חלק מהשיחה בין הבעלים לבכיר במפעל

בין רעש המכבשים ומכונות עיבוד המתכת, שיחת היום במפעל טכנולוגיית להבים BTI בנהריה ותפן עסקה בהקלטות שנחשפו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", בהן בכיר בחברה מארה"ב מודה לכאורה כי העלה מחירים מול לקוחות כדי לגרום להם להפסיק לרכוש את להבי מנועי המטוסים שמיוצרים במפעל.
"אני לא רוצה להרוס את שמי ואני מרגיש שהם שמים אותי במקום לא נוח מול הלקוחות, במקום לומר להם את האמת: שאנחנו לא מעוניינים יותר למכור להם", נשמע הבכיר בהקלטה. 960 העובדים העומדים כעת בפני פיטורים מבינים כעת שתחושותיהם בשנים האחרונות היו מבוססות, אחרי ששמעו את הבכיר מודה במאמצי החברה להרחיק לקוחות, במקביל לטענותיהם כי הונחו לפסול כמויות עצומות של להבים - מהלכים שככל הנראה הובילו לקריסתו הכלכלית של המפעל.
2 צפייה בגלריה
עובדי מפעל להבים
עובדי מפעל להבים
פרידי דיצי, שאקור מחמוד ושומרי מינהל, עובדי המפעל. "דאגו להכין תירוצים כדי שלא יגידו שסוגרים אותנו סתם"
(צילום: יאיר קראוס)
2 צפייה בגלריה
הפגנת העובדים במפעל בנהריה
הפגנת העובדים במפעל בנהריה
960 עובדים עומדים בפני פיטורים. הפגנה בכניסה למפעל, בשבוע שעבר
(צילום: שרון צור)
בחברת פראט אנד ויטני הכחישו אתמול את הטענות במכתב לעובדים. "ההחלטה על סיום פעילות להבי הקומפרסור במפעל ב-2025 התקבלה משיקולים עסקיים ענייניים בלבד, שפורטו בהודעה שמסרנו לכם בשבוע שעבר", נכתב. "הטענה לפיה גרמנו במכוון הפסדים למפעל חסרת בסיס, והחברה מחויבת למחירים שמצוינים בהסכמים ארוכי הטווח, שלא השתנו".
"פתאום אנחנו מבינים למה אין עבודה ולקוחות בורחים", אומר פרדי דיצי (63), שעובד במפעל כמעט 25 שנה. "זה נראה כאילו הם דאגו להכין תירוצים כדי שלא יגידו שסוגרים אותנו סתם". חברו שומרי מינהל (39) מהכפר כסרא סמיע בגליל מסביר כי "הם לא רוצים שחברות אחרות יתחרו איתם ולכן לא רוצים למכור להן. הם רוצים להשתלט על כל התחום הזה".
"בזמן המנכ"ל הקודם לא היו פסילות", אומר שאקור מחמוד (51) מכסרא סמיע, גם הוא עובד במפעל כבר 25 שנה. "היום פוסלים להבים טובים כדי להראות שהמפעל מפסיד". לדבריו, העובדים נדהמו כשראו שהכניסו מצלמות לפסי הייצור הסודיים. "לנו אסור בשום אופן לצלם בפנים", הוא אומר. "הם היו באים ומצלמים את כל תהליך העבודה שלנו, ומעבירים לארה"ב".
פריד סעיד, יו"ר ועד העובדים במפעל, אומר כי להקלטה יש משמעות אחת. "רימו אותנו וקיוו שלא נשים לב. מהיום שקנו את המפעל הם סימנו את היום שיסגרו אותו. רק ביום חמישי שעבר קלטנו עובדים חדשים, וביום ראשון הודיעו על סגירת המפעל".
אתמול כינס יו"ר ועדת הכספים בכנסת, ח"כ משה גפני, דיון ראשון בסוגיה, ואמר כי ימשיך לעקוב אחרי התקדמות המאבק נגד סגירת המפעל. בסוף הדיון פנה לבעלי החברה: "נעשה כל מאמץ כדי שתישארו. ואם אתם עוזבים, אז תמכרו לחברה ישראלית כדי שהעובדים לא ייפגעו".
סיגל שאלתיאל, ראש המועצה התעשייתית תפן שבשטחה פועל אחד ממתחמי הייצור של המפעל, אמרה על ההקלטה שנחשפה כי "בכל יום שעובר מגלים עוד נתונים ועוד גרסאות. בסוף הכל מתחבר לכך שהם עשו צעדים בכמה חזיתות כדי להגיע למצב שיצדיק את סגירת המפעל. אם זה נכון, זה עצוב מאוד".