מבקר המדינה מתניהו אנגלמן השתתף הבוקר (שלישי) בוועידה ה-13 של לשכת עורכי הדין במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, התמודד עם הטענות על עריכת הביקורת על מחדל 7 באוקטובר בזמן לחימה - ותקף את הדרג המדיני והצבאי שמסכלים את הבדיקה גם כמעט שנה אחרי הטבח.
הוא קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, לראש השב"כ רונן בר וגם ליועמ"שית גלי בהרב-מיארה להפסיק לפגוע בהליך חקירת הכשלים. "אל תתמקדו בהדיפת ביקורת המדינה ויפה שעה אחת קודם, תתמקדו בתיקונים באופן מיידי".
אנגלמן בוועידת לדכת עורכי הדין
(צילום: לשכת עורכי הדין, גו לייב שידורים)

"בקרוב נציין שנה לטבח", אמר אנגלמן, ותקף: "בעת הזו אנו חייבים להצביע ביושר על אחת התוצאות הקשות במהלך החודשים שחלפו - שחיקה חמורה וחסרת תקדים של אחד הערכים היסודיים - ערך הנשיאה באחריות. בישראל נכון להיום אין נשיאה באחריות עם פעולה לצידה, לא בדרג המדיני, לא בדרג הביטחוני והאזרחי. נהפוך הוא. אזרחי ישראל חווים הדלפות מגמתיות, שכל מטרתן להטיל אחריות על גורם אחר. אין ביקורת או בדיקה אובייקטיבית שלא מתקיימת תחת חסימות ועיכובים".
הוא הדגיש כי כל נבחרי הציבור וכן אנשי צה"ל לא "עומדים בסטנדרט הראוי והמצופה בכל הנוגע למועד הנשיאה באחריות. בד בבד חלק ממערכות הציבוריות והשלטוניות שבמסגרתן נשחק במשך חודשים ערך הנשיאה באחריות - הן אלו אשר נוקטות בפעולות ממשיות שתכליתן לעכב או למנוע חקירה אובייקטיבית".
בהמשך, ביקר אנגלמן בחריפות את היועמ"שית על כך שמסייעת למערכת הביטחון לעכב את הביקורת - ואת משרד ראש הממשלה שפוגע בעבודתו. "המערכת הצבאית בליווי היועמ"שית, הציבה חומות בלתי עבירות שמוליכות לסיכול הביקורת, משרד ראש הממשלה מצידו עדיין מציב מכשולים אשר מעכבים את הפעולה המקצועית".
1 צפייה בגלריה
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בוועידת המשפט ה-13
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בוועידת המשפט ה-13
(צילום: יאיר שגיא)
בחודש מאי האחרון, פנה הרמטכ"ל לאנגלמן ואמר לו כי "הטיית הקשב תפגע במאמצי המלחמה". אך לדברי אנגלמן, גם עם ראש אמ"ן היוצא אהרון חליוה עדיין לא נפגש. "אין סיבה שלא ניפגש", הדגיש הבוקר אנגלמן. כמו כן, הוא ציין כי "בימים אלו מבקר המדינה עוסק ברישוי ואבטחת מסיבת הנובה. נכון להיום מה שמפריד בנינו להגשת הדוח הם שלושה גורמים בצה"ל שעסקו ברישוי המסיבה וצריכים להיפגש איתם וכרגע לא נפגשים איתנו".
לדבריו, מתוך 12 נושאים שיש לבקר, בהם קיום המסיבה ברעים וכיתות הכוננות, "הצבא חזר ואמר 'אנחנו כרגע יכולים לשתף פעולה רק בטיפול המוסדות השכלה גבוהה לסטודנטים'. אני מצפה יותר מצה"ל בכל הנוגע לפתיחות לביקורת. נכון לעתה אין כלל ביקורת בצה"ל".
אנגלמן סיפר כי כבר ב-15 בנובמבר שלח מכתב לראש הממשלה על שורה של כשלים שאיתר בעקבות המחדל. "על ראש הממשלה והשרים לפעול לתיקון הליקויים. אנחנו נמצאים עכשיו בכ-60 מטלות ביקורת שקשורות בנושאי המלחמה. התוכנית נבנתה בשים לב להימשכות המלחמה. הפתרון הוא בדרך של שיח, לא בהדרת הביקורת על הגורמים המקצועיים, הגם שהם מצויים במלחמה". לסיכום אמר: "ביקורת המדינה בתקופת מלחמה היא מורכבת, אבל חיונית למארג הדמוקרטי של המדינה".
דובר צה"ל מסר בתגובה: "צה"ל מכבד את מוסד המבקר ופועל לאפשר כל ביקורת, וזאת מבלי לפגוע במאמץ המלחמתי ובקשב הפיקודי, בדיוק כפי שקבע בג"ץ. בתשובת צה"ל לבג"ץ עמדנו על כך ⁠שקיומה של ביקורת במתווה המבוקש על-ידי המבקר, בעיצומה של מלחמה קשה במספר חזיתות, תפגע פגיעה ממשית ומוחשית בתפקודם של גופי הביטחון. צה"ל אף הציע להתחיל את הביקורת באופן מיידי במספר נושאים, בכפוף להתפתחויות הביטחוניות, אך מבקר המדינה דחה הצעה זו".