בזמן שנשיא המדינה מציע אופציה חלופית לקיום הטקס הממלכתי לציון שנה לטבח ה-7/10, משפחות חטופים מגבירות את המאבק בטקס שאותו מתכננת הממשלה. משפחתו של עופר קלדרון, שעדיין בשבי חמאס, דרשה ממארגני הטקס לא להזכיר את שמו, תמונתו וסיפורו - וגם לא את אלו של ילדיו שנחטפו איתו ושוחררו.
"אנו, משפחתו של עופר קלדרון שעדיין חטוף בידי חמאס כבר קרוב ל-11 חודשים, מסרבים בכל תוקף לשימוש בשמו, תמונתו וסיפורו של עופר ושני ילדיו סהר וארז שנחטפו יחד איתו", כתבו במכתב שהעבירו למארגני הטקס בראשות השרה מירי רגב - ושהגיע לידי ynet.
2 צפייה בגלריה
עופר קלדרון ברכיבות אופניים
עופר קלדרון ברכיבות אופניים
עופר קלדרון. כבר כמעט 11 חודשים בשבי בעזה
(צילום: אורי אראל )
הם כתבו כי "מן הראוי שבמקום להתעסק בטקסים וכבוד, חברי הממשלה וראש הממשלה בפרט יקחו אחריות על המחדל הגדול ביותר שארע מאז הקמת המדינה וישקיעו את כל מאמציהם בהשבת 109 החטופים, במתן מענה מיטבי לכלל תושבי העוטף וימצאו את הדרך הנאותה והראויה להתנצל בפנינו על הטבח הנורא שעברנו ועל הפקרת תושבי העוטף, הפקרה שנמשכה למעלה מ-20 שנה והגיעה לשיאה באירועי 7 באוקטובר".
"לא ייתכן כי מי שהובילו לשבר התהומי באמון הציבור בממשלה, יהיו אלה שינהלו את הטקס הממלכתי וישתמשו בנו כניצבים", הוסיפו. "לא נוכל לאפשר שימוש ציני בשמו של אזרח מדינת ישראל, שמדינתו הפקירה, הזניחה ומקריבה את חירותו כבר קרוב לשנה. אנו מציעים לכם לשקול שוב את קיומו של הטקס וניהולו על ידי הממשלה שאחראית על העובדה שעופר ושאר 108 החטופים עדיין מופקרים בעזה".
על המכתב חתומים בין היתר ניסן קלדרון, אחיו של עופר, והדס קלדרון, אמא של סהר וארז. בסיומו כתבו כי "כשעופר יחזור, בריא ושלם כפי שבתו ראתה אותו במנהרות חמאס, יחד עם כל החטופים - החיים לשיקום והנרצחים לקבורה - נחליט יחד איתו אם לקחת חלק בטקס ממלכתי".
2 צפייה בגלריה
מכתב ששלחו בני משפחת עופר קלדרון לשרה מירי רגב, בהמשך למינויה כשרה האחראית על טקס יום השנה לאסון ה-7.10
מכתב ששלחו בני משפחת עופר קלדרון לשרה מירי רגב, בהמשך למינויה כשרה האחראית על טקס יום השנה לאסון ה-7.10
המכתב שהעבירה משפחת קלדרון למארגני הטקס

דברי רגב אתמול, שהובילו לסערה
(צילום: אלכס גמבורג)

מוקדם יותר היום פנה נשיא המדינה יצחק הרצוג לראש הממשלה בנימין נתניהו והציע שהטקס הממלכתי לציון הטבח יתקיים בבית הנשיא ולא יכלול סממנים פוליטיים. זאת, לדבריו, "לאור המחלוקת הקשה והכואבת שהתפתחה בשבוע האחרון, ולטובת הנמכת להבות המחלוקת ומניעת ריב ומדון מיותרים בין חלקי העם".
המחלוקת סביב הטקס הממלכתי הגיעה אתמול לשיאה, כאשר שרת התחבורה מירי רגב כינסה תדרוך עיתונאים על ההכנות לטקס - בעקבות ההודעות של שורת הקיבוצים בעוטף שמסרבים לקחת בו חלק. רגב ניסתה אולי לגלות אמפתיה מסוימת למוחים - אך במקום זאת עוררה עוד יותר זעם. בין השאר, השרה בחרה להשתמש במונח "רעשי רקע" בתיאור המחאות, וגם השוותה בין הטקסים האלטרנטיביים המתוכננים לטקס הישראלי-פלסטיני ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.
במכתב ששלח הרצוג לנתניהו, עם עותק לשרה רגב, הוא הציע כי "כל קהילה, קבוצה, יישוב, קיבוץ, מושב ועיר יציינו את יום השנה כרצונם, כנהוג וכמקובל ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. בנוסף, אני מציע כי הטקס הממלכתי הראשי יתקיים בבית הנשיא בשנה ייחודית זו".
שר הפנים משה ארבל תמך בכך, וקרא לנתניהו "לאמץ את הצעת נשיא המדינה לקיום הטקס תחת בית הנשיא בירושלים". לדבריו, "כל פעולה שתביא להפחתת הקיטוב והגברת האמון - תחזק את החוסן הלאומי של ישראל בפרט בעת הזו. והאמת והשלום אהבו".