ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, אמר הערב (שלישי) כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חושב שההצעה הישראלית לעסקה שמונחת כעת על השולחן, "היא ההזדמנות הטובה ביותר לשחרור החטופים וסיום המלחמה". לדבריו, "ננסה לעבוד עם נתניהו במטרה להוציא לפועל את העסקה".
1 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90, דובר צה"ל, REUTERS/Evelyn Hockstein)
ראש הממשלה התייחס בעצמו להצעה שעל השולחן, ואמר בשיחה שקיים עם נשיא צרפת עמנואל מקרון כי "המתווה מאפשר לישראל לממש את כל מטרות המלחמה שהגדירה, לרבות חיסול חמאס". מלשכת רה"מ נמסר: "נתניהו הדגיש כי לצד שחרור החטופים, זו הייתה ונותרה מטרת-יסוד של ישראל במלחמה והיא נחושה לממשה".
עם זאת, גורמים מדיניים בישראל מבהירים כי עד כה הסטטוס לא השתנה, ובירושלים ממתינים לתשובת חמאס, שוב. הם הכחישו את הדיווחים שלפיהם משלחת של צוות המו"מ נמצאת בקהיר, והדגישו כי ישראל אמרה "כן" להצעה, וכעת מחכים כאמור לתשובת ארגון הטרור. "המתווכות מפעילות על הארגון לחץ כבד", אמרו.
בינתיים, דווח כי מנהיג הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני, זיאד נחאלה, כבר נמצא בקהיר. הוא הגיע לשם לבקשת המצרים, שכן הארגון שבראשו הוא עומד מחזיק בעצמו במספר לא מבוטל של חטופים. נחאלה, לפי הדיווחים, ייפגש שם עם גורמים מהמודיעין המצרי "למען קידום עסקה".
במקביל, בכיר חמאס אוסאמה חמדאן התייחס להצעה הישראלית לעסקה, ובמסיבת עיתונאים שקיים בביירות אמר: "הצעתה של ישראל אינה מגיבה להפסקת המלחמה ולנסיגה מעזה, ואינה עולה בקנה אחד עם העקרונות שקבע ביידן. ללא עמדה ברורה מישראל להתכונן להפסקה קבועה של המלחמה ולנסיגה מעזה - לא יהיה הסכם".
ביידן מציג את ההצעה הישראלית
(צילום: רויטרס)
עוד לפני נאומו בערב שבת האחרון, התראיין ביידן למגזין "טיים". הריאיון פורסם היום, וכשנשאל אם ראש הממשלה בנימין נתניהו מאריך בכוונה את המלחמה לצרכיו הפוליטיים, ואף שהשיב שאינו מתכוון להגיב על כך - הוא הוסיף באותה נשימה: "יש לאנשים כל סיבה להגיע למסקנה הזו".
חרף טענותיו נגד נתניהו, אותן השמיע לא אחת בחודשים האחרונים, ביידן מבהיר בריאיון כי מי שאשם בעובדה שטרם הושגה עסקת חטופים והפסקת אש הוא ארגון הטרור. "חמאס יכול לגמור את זה מחר אם הוא רוצה", אמר, "ההצעה האחרונה מצד ישראל מאוד נדיבה. ביבי תחת לחץ כבד מאוד בסוגיה הזו, ולכן הוא מוכן לעשות כמעט הכול כדי להשיב את החטופים הביתה".
בקטאר, כך או כך, אמרו בצהריים כי ההצעה הישראלית שהציג ביידן הועברה לידי חמאס. "הנייר עכשיו קרוב יותר בעמדות של שני הצדדים", אמר דובר משרד החוץ בדוחא מג'ד אל-אנסארי. אתמול, ארה"ב כבר הודיעה כי ההצעה הישראלית הועברה לארגון הטרור עוד ביום חמישי.
למרות זאת, הדובר הקטארי הדגיש בתדרוך לעיתונאים כי "אנו מחכים לעמדה בהירה משני הצדדים כדי להגיע להסכם הפסקת אש. אנו מחכים לעמדה ישראלית ברורה שתייצג את הממשלה הישראלית בכללותה בתגובה להצעה האמריקנית". אל-אנסארי הוסיף כי "הפסקת האש המוצעת תפסיק באופן מיידי את הסבל של תושבי עזה ואת סבלם של החטופים ומשפחותיהם, שנמשך זמן רב". הוא הוסיף כי ההצעה מהווה "מפת דרכים" להפסקת אש קבועה ולסיום המשבר. "אנו עושים כל שביכולתנו להשלמת ההסכם", הוא סיכם.
אינפו סיום המלחמה על פי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
לפי ההצעה שהציג ביידן, בשלב הראשון של העסקה תיפסק האש למשך שישה שבועות וישוחררו חטופים מקבוצת הנשים, הזקנים והפצועים בתמורה למאות אסירים פלסטינים. מלבד זאת, ישראל תסיג את כוחות צה"ל מהאזורים המאוכלסים ברצועה, ותאפשר לתושבי הרצועה לחזור לבתיהם - גם בצפון הרצועה. הסיוע ההומניטרי יגבר - ויכלול 600 משאיות שייכנסו לרצועה מדי יום.
במהלך ששת השבועות של הפסקת האש, ינהלו ישראל וחמאס מו"מ בנוגע להמשך הפסקת האש ומעבר לשלב השני. ההצעה, כך אמר ביידן, קובעת שאם המו"מ יימשך יותר משישה שבועות - הפסקת האש תימשך, כל עוד המו"מ נמשך. ארה"ב, מצרים וקטאר, לפי ביידן, יפעלו להמשיך את המו"מ עד הגעה להסכמות סביב ההמשך.
בשלב השני, ישוחררו כלל החטופים החיים שנותרו - כולל גברים וחיילים בתמורה לאסירים פלסטינים, וכוחות צה"ל ייסוגו מרצועת עזה. ככל שחמאס יעמוד בהתחייבויותיו, אמר ביידן, הפסקת האש תהפוך ל"הפסקת העוינות" לתמיד - הפסקת המלחמה, במילים אחרות. בשלב השלישי, תיכנס לפועל תוכנית לשיקום עזה - וגופות החטופים יוחזרו.