ד') להסכמות בנוגע להקמת הממשלה החדשה, כפי שהצהיר הבוקר מנהיג הימין הקיצוני שניצח בבחירות בהולנד, חירט וילדרס. הממשלה צפויה לקום בקרוב, אך וילדרס לא יעמוד בראשה, בשל התנגדות עיקשת של המפלגות האחרות, שאילצה את הצדדים להגיע לפשרה משותפת על מועמד אחר שיוסכם ביניהם.
2 צפייה בגלריה
חירט וילדס חרט וילדרס הולנד
חירט וילדס חרט וילדרס הולנד
וילדרס. מפלגתו תהיה לראשונה חלק מהממשלה
(צילום: REUTERS/Piroschka van de Wouw)
בתום ימים ארוכים של מו"מ אינטנסיבי, יצא וילדרס אל התקשורת בהאג היום אחרי הצהריים, והכריז: "זהו יום היסטורי. הגענו להסכם במסגרת המו"מ. דיברנו גם על תפקיד ראש הממשלה, ונחדש את הדיונים הללו במועד מאוחר יותר. כרגע איני יכול להוסיף". כעת, צריכות כל המפלגות החתומות על ההסכם לאשר אותו כדי שהוא ייכנס לתוקף. כל מנהיגי המפלגות בירכו על ההסכם.
לצד מפלגתו של וילדרס, "המפלגה למען החירות", שלראשונה תהיה חלק מהממשלה בהולנד, שותפות בהסכם גם מפלגת "החוזה החברתי החדש" בהנהגת פיטר אומציחט, "מפלגת העם למען חופש ודמוקרטיה" בהובלת דילן ישילגוז, יורשתו של ראש הממשלה מארק רוטה בראשות המפלגה, ומפלגת החקלאים בהובלת קרוליין וואן דר פלאס.
בין הצעדים שהובילו להתקדמות במו"מ לקראת חתימה על ההסכם בשבועות האחרונים, הייתה גם הודעתו של וילדרס בחודש מרץ האחרון כי החליט לוותר על תפקיד ראש הממשלה כדי להקל על האפשרות להגיע להסכם שיאפשר הקמת ממשלת ימין-מרכז חדשה. וילדרס בן ה-60 הוא כיום ותיק הפוליטיקאים בהולנד, ועל פניו, ההישג האדיר של מפלגתו בבחירות בנובמבר אמור היה להעניק לו את ראשות הממשלה.
העובדה שהוא הסכים לוותר לבסוף על התפקיד מעידה גם על בגרות פוליטית ועל גישה פרגמטית יותר, כזו שתסייע לו בפעם הראשונה להפוך לחלק חשוב ממקבלי ההחלטות במדינה, לאחר שנים ארוכות של ישיבה באופוזיציה וביקורת נחרצת מבחוץ. במהלך החודשים הארוכים של המו״מ נראה היה שווילדרס ממתן את התבטאויותיו החריפות, ואף משך הצעות חוק מעוררות מחלוקת.
2 צפייה בגלריה
מצביעים בקלפי בהאג. בפני הממשלה החדשה ניצבים לא מעט אתגרים
מצביעים בקלפי בהאג. בפני הממשלה החדשה ניצבים לא מעט אתגרים
מצביעים בקלפי בהאג. בפני הממשלה החדשה ניצבים לא מעט אתגרים
(צילום: AFP)
למרות שהסקרים אחרונים מלמדים שלו היו נערכות הבחירות היום, מפלגתו הייתה מתחזקת אף יותר, וילדרס שאף לנסות ולמצות את המו"מ הארוך בדרך להקמת ממשלה, והצליח בכך. לפי הדיווחים בהולנד, המסתמכים על מקורות בהאג, המועמד המוביל לעמוד בראשות הממשלה הוא רונלד פלסטרק בן ה-67 - מדען, יזם ופוליטיקאי ממפלגת העבודה ההולנדית בעבר, שבמסגרתה כיהן כשר הפנים ושר החינוך והתרבות.
פלסטרק הוא מומחה לגנטיקה מולקולרית, וגם יזם עסקי. בנובמבר 2023 הוא מונה לתפקיד רכז המו"מ הקואליציוני – תפקיד מסורתי חשוב בפוליטיקה ההולנדית, שמרכז ומנווט את המגעים בין המפלגות השונות.
פלסטרק הוא ככל הנראה המועמד שכל המפלגות החברות בקואליציה המתגבשת, ובראשן מפלגתו של ווילדרס, הסכימו לקבל את מנהיגותו. על סדר יומה של הממשלה החדשה שתקום ניצבים לא מעט אתגרים: משבר סוגיית קליטת פליטים ומהגרים, משבר הדיור הקשה ויוקר המחייה, המצב הכלכלי וסוגיות הקשורות למצב החקלאים במדינה בעקבות הצורך להתמודד עם תקנות איכות הסביבה שמציב האיחוד האירופי.
צריך להמתין ולראות כמה זמן תוכל קואליציה שכזו לשרוד, בנסיבות מאוד מורכבות, כשראש המפלגה הגדולה ביותר בה הוא אינו ראש הממשלה. זהו בהחלט סוג של ניסוי פוליטי, שסיכויי הצלחתו אינם בטוחים כלל וכלל.