התקשורת הממלכתית באיראן הודיעה הערב (שני) על הוצאתו להורג של ג'משיד שארמהד, אזרח גרמני-איראני שהורשע בביצוע מתקפות טרור. שארמהד, מהנדס תוכנה שהתגורר בארה"ב, עמד בראש "טונדר" – הזרוע הצבאית של ארגון אופוזיציה קיצוני ואלמוני למדי, שמורכב מאיראנים גולים שחיים בקליפורניה. הרפובליקה האיסלאמית מגדירה את הארגון כארגון טרור לכל דבר.
3 צפייה בגלריה
ג'משיד שארמהד ראש ארגון אופוזיציה ש איראן עצרה ב דובאי
ג'משיד שארמהד ראש ארגון אופוזיציה ש איראן עצרה ב דובאי
ג'משיד שארמהד
(צילום: AP)
אשתקד הרשיעה איראן את שארמהד באחריות לפיצוץ מסגד בשיראז ב-2008, מתקפה שבה נהרגו 14 בני אדם ועוד 200 נפצעו. לטענת איראן, בנוסף תכנן שארמהד מתקפות טרור נוספות, וב-2017 חשף בתוכנית טלוויזיה מידע מסווג על מתקני טילים של משמרות המהפכה.
אשתקד גזרה טהרן עונש מוות על שארמהד. ארה"ב מחתה על גזר הדין ואמרה שלא נערך לו משפט הוגן, וגרמניה גירשה שני דיפלומטים איראנים כמחאה על ההחלטה להוציא אותו להורג.
"הוצאותו להורג של האזרח ג'משיד שארמהד היא פשע מתועב", אמר ראש האיחוד הנוצרי-דמוקרטי בגרמניה, פרידריך מרץ, שמשמש כמנהיג האופוזיציה. הוא קרא לממשלתו של הקנצלר אולף שולץ להגיב בנחישות, והוסיף כי הגישה של "דיפלומטיה שקטה" נכשלה. "היחסים עם איראן צריכים לעמוד במבחן לאור רצח של אזרח גרמני בחסות המדינה. חייבים לגרש את השגריר האיראני".
3 צפייה בגלריה
איראן משפט מנהיג ארגון ה אופוזיציה ג'משיד שארמהד
איראן משפט מנהיג ארגון ה אופוזיציה ג'משיד שארמהד
נחטף בדובאי ב-2020
(צילום: AFP )
שארמהד, שהוצא להורג הבוקר, הוא אחד ממתנגדי המשטר הגולים שבשנים האחרונות נחטפו בחזרה לאיראן. ב-2020, במהלך ביקור בדובאי, נחטף על-ידי כוחות הביטחון האיראניים.
עד חטיפתו התגורר שארמהד בגלנדורה שליד לוס אנג'לס. הוא נולד בטהרן וכילד עבר עם משפחתו לגרמניה, עוד לפני המהפכה האיסלאמית של 1979. הוא חזר לאיראן לשנים ספורות אחרי המהפכה, אך שב לגרמניה ובהמשך עבר להתגורר בארה"ב, שם החזיק במעמד של תושב. בקליפורניה הוא חי מאז 2003. הוא הוצא להורג בגיל 69.
"טונדר", מילה בפרסית שמשמעותה "רעם", הוא הזרוע הצבאית של "אסיפת הממלכה של איראן", ארגון שהוקם על ידי גולים איראנים ב-2004 ומקום מושבו בלוס אנג'לס, שבה חיה קהילה גדולה מאוד של אמריקנים ממוצא איראני. הארגון קורא לייסד באיראן משטר מלוכני, אולם בניגוד לאיראנים-מלוכנים אחרים, הוא אינו תומך בהחזרתם לשלטון של צאצאי השאה משושלת פהלווי, וקורא לחזור לשורשים עתיקים יותר.
3 צפייה בגלריה
איראן משפט מנהיג ארגון ה אופוזיציה ג'משיד שארמהד
איראן משפט מנהיג ארגון ה אופוזיציה ג'משיד שארמהד
ארה"ב וגרמניה מחו על מעצרו ועונשו של שארמהד
(צילום: AFP)
המשטר האשים את "אסיפת הממלכה של איראן" גם באחריות לפיגוע שהיה ב-2010 במתחם הקבר של מייסד הרפובליקה האיסלאמית, רוחאללה חומייני, פיגוע שבו נפצעו כמה בני אדם. איראן תקפה את ארה"ב על כך שאפשרה לשארמהד להתגורר בשטחה, וטענה כי וושינגטון "תומכת ביודעין בטרוריסטים". לפי מערכת המשפט האיראנית שארמהד הוא "טרוריסט" שהתארח באמריקה ובאירופה ופעל בשירותן של סוכנויות מודיעין מערביות.
שארמהד הוצא להורג יומיים אחרי המתקפה הישראלית בטהרן. מערכת המשפט האיראנית לא מתחה קו ישיר בין המתקפה להוצאה להורג, אך טענה כי כשביצע מתקפות באיראן פעל שארמהד "בהוראת מפקדים של סוכנויות מודיעין מערביות, ארה"ב והמשטר הציוני רוצח הילדים".