מועצת הביטחון תתכנס ביום חמישי הקרוב, לראשונה מאז 7 באוקטובר, לדיון שעוסק בנושא מצב החטופים ברצועת עזה בלבד - ובקידום הדרכים לשחרורם.
1 צפייה בגלריה
טקס יום הזיכרון השנתי בבית הכנסת טמפל עמנואל שבניו יורק, ארה"ב
טקס יום הזיכרון השנתי בבית הכנסת טמפל עמנואל שבניו יורק, ארה"ב
השגריר ארדן
(צילום: אוהד קב)
המשלחת הישראלית לאו"ם מסרה כי להחלטה לקיים את הדיון קדמו "ממאמצים ממושכים של השגריר גלעד ארדן", לצד עבודה משותפת עם המשלחת האמריקנית שיזמה את הדיון מתוקף היותה חברת מועצת הביטחון.
"ביוזמת משלחת ישראל לאו"ם, הוזמנו לדיון דוקטור שושן הרן שנחטפה מביתה שבקיבוץ בארי ושוחררה; ואיילת סמרנו, אימו של יונתן סמרנו ז"ל, שגופתו נחטפה בידי עובדי אונר"א לעזה", נמסר.
ארדן תוקף את מעוצת הביטחון, אפריל
(צילום: UN)

מסמך ההכנה לדיון מטעם ארה"ב, שהוכן בשיתוף פעולה ובתיאום עם ישראל, מטיל את האחריות למצבם של החטופים על חמאס - וקובע כי "החזקת החטופים היא בלתי חוקית ומערערת על השלום והביטחון העולמיים". בנוסף, קובע המסמך, ההשלכות על בריאותם של החטופים מבחינה פיזית ונפשית, וגם של משפחותיהם, הן "קטסטרופליות ולא אנושיות".
הדיון יעסוק בין היתר בפעולות שאותן סוכנויות האו"ם ומועצת הביטחון יכולות לנקוט כדי להאיץ את שחרור החטופים, וכיצד ניתן להפעיל לחץ על חמאס לשם כך. בנוסף, הדיון יעסוק גם במשאבים העומדים לרשות האו"ם וארגונים בינלאומיים נוספים כדי לתמוך בשורדי הטבח והחטופים המשוחררים מבחינה בריאותית וכלכלית. מועצת הביטחון גם תדון בשאלה כיצד היא יכולה לייצר הרתעה מפני אירוע עתידי של חטיפת אזרחים במצב מלחמה, וכיצד לתבוע דין וחשבון מארגוני טרור על מעשים כאלו.
השגריר ארדן מסר: "בעקבות מאמץ דיפלומטי בלתי פוסק, הבאנו לכך שמועצת הביטחון תתכנס לראשונה לדון אך ורק במצב החטופים שלנו ובקידום דרכים להפעלת לחץ לשחררם. אני מודה לארה"ב שהסכימה לדרוש את קיום הדיון. המועצה תיאלץ סוף סוף להסתכל בעיניים לחטופה שושן הרן ולאמו של יונתן סמרנו ז״ל ולהפנים, שישראל לא תעצור עד לשחרור החטופים ושהכתובת הנכונה להפעלת לחץ הוא ארגון הטרור המפלצתי חמאס".