אחרי הפארסה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על בחירתו לפרויקטור הצפון - ועל אלוף במילואים נוסף שיקבל תפקיד בכיר כראש מנהלת "תקומה". בישיבת הממשלה היום (ראשון) הודיע נתניהו כי אלוף במיל' אליעזר (צ'ייני) מרום ימונה לפרויקטור הצפון ואילו אלוף במיל' יפתח רון-טל ימונה לראש מנהלת "תקומה" לשיקום יישובי העוטף. הוא יחליף את משה אדרי, שישוב לראשות הוועדה לאנרגיה אטומית.
נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, היום
(צילום: עומר מירון)

2 צפייה בגלריה
יפתח רון טל אליעזר צ'ייני מרום
יפתח רון טל אליעזר צ'ייני מרום
אלוף (במיל') יפתח רון-טל ואלוף (במיל') אליעזר (צ'ייני) מרום
(צילום: עידו ארז, שאול גולן)
"אנחנו מחויבים להשיב את תושבי הדרום והצפון בבטחה לבתיהם. אנחנו מחויבים לבנות את היישובים, לשקם את הקהילות ולהזניק את הצפון והדרום קדימה בכל התחומים", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה השבועית. "לשם כך, החלטתי למנות את אלוף במילואים יפתח רון-טל לתפקיד ראש מנהלת 'תקומה' בדרום, ואת אלוף במילואים אליעזר מרום (צ'ייני) לראש מנהלת הצפון. אני בטוח ששניהם יעשו עבודה מצוינת, אני גם בטוח שכל שרות ושרי הממשלה יתנו להם גב מלא בעבודתם החשובה".
במהלך ישיבת הממשלה, ביקר נתניהו את שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף שאמר בימים האחרונים בכמה הזדמנויות כי לא יקבל מינוי פוליטי לתפקיד הפרויקטור בצפון. הוא טען כי מדובר בהתנהגות "לא קולגיאלית", ואמר כי מלכתחילה לא הייתה כוונה להביא מינוי פוליטי וכי זו התקפה "על משהו שלא קיים".
ראש הממשלה איבד את העשתונות בישיבה וצעק לכיוון השר סרלאוף: "שמעתי שאתה לא מסכים למינויים פוליטיים לפרויקטור הצפון ושאתה מאיים שלא תצביע בממשלה. אני אומר לך שזה לא מקובל עליי. אני לא מוכן ששרים יאיימו על ראש הממשלה ולא מקבל דבר כזה". השר השיב: "יש לי הרבה מה לומר לך, אבל בגלל שאני מכבד אותך ראש הממשלה, אני לא אפתח את הפה בפורום הזה ואגיד לך את זה בארבע עיניים".
משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, אמר בתגובה: "פורום רשויות קו העימות ואני בראשו, תומכים בשר וסרלאוף ללא סייג ואף מוקירים וחשים הערכה עצומה ויוצאת דופן לשר נוכח הסיוע המתמשך והקבוע שלו לגליל ולקו העימות מהיום הראשון למלחמה. וסרלאוף הוא אחד השרים היחידים שעבדו מהיום הראשון עם ראשי הרשויות וסייעו ללא הפסקה הן לרשויות והן לתושבים".

חבר תנועת "הביטחוניסטים" והאלוף שביקר את הרמטכ"ל

בתפקידו האחרון בצה"ל שימש מרום כמפקד חיל הים, בין 2007 ל-2011. אחרי שחרורו כיהן כיושב ראש מועצת רשות שדות התעופה. הוא חבר תנועת ה"ביטחוניסטים".
רון-טל, שהשתחרר מצה"ל ב-2006 לאחר ששימש בתפקידו האחרון כמפקד זרוע היבשה, כיהן לאחר מכן כיו"ר הדירקטוריון של חברת נמלי ישראל, ומספטמבר 2010 ועד אוגוסט 2021 היה יו"ר דירקטוריון חברת החשמל.
בריאיון החודש הוא הצהיר בריאיון כי "הרצי הלוי הוא הרמטכ"ל הכושל ביותר בתולדות צה"ל. יש תחרות בינו לבין דן חלוץ שריסק את צבא היבשה". באותו ריאיון, ל"גלי ישראל", אמר כי "המציאות הנוכחית בצפון היא חרפה. יש כאן לא פחות מהשפלה שכמעט רומסת את שאריות ההרתעה שנשארו לנו. חיזבאללה בתאום עם האיראנים מייסד אזור ביטחון בתוך מדינת ישראל".
בכנס קצינים בשבוע שעבר מנה רון-טל את המשגים שהובילו לדעתו לאסון 7 באוקטובר - ההחלטה משנת 2000 של ראש הממשלה דאז אהוד ברק לצאת מלבנון, ההתנתקות בהובלת ראש הממשלה באותה עת אריאל שרון חמש שנים לאחר מכן. "גירוש היהודים היה אסון מבחינה ביטחונית. התפיסה של מכה מהאוויר הייתה אינפנטילית. כך הגענו ל-7 באוקטובר", קבע.
דוידוביץ, מסר בתגובה על מינויו של צ'ייני: "אני מברך על המינוי החשוב. מינוי שהיה טוב שיעשה לפני חודשים רבים למען תושבי הצפון העקורים מבתיהם, העסקים, החקלאים, התיירנים ומשפחות שלמות שלא ישנות בלילה. אני מצפה לעבודה מיידית משותפת איתנו ראשי רשויות קו העימות".
2 צפייה בגלריה
אסנת מארק אבי כהן סקלי קטי שטרית
אסנת מארק אבי כהן סקלי קטי שטרית
מרק, כהן סקאלי ושטרית. המינוי, הלחצים והביטול
(צילום: גיל יוחנן, אבי רוקח)
מטה "נלחמים על הצפון", המייצג מאות משפחות מפונות, מסר: "אנו מאחלים לאלוף מרום הצלחה בתפקידו החדש, ומצפים שהוא ייפגש עם כל דרגי השטח ויבין את הצרכים ואת התמונה המלאה. כמו כן, בימים הקרובים נפנה אליו ונעביר את המסר של מאות המשפחות: 'זה הזמן למערכה נרחבת בצפון, שתסתיים רק ברצועת ביטחון בלבנון, ושליטה ישראלית מוחלטת'".
במטה הדגישו: "כבר קרוב לתשעה חודשים שאנחנו לא נמצאים בבית, ונגיד לא להסכם כניעה, לא לשקט רגעי, וכן אך ורק לניצחון לטווח הארוך. גם כעת חשוב לזכור, אם הביטחון לא יחזור לצפון, גם התושבים לא יחזרו. הגיע הזמן לעבוד על שיקום הצפון והרס לבנון".

המינוי, "חוסר הנאמנות" לליכוד ומעורבות הח"כית לשעבר

שמונה חודשים אחרי אירועי 7 באוקטובר, נתניהו החליט למנות את מנכ"ל משרד התפוצות אבי כהן סקלי לראש מינהלת מטה היישום לתוכנית הצפון ("פרויקטור הצפון"). הוא מונה לתפקיד בהמלצת מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי, ושר התפוצות עמיחי שיקלי אף בירך על המינוי.
תוך זמן קצר, נודע כי גורמים פוליטיים מנסים לחבל במינוי. חברת הכנסת לשעבר אוסנת מארק, המקורבת לרעיית ראש הממשלה שרה נתניהו, שוחחה עם כמה ראשי ערים ואמרה להם שמינויו של כהן סקלי בוטל והוא לא יהיה הפרויקטור. במקביל, גם חברת הכנסת המכהנת קטי שטרית פעלה לבטל את המינוי, בניסיון לקדם לתפקיד את בנה, המשנה לראש העיר בית שמש משה שטרית. השתיים הכחישו את מעורבותן.
הגורמים הפוליטיים שניסו לבלום את המינוי אמרו כי סקלי "לא נאמן מספיק", ולראייה הציגו את תמיכתו במועמדותה של עליזה בלוך לראשות העיר בית שמש - למרות שהליכוד לא תמך בה. גורמים בכירים אמרו אז שהתנהגותה של מארק "לא פחות ממביישת. מארק, שפסלו מינויים שלה וטענה לרדיפה, מנסה לטרפד מסיבות אישיות מינוי אדם שמסכימים שהוא מוכשר".
ביישובי הצפון הביעו כעס על הניסיון לבטל את מינויו של כהן סקלי לתפקיד, אך בכירים במשרד רה"מ טענו שהמינוי שלו עדיין על הפרק ושממתינים לאישור התקן בנציבות שירות המדינה. מאידך, גורמים אחרים בסביבת נתניהו אמרו שלא היה כתב מינוי ולא היה הליך רשמי של מינוי כהן סקלי לתפקיד. נתניהו המשיך לראיין מועמדים לתפקיד, והיום, כאמור, הודיעו על החלטתו.