כיצד לענות את משפחות החטופים ואיך לתמרן את הקהילה הבינלאומית - והכול למען המטרות הבאות: שיקום היכולות הצבאיות לפעולה נגד ישראל, התשת המנגנון הפוליטי והצבאי של ישראל, והגברת הלחץ הבינלאומי על ישראל. העיתון הגרמני "בילד" דיווח הבוקר (שישי) על מסמך שהגיע לידיו ואותר באביב השנה, ככל הנראה במחשבו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר, ובו הנחיות אסטרטגיות לארגון הטרור לצורך ניהול המשא ומתן מול ישראל.
ביקור הרמטכ"ל המצרי אחמד חליפה במעבר רפיח שברצועת עזה

המסמך, שפרטיו אושרו על-ידי סינוואר באופן אישי, מגלה כי לחמאס לא ממש אכפת מסיום מהיר של המלחמה יותר מאשר מסבלם של האזרחים הפלסטינים ברצועת עזה. להפך - "יש לשפר סעיפים חשובים בהסכם, גם אם המשא ומתן יימשך לאורך זמן רב יותר". ארגון הטרור מודה ש"יכולותיו הצבאיות נחלשו", אך מבחינתו אין צורך בסיום מהיר של המלחמה למרות מצוקת האוכלוסייה.
בעיתון הגרמני מדגישים כי מותם של אלפי אזרחים פלסטינים בתקיפות צה"ל מאז תחילת המלחמה כלל לא מוזכר במסמך האסטרטגי של חמאס. בהתייחס לטרור הפסיכולוגי מול ישראל, צוין במסמך כי "יש להמשיך להפעיל לחץ פסיכולוגי על משפחות האסירים (החטופים) גם עכשיו וגם בשלב הראשון (של הפסקת האש), כדי שהלחץ הציבורי על ממשלת האויב יגבר".
2 צפייה בגלריה
ההפגנה בתל אביב
ההפגנה בתל אביב
הפגנה להחזרת החטופים בתל אביב
(צילום: עוז מועלם)
העיתון הגרמני מתאר מתוך המסמך שהשיג לכאורה את האכזריות של חמאס בניצול שהיית החטופים בשביו בעזה. בהקשר זה מציין ה"בילד" את הסרטונים שפרסם השבוע ארגון הטרור שבהם נראו כמה מתוך ששת החטופים שנרצחו בעזה וגופותיהם הושבו לארץ. לפי העיתון, מדובר בעינוי פסיכולוגי ברברי מתוך מטרה להשפיע על קרובי החטופים הנואשים שיעשו הכול כדי לשחרר את יקיריהן, גם אם זה אומר להביע התנגדות נגד ממשלתם.
לפי המסמך שאותר, גם במהלך הפסקת האש מתכוון חמאס להשתמש בחטופים כדי להפעיל לחץ על ישראל. "במהלך המשא ומתן לשלב השני (של הפסקת האש), נאפשר לצלב האדום לבקר חלק מהאסירים כמחווה של רצון טוב ולהעביר מסרים לקרוביהם". כך, לפי העיתון, יגבר הלחץ על ישראל להאריך את הפסקת האש.
2 צפייה בגלריה
 סינוואר
 סינוואר
סינוואר
(צילום: דובר צה"ל, AP)
עוד מפורט במסמך כיצד חמאס דורש מישראל שחרור 100 רוצחים ומחבלים שמרצים מאסרי עולם בכלא הישראלי. כמה נקודות מפתח במסמך עוסקות בשאלה כיצד לתמרן כאמור את הקהילה הבינלאומית וכיצד לקדם את שיקום הכוח הצבאי של חמאס. לפי המסמך, יש לנקוט "תמרון מדיני", ובמסגרתו "להציב כוחות ערביים כחיץ למניעת כניסת האויב לעזה לאחר תום המלחמה, עד שנארגן מחדש את שורותינו ואת יכולותינו הצבאיות".
בסיכום המסמך מציע חמאס גם את הדרכים להשפיע על התגובות לתקשורת: ישראל תישא באחריות הבלעדית לכישלון המשא ומתן. המסר של חמאס לתקשורת צריך להיות שישראל דחתה עסקה שהציעה ארה"ב. יש להבהיר לתקשורת שחמאס הסכים להצעה שעמדה על הפרק, אבל העסקה נכשלה בגלל "העקשנות" של ישראל. הכול רק כדי שחמאס "לא יוכל להיתפס כאחראי לכישלון ההסכם".

ציר פילדלפי לא מוזכר

ועל-רקע העלאתו של ציר פילדלפי לראש טבלת הנושאים שבמחלוקת בין הצדדים, מדגיש העיתון הגרמני כי הנושא לא מוזכר במסמך האסטרטגי של חמאס. ראש הממשלה בנימין נתניהו שב ומצהיר באחרונה את הצורך בהשארת צה"ל באזור החיץ בגבול שבין עזה למצרים, ומהצד השני מבהיר חמאס באופן פומבי כי הוא לא מוכן להתקדם במשא ומתן לעסקת חטופים עד שישראל תיסוג מאזור זה.
נתון זה שהזכיר ה"בילד" מתכתב עם "מסמך ההבהרות" שחשף רונן ברגמן ב-ynet, ולפיו חמאס קיבל את רוב התנאים שישראל הציגה בטיוטה האחרונה של הסכם החטופים/הפסקת האש ב-27 במאי. בהצעה הישראלית הובטח כי צה"ל ייסוג מכל הרצועה. לחמאס נאמר בעל פה על-ידי המדינות המתווכות כי הנסיגה כוללת את ציר פילדלפי, אך במפות שצורפו ל"הבהרות" התברר כי כוחות צה"ל נשארים שם. כלומר, כמו שנטען שראש הממשלה נתניהו הציב דווקא עכשיו את ציר פילדלפי בראש סדר העדיפויות, כך ישראל יכולה לטעון מנגד שחמאס לא הזכיר אותו במסמך האסטרטגי שניסח באביב.