מהשמדת תשתיות טרור ואלפי אמצעי לחימה – לחישוף ושיטוח מבני מחבלים ומרחבי סבך עצומים מול הגליל: בצה"ל מגיעים לשיא הפעולה הקרקעית בדרום לבנון, כשארבע אוגדות צה"ל שפועלות באזור זה כשלושה שבועות נוגעות למעשה בכל הגזרות. במקביל מכניס צה"ל חטיבות חדשות לפעולה, בעיקר במילואים, כדי להסיר את איום הפלישה של חיזבאללה לגליל.
מחבל חיזבאללה נתפס על-ידי צה"ל בלבנון
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
yk14124319
yk14124319
יידרשו עוד שבועות להשלמת המבצעים. הכוחות פועלים בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)
ביממות האחרונות הגיע צה"ל גם לעיירות גדולות הסמוכות לגבול ולנקודות העמוקות ביותר של הפעולה הקרקעית, שעדיין מוגבלת למרחבים הסמוכים לגבול. הכוחות מזהים כי ככל שחולפים הימים, כך מאות פעילי חיזבאללה שנותרו במרחב קו המגע יורדים להסתתר במנהרות הלחימה שלהם ומנסים לשרוד עד יעבור זעם. רק אם הם מזהים הזדמנות להפעיל זירת מטענים או לירות מטווח קרוב על החיילים, הם עולים מהמנהרות כחוליות קטנות לעבר כוחות הצבא. בקרבות האלו נפצעים חיילים כמעט בכל יום, אך הם מעטים ביחס להיקפי המלחמה, ולפי אומדני צה"ל על כל חייל שנפצע יש עשרות מחבלים הרוגים לחיזבאללה.
יעד מרכזי ללוחמים, כפי שנחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" בשבוע האחרון, הוא לשבות כמה שיותר מחבלי חיזבאללה לטובת מיצוי מודיעיני בחקירות שלהם. עשרות מחבלים כבר נלכדו בחיים והועברו למעצר בישראל.
חלק מהכוחות, בעיקר אלו מאוגדה 98 שהחלו ראשונים את הכניסה הקרקעית לדרום לבנון, עברו לשלב החישוף והשיטוח של תשתיות ההזנקה והירי לגליל. מדובר במאות מבנים לאורך הגבול ששולטים באש ובתצפית על היישובים ועל המוצבים הישראליים, שכעת מושמדים באמצעות כלים הנדסיים כמו די-9 או בפיצוצים הנדסיים. הכוחות מצליחים גם להפליל מודיעינית, בשטח, כל בניין או מבנה שכזה, עד לרמת כמות השיגורים שבוצעו מכל בית בשנה האחרונה לעבר יישובים ישראליים כמו מרגליות, מנרה או מטולה.
2 צפייה בגלריה
yk14124317
yk14124317
"נצטרך מהלך מדיני משלים למעשה הצבאי". הכוחות בשטח
(צילום: דובר צה"ל)
בסרטונים שצולמו מרחפנים, שהוצאו רשמית על-ידי צה"ל בימים האחרונים או הודלפו על-ידי חיילים, ניתן לראות בבירור שורות של מבנים הרוסים - לאחר שאלו שימשו את חיזבאללה לירות בכינון ישיר או עקיף לעבר ישראל בחודשים האחרונים.
בשלב המסכם של הפעולה הקרקעית בדרום לבנון, שאמורה להסתיים תוך שבועות בודדים לפי תוכנית פיקוד הצפון, צה"ל צפוי להשמיד אלפי דונמים של שס"מים (שטח סבוך מבוצר) בפעולות הנדסיות ייחודיות שחלקן יהיו מקוריות וחדשניות, גם ביחס למבצעי חישוף דומים שמתבצעים באזור החיץ שצה"ל מקים בגבול רצועת עזה בשנה האחרונה.
בפיקוד הצפון כבר מגבשים תוכנית אכיפה ושימור הישגים אלו ליום שאחרי הפעולה הקרקעית והסכם הסדרה או הפסקת אש, אם יושגו, בעיקר באופן קינטי של תקיפת כל הפרה או חידוש תשתיות הטרור במקומות אלו בקרבת הגבול. יחד עם זאת, מימוש התוכנית בימי שגרה יהיה תלוי באישור הדרג המדיני, שכן כל תקיפה שכזו עלולה להסלים ליום או יומיים של קרב בצפון, בדומה לשגרת ה"סבבים" שחוו תושבי הדרום מתחילת העשור הקודם.
לפי הערכות בפיקוד הצפון, צה"ל פגע עד כה בכשליש מארסנל האש של חיזבאללה, כולל רקטות, טילים וכטב"מים. בצבא אומרים כי הכוחות הכריעו את מרחבי התקיפה הקדמיים של רדואן במסגרת הפעולה הקרקעית, אך יידרשו עוד שבועות למבצעים הללו. בימים האחרונים צורפה לפעולה אוגדה חמישית, 210 של רמת הגולן, שפועלת בצד הלבנוני של הר דב. לפי נתוני צה"ל, במהלך הפעולה הקרקעית ובשבועות שלפניה חוסלו שבעה מח"טים לחיזבאללה, 21 מג"דים ויותר מ-25 מ"פים או סמג"דים שאחראיים על כפרים בדרום לבנון. "רוב מפקדי חיזבאללה, מהצמרת ועד לדרג הטקטי, נפגעו או חוסלו", מעריכים בצבא, "בסך הכל נהרגו בפעולה הקרקעית כ-1,200 מחבלים ומעל 2,000 בסך הכל. יידרש מהלך מדיני משלים למעשה הצבאי וצה"ל מבחינתו לא יאפשר לחיזבאללה לחזור לדרום לבנון".