גרסת החשוד שגרם טראומה למשפחות חטופים: המשטרה שחררה למעצר בית למשך חמישה ימים את החשוד בהפצת שמועת כזב על חילוץ חטופים משבי חמאס ברצועת עזה. החשוד (33), תושב כפר סבא שהתגורר בעבר בטייבה, התנצל בחקירתו כמה פעמים וטען כי שמע על החילוץ מחברים ולא ידע שמדובר בשקר. החקירה נמשכת ובסיומה תועבר לחטיבת התביעות במשטרה לפני החלטה על הגשת כתב אישום.
2 צפייה בגלריה
הבחור שנעצר על ידי פרסום שמועות כוזבות בנוגע לחילוץ חטופים
הבחור שנעצר על ידי פרסום שמועות כוזבות בנוגע לחילוץ חטופים
מתוך הסרטון שפרסם החשוד
(מתוך הרשתות)
יחידת הסייבר הארצית בלהב 433 פתחה בחקירה נגד כוכב הטיקטוק, ומייחסת לו חשד להתנהגות שעלולה להפר את שלום הציבור והפצת שמועות שעלולות לעורר פחד ובהלה - תוך ידיעה שהן כוזבות. גורמים באגף החקירות של המשטרה ובלהב 433, אמרו אמש: "לא נעבור בשתיקה על פגיעה ברגשות משפחות החטופים".
במקביל, טיקטוק חסמה את חשבונות של החשוד. "הפצת מידע מוטעה אסורה בפלטפורמה", נמסר מטעם הרשת, שספגה לאורך המלחמה ביקורת על הדהוד תכנים פרו-פלסטיניים ומנגד השתקת תכנים פרו-ישראליים.
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב
(צילום: מיקי שמידט)

החשבון של החשוד מכונה "דה שיידו 7000", ומונה יותר מ-52 אלף עוקבים. דרכו, הוא פרסם אתמול לעוקביו סרטון שבו הוא מפרט כי 30 משפחות חטופים עודכנו שיקיריהן חזרו הביתה משבי חמאס - חלקם בחיים וחלקם מתים.
"היה חילוץ מאוד מרגש שנמשך כמעט שלוש שעות", אמר החשוד בסרטון ובכך הפך לאחד המחוללים המרכזיים של גל שמועות הכזב שדובר צה"ל נאלץ להכחיש שלוש פעמים במשך יממה. "לצערי הרב יש גם בשורות טובות וגם פחות טובות. המבצע הזה יירשם בדפי ההיסטוריה. זה היה מבצע גדול מאוד ויש בשורות טובות. בבקשה לכל מי שנמצא במתח ושאתם מחכים לעדכון תמשיכו לחכות בסבלנות".
למרבה האירוניה, כוכב הטיקטוק ביקש בסרטון מעוקביו להימנע מהפצת הודעות כזב מכיוון שזה פוגע במשפחות חטופים: "אני מבקש - אל תיצמדו לפייקים, אל תיצמדו לשמועות. כל אחד מעלה לי השערה. תפסיקו עם זה. יש כרגע משפחות של חטופים שממתינות לבשורות. תתחשבו בהן בבקשה".
2 צפייה בגלריה
שירה אלבג, אימה של לירי אלבג שבת שלישית בשבי, בין תקווה לייאוש: כתיבה של רז שכניק עם משפחות החטופים בתל אביב
שירה אלבג, אימה של לירי אלבג שבת שלישית בשבי, בין תקווה לייאוש: כתיבה של רז שכניק עם משפחות החטופים בתל אביב
"זה מכניס ללחץ נוראי". שירה אלבג עם תמונת בתה לירי
( צילום: רז שכניק)
בהמשך העלה החשוד סרטון נוסף שבו פרסם פרטים שקריים על חטופים שחולצו בחיים, כולל שמות. אחת מהחטופים שטען ששוחררו, ושמה הופץ גם בהודעות וואטסאפ, היא התצפיתנית לירי אלבג. אמה שירה אמרה: "אתמול בערך ב-23:00 התחיל גל של אנשים שקיבלו כל מיני שמועות על חילוץ חטופים. קיבלנו הודעות מאנשים ובמקביל שמענו שקורה משהו בג'באליה וברפיח. היו שמועות על מסוקים בבתי חולים. לא ישנו כל הלילה. זה נרגע קצת בבוקר, ובצהריים התחיל שוב גל שמועות. קיבלנו מאנשים הודעות לטלפון כמו 'מה קורה? מה אפשר לספר?'".
אלבג אמרה עוד: "זה מכניס ללחץ נוראי שגורם לך לחכות לדפיקה בדלת. הרבה פעמים כשנפוצו שמועות הייתה בהן אמת. התקשרנו לקצינים שלנו שאמרו שהם לא יודעים על זה כלום אבל לא ידענו אם להאמין. כל כך הרבה שמועות במקביל, כל כך ספציפיות. לקחנו כולנו כדורי הרגעה כדי לנסות לפחות לנשום. פרסמנו באינסטגרם של לירי שאנחנו מבקשים להפסיק לעשות את זה.
"השמות היו ספציפיים, אבל מצד שני אלה שמות של משפחות שבולטות בתקשורת. חשבנו שאולי זה איזה בוט איראני שמתחיל להפיץ את השמועות האלה כלוחמה פסיכולוגית. אמרנו לעצמנו 'לא יכול להיות שלא קרה כלום אם יש כל כך הרבה שיח. אולי היה איזה אירוע נוראי עם חיילים הרוגים? זה פשוט נורא".
מתאם השבויים והנעדרים תת-אלוף במיל' גל הירש פנה למשטרה ולשב"כ בבקשה לפתוח בחקירה פלילית נגד המקור שהפיץ את השמועות.